سفر ظریف به کردستان عراق گامی مهم در توسعه روابط


سفر ظریف به کردستان عراق گامی مهم در توسعه روابط

اربیل ـ ایرنا ـ در پی سفر وزیر امور خارجە کشورمان بە اقلیم کردستان عراق مقامات کرد عراقی این سفر را گامی مهم برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و اقلیم ارزیابی می کنند.

به گزارش ایرنا، نوری محمد علی عضو کمیتە رهبری حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص نتایج این سفر به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: اقلیم کردستان عراق هموارە روابط مستحکمی با ایران داشتە و ما یک تاریخ طولانی در همکاری مشترک با همدیگر در همه زمینه ها داریم.
وی افزود :جمهوری اسلامی ایران در گذشتە کمکهای زیادی بە اقلیم و مردم کردستان عراق کرده است، بە خصوص در دهە هشتاد قرن گذشته میلادی و بە دنبال آن در سال ۱۹۹۱ کە ما آوارە شدیم ،ایران مرزهای خود را بە روی میلیونها کرد عراقی کە از ترس رژیم بعث کردستان عراق را ترک کردند گشود.
عضو کمیتە رهبری حزی دموکرات سفر وزیر امور خارجە کشورمان بە اقلیم را دستاوردی مهم دانستە و اظهار داشت:ما می خواهیم با کشورهای مختلف بە خصوص با جمهوری اسلامی ایران روابط مستحکمی داشتە باشیم چراکە ما با ایران هزاران کیلو متر مرز مشترک و روابط چشمگیر سیاسی و اقتصادی مشترک داریم.
این مقام کرد عراقی ازایران بە عنوان یکی از کشورهای بزرگ و تصمیم گیرندە در منطقە یاد کرد و گفت: روابط و همکاری ما با ایران در مسائل مختلف باعث ثبات و استقرار بیشتر در منطقە خواهد شد.
نوری محمد علی دربارە اهمیت همایش اقتصادی ایران و اقلیم که روز سه شنبه با حضور وزیر امور خارجه ایران و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق برگزار شد، اعلام کرد: روابط اقتصادی و تجاری ایران در سطح بالایی می باشد و بدون شک با برگزاری چنین همایش هایی افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اهمیت حضور شرکتها و سرمایەگذاران ایرانی در اقلیم کردستان عراق ابراز امیدواری کرد: شرکتهای ایرانی حضور پررنگتری در اقلیم داشتەو در بخشها و پروژەهای مختلف مورد نیاز اقلیم سرمایەگذاری کنند.
مقام کرد عراقی تاکید کرد: ما تسهیلات لازم را برای حضور شرکتها و سرمایە گذاران ایرانی فراهم می کنیم و از انها می خواهیم حضور فعالتری در اقلیم داشتە باشند.
ریٔس اتاقهای بازرگانی اقلیم کردستان عراق نیز گفت: با انجام این سفر فرصتی گرانبها برای توسعه روابط اقتصادی با ایران به بالاترین سطح فراهم شده است.
دارا جلیل خیاط با اعلام این مطلب گفت: ما ضمن استقبال گرم از حضور وزیر امور خارجه ایران در اتاقهای بازرگانی اقلیم اعلام می کنیم به غیر از روابط اقتصادی روابط مستحکم دینی, انسانی و همسایه بودن ما را به هم گره زده است.
وی افزود: اکنون نیز فرصت طلایی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم شده که می توانیم با بهره گیری از آن بیشتر از گذشته به همدیگر نزدیک شده و از این نزدیکی برای رفاه همدیگر بهره بگیریم.
دارا جلیل خیاط تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق به عنوان بخشی از عراق ضمن تبعیت از دولت مرکزی خواهان توسعه روابط اقتصادی مشترک با ایران است.
این مقام کرد عراقی در ادامه اظهار داشت : مجموعه شرایط و روابط اقتصاد ی قوی با ایران ما را تشویق می کند که عامل ثبات در منطقه باشیم و این امر با مشارکت همه امکان پذیر خواهد بود.
وزیر دارایی اقلیم کردستان عراق نیز پیشتر و در حاشیە همایش اقتصادی مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق بر توسعە همە جانبە روابط اقتصادی دو طرف تاکید کرده بود.
ریباز حملان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر اقلیم کردستان عراق با ایران هفت دروازه مرزی دارد کە ۳ تای آن بین المللی بودە و ۲ دروازه دیگر نیز بە زودی گشودە می شود.
وی درخصوص حجم فعلی مبادلات تجاری فیمابین تصریح کرد: در حال حاضر بە طور متوسط روزانە ۲٠٠٠ کامیون از ایران وارد اقلیم شدە و حجم مبادلات تجاری سالیانەبالغ بر ٦ میلیارد دلار می باشد.
وزیر دارایی اقلیم کردستان عراق افزود: حجم این مبادلات در سال ۲٠۱۸ بالغ بر ۷٠٪ افزایش داشتە است.
وزیر دارایی اقلیم کردستان عراق اظهار امیدواری کرد که در سایه تدابیر جدید اقتصادی بین ایران و اقلیم و گشایش شهرکهای صنعتی موانع موجود بر سر راه تولیدات مشترک برداشته شده و حجم مبادلات به میزان واقعی خود برسد.
محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در جریان سفر پنج روزه به عراق، روز سه شنبه گذشته به اربیل و سلیمانیه سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات عالی اقلیم در دو همایش اقتصادی با حضور فعالان دو کشور مشارکت و سخنرانی کرد و از نزدیک با مسائل و مشکلات آنان آشنا شد.
وی در این سفر همچنین ضمن دیدار با مقامات عالی عراقی در بغداد، در این شهر و همچنین شهرهای کربلا و نجف نیز در سه همایش اقتصادی مشترک شرکت و سخنرانی کرد.
ظریف در این همایش ها بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها بشکل نامحدود تاکید کرد و از جمله پیشنهاد لغو متقابل روادید و حذف کامل تعرفه های گمرکی، ایجاد پنج شهرک صنعتی مشترک در گذرگاه های مرزی میان دو کشور و افزایش صادرات گاز و برق به عراق را مطرح کرد.
خاورم*10**351*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز