کاندیداهای با لابی گری قوی در انتخابات استانی مجلس، موفق تر هستند/ مشارکت حداقلی مردم مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد


کاندیداهای با لابی گری قوی در انتخابات استانی مجلس، موفق تر هستند/ مشارکت حداقلی مردم مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج گفت: استانی شدن انتخابات باعث کاهش توجه نمایندگان منتخب به مناطق حاشیه ای و تمرکز روی مراکز استان ها خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات مجلس، عمومیت گرایی و رجوع به کلیت موضوع است، به خبرنگار تیتریک، گفت: مبارزه با قومیت گرایی، نخبه گزینی و کمک به حضور افراد شایسته در انتخابات از اهداف مثبت این طرح است زیرا در غالب شهرستان ها و مناطق، افراد بومی گزینی کرده و سعی دارند نماینده محبوب خود را که از تبار و قومیت خود یعنی ترک، کرد، لر، لک و ... است انتخاب کنند.

آیت الله پرویزی افزود: اگر چه طرح مذکور درصدد است افراد معیارهای بهتری برای انتخاب داشته باشند اما فارغ از این انگیزه مثبت، ایرادات جدی نیز به این طرح وارد است زیرا استانی شدن انتخابات قطعا باعث کاهش انگیزه مشارکت عمومی در انتخابات خواهد شد و میل و رغبت مردم برای مشارکت و تبلیغات کمرنگ می شود.

وی اظهار داشت: در انتخابات استانی مجلس، کسانی که لابی گری قوی در سطح کلان و استانی دارند موفق تر هستند و افرادی که شایسته هستند اما ارتباطات لازم را ندارند ممکن است دیده نشوند.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی کرج با اشاره به اینکه رفع ایراد مذکور، مستلزم ارائه امکانات برابر در تبلیغات انتخابات مجلس همانند ریاست جمهوری برای کاندیداها است، تصریح کرد: در انتخابات مجلس عملا این امکان فراهم نیست و بودجه بسیار هنگفتی نیاز دارد.

پرویزی گفت: استانی شدن انتخابات باعث کاهش توجه نمایندگان منتخب به مناطق حاشیه ای و تمرکز روی مراکز استان ها شده و مسئولیت اختصاصی نماینده روی یک منطقه از بین می رود و پاسخگویی کمتر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج با تاکید بر اینکه طرح مذکور را مثبت ارزیابی نمی کنم و معتقد هستم موفق عمل نکند، افزود: اهدافی که پشت طرح استانی شدن انتخابات است قابل وصول نیست و محقق نمی شود.

پرویزی اظهار داشت: مشارکت کمتر مشروعیت انتخابات را زیر سوال می رود زیرا مشارکتی که در انتخابات مجلس وجود دارد شاید کمتر در انتخاب ریاست جمهور شاهد باشیم زیرا مردم در شهرها ارتباط نزدیکی با کاندیداها داشته و شناخت بهتری نسبت به آنها دارند.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی کرج در خاتمه با اشاره به اینکه کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس تهدیدی پیش روی نظام است، خاطر نشان داشت: یک فرد عادی در یک شهرستان برای دسترسی به نماینده استان با مشکلات زیادی مواجه است اما برای ارتباط گیری با نماینده شهرستانی با مشکلات چندانی روبرو نخواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه