پیام تا قرار گرفتن روی مدار فقط 20 ثانیه فاصله داشت/ ماهواره دیگری را با سرعت بیشتر می‌سازیم


پیام تا قرار گرفتن روی مدار فقط 20 ثانیه فاصله داشت/ ماهواره دیگری  را با سرعت بیشتر می‌سازیم

معتمدی گفت: به کمک دانش به دست آمده می‌توانیم پیام 2 را با سرعت بیشتری بسازیم.

پیام تا قرار گرفتن روی مدار فقط 20 ثانیه فاصله داشت/ ماهواره دیگری  را با سرعت بیشتر می‌سازیمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیر کبیر در حاشیه شانزدهمین کنگره مهندسی شیمی و در جمع خبرنگاران درباره ماهواره پیام کبیر اظهار کرد: ساخت این ماهواره ۱۱ سال به طول انجامید و البته نکته مهم زیرساخت‌هایی است که برای این پروژه در دانشگاه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: راه اندازی آزمایشگاه‌ها، ایجاد اتاق تمیز و همچنین تربیت نیروی متخصص از جمله دستاورد‌هایی است که طی ۱۱ سال گذشته و در خلل ساخت ماهواره پیام به وجود آمده است.

معتمدی با بیان اینکه ۱۶ عضو هیئت علمی و ۱۱۰ دانشجو در پروژه ماهواره پیام حضور داشتند، گفت: علاوه بر اینکه دانش فنی ساخت ماهواره در اختیار کشور قرار گرفت توانستیم موفقیت‌های بسیاری را به دست آوردیم که مهم‌ترین این موفقیت‌ها همین دانش به وجود آمده است.

رئیس دانشگاه امیر کبیر با اشاره به ساخت ماهواره پیام به سفارش سازمان فضایی گفت: پس از آن که ماهواره برای قرار گرفتن روی مدار پرتاب شد سیگنال‌ها و اطلاعات لازم را به ایستگاه زمینی ارسال کرد که این موضوع خود نشان دهنده عملکرد مثبت این ماهواره بوده است.

علل سقوط ماهواره پیام در دست بررسی است

وی با بیان اینکه علل سقوط ماهواره پیام در دست بررسی است، اظهار کرد: برای به دست آوردن علت اصلی سقوط ماهواره و دلایل قرار نگرفتن آن در مدار علل مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معتمدی درباره پیام دیگری که ساخته خواهد شد، گفت: اگر وزارت ارتباطات و سازمان فضایی اعلام آمادگی کند می‌توانیم پیام دیگری را با سرعت بیشتری بسازیم اکنون دانش فنی ساخت ماهواره و همچنین قطعات آن در اختیار دانشگاه است و می‌توانیم نسخه ارتقا یافته آن را بسازیم.

رئیس دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه به طور کلی پرتاب ماهواره پروژه خطرناک و ریسک پذیری است، اظهار کرد: در تمام دنیا کار پرتاب ماهواره با دقت بالایی انجام می‌شود، زیرا نیازمند محققان و همکاری‌هایی مختلفی است.

وی درباره ماهواره پیام گفت: پرتاب‌گر سیمرغ ماهواره ۱۱۰ کیلوگرمی پیام را پرتاب کرد و به اعتقاد محققان در صورتی که این ماهواره به مدت ۲۰ ثانیه می‌توانست به فعالیت‌های خود ادامه دهد توانایی قرار گرفتن روی مدار را داشت.

معتمدی گفت: به دلیل آن که فناوری ساخت ماهواره سود زیادی برای بخش غیردولتی ندارد باید از بخش خصوصی هم کمک بگیریم، اما رویکرد اصلی‌مان بهره بردن از بخش خصوصی است.

رئیس دانشگاه امیر کبیر یادآوری کرد: همچنین دانشگاه‌ها هم می‌توانند در طراحی و ساخت پرتاب‌گر موثر واقع شوند و در حال حاضر بسیاری از افرادی که در ساخت ماهواره نقش داشته‌اند توسط سازمان‌های مختلف مورد تشویق قرار گرفتند و باید زیرساخت‌های مناسب برای بهبود فعالیت‌ها آن‌ها انجام شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا