سرنوشت معافیت های تحریم ایران پس از اردیبهشت 98


سرنوشت معافیت های تحریم ایران پس از اردیبهشت 98

تحریم های نفتی که آمریکا علیه کشورمان در نظر گرفته تا اردیبهشت 98 اتمام می شود و برای بعد از آن احتمالاتی از سوی رسانه ها و کارشناسان مختلف بیان شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، از ۱۳ آبان ۹۷ آمریکا تحریم های نفتی علیه کشورمان را اجرایی کرد که طبق آن به ۸ کشور اجازه داده تا اردیبهشت ۹۸ نفت ایران را خریداری کنند. حالا اما برای پس از اردیبهشت ۹۸ مقامات آمریکایی و رسانه ها دست به پیش بینی زده اند.

در حالیکه مقامات آمریکایی معتقدند دیگر دست به تمدید این معافیت ها نخواهند زد و این کشورها هم اجازه خریداری نفت ایران را نخواهند داشت، رسانه ها و کارشناسان نگاه متفاوتی دارند.

در این رابطه، هفته گذشته رویترز به نقل از نماینده آمریکا در مسائل ایران در یک نشست خبری در ابوظبی پایتخت امارات اعلام کرد که واشنگتن به دنبال اعطای معافیت بیشتر در زمینه تحریمهای نفتی علیه ایران نیست.

طبق این خبر، هوک افزود: دلیل تصمیم قبلی برای اعطای معافیت جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.

از سویی دیگر نیز وزارت انرژی آمریکا در گزارشی که اسپوتنیک فارسی ترجمه کرده بود، اعلام کرد که معافیت های موقت از اقدامات تحریم ها علیه ایران برای برخی کشورها پس از انقضای ان در ماه مه سال جاری تمدید نخواهد شد.

این در حالی است که رسانه های غربی نظر دیگری دارند و در این خصوص رویترز در گزارشی نوشته که آمریکا احتمالا معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را در ماه مه تمدید می‌کند، ولی تعداد کشورهای دریافت کننده این تحریم ها را کاهش می دهد تا خشم خریداران اصلی نفت ایران، چین و هند را آرام کند و احتمال افزایش قیمت نفت را پایین بیاورد.

براساس ترجمه تسنیم، واشنگتن پس از اعطای معافیت به هشت کشور خریدار نفت ایران برای واردات نفت، بازارهای نفت را شوکه کرد. شاخص نفت خام برنت در ماه نوامبر 22 درصد کاهش یافت و معافیت ها باعث شدند اوپک در دسامبر برای کاهش تولید نفت در 2019 با متحدانش به توافق برسد .

در این خبر آمده: کاهش تعداد معافیت ها صادرات نفت از ایران را محدود میکند ولی آمریکا را به هدفش برای صفر کردن این صادرات نمی رساند. چین، هند، ژاپن، کره و ترکیه احتمالا پس از اتمام مهلت معافیت های فعلی در ماه مه، دوباره معافیت می‌گیرند. ایتالیا، یونان و تایوان از لیست معافیت های فعلی حذف می شوند.

این تحلیل رویترز احتمالا براساس نحوه تعامل این کشورها با ایران در ۳ ماه گذشته صورت گرفته است. زیرا هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه به صورت رسمی در خصوص نحوه خرید نفت ایران براساس معافیت ها اطلاع رسانی کرده اند اما ایتالیا، یونان و تایوان در این باره سکوت اختیار کرده اند.

اما در مورد آینده این معافیت ها کارشناسان انرژی ایرانی نیز با رسانه ها هم عقیده اند و معتقدند که آمریکا چاره ای جز تمدید معافیت های نفتی برای ایران ندارد.

در این خصوص، «حسن مرادی» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا معافیت 8 کشور از تحریم های نفتی ایران را تمدید می کند؟ گفت: آمریکا علیرغم اینکه ادعا می کند صادرات نفت ایران را به صفر می رساند ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای دارای منابع نفتی دنیاست و میزان صادرات آن چیزی نیست که بتوان از آن میزان گذشت.

کارشناس انرژی با بیان این که میزان صادرات نفت ایران تاثیر شگرفی در بازار جهانی دارد، افزود: از سویی دیگر هم بحث میزان نفوذ ایران در بازار جهانی نفت مطرح است که ما به همان میزان تولید و صادرات تاثیرگذار نفتمان قدرت متقاعد کننده ای در هم پیمانانمان در اوپک داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فشارهای سیاسی که ترامپ با آن روبروست که از آن جمله می توان مسائل حاد داخلی، دیر تشکیل شدن دولت، معوقه حقوق کارکنان دولت و بحران دیوار مکزیک اشاره کرد، ترامپ به دنبال دردسر دیگری نیست. با این مسائل و مشکلات به اندازه کافی دولت آمریکا گرفتاری و سرگرمی دارد و نمی خواهد بیش از این ها، فشار بالا رفتن قیمت نفت را هم تحمل کند.

استاد دانشگاه با تاکید براین نکته که دولت آمریکا نمی خواهد فشارهای وارده بر ترامپ را افزایش دهد، عنوان کرد: به همین دلیل واشنگتن راهی جز این ندارد که 8 کشور را باز هم از تحریم ایران معاف کند.

مرادی با اظهار این که معافیت این خریداران اصلی نفت ایران به این معناست که ما قادرهستیم تا 2 میلیون بشکه نفت صادر کنیم، تاکید کرد: فضایی که به وجود آمده این اجازه را به آمریکا نمی دهد که بتواند از محدود کردن بیشتر ایران سودی ببرد و به این حداقل ها راضی است .

وی افزود: به همین خاطر آمریکا در مقابل تمایل کشورهای مختلف برای خرید نفت ایران چاره ای جز اغماز و سکوت ندارد و برای خالی نبودن عریضه مجوز صادر می کند. آمریکا اگر این معافیت ها را تمدید نکند آبستن مشکلات بسیاری برای خود این کشور خواهد بود.

کارشناس انرژی در پایان خاطرنشان کرد: معافیت خریداران اصلی نفت ایران از اعمال تحریم ها علیه کشورمان فرصت مناسبی نیز برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند تا بتواند وضعیت خود را ثبات بیشتری بخشیده و ریال خود را ارزش بیشتری دهد.

علاوه براین، «سید سعید حیدری طیب» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، در مورد اینکه آیا آمریکا معافیت 8 کشور از خرید نفت ایران را تمدید خواهد کرد؟ گفت: آمریکا یک بازیگر سیاسی بین المللی است و در تلاش است که از کشورهایی که خرید نفت ایران را برایشان آزاد کرده امتیاز کسب کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم شورای اسلامی افزود: آمریکا به دنبال عدم کاهش قیمت جهانی نفت است. عدم فروش نفت ایران موجب افزایش قیمت جهانی خواهد شد و آمریکا مجبور به جلوگیری از این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این زمینه آمریکا می خواهد که چندین کشور با مجوز و نظارت خودش از ایران نفت خریداری کنند. این مساله موجب می شود تا توازن در بازار جهانی حفظ شود.

کارشناس انرژی با تصریح این مطلب که آمریکا قطعا معافیت این 8 کشور از خرید نفت ایران را تمدید خواهد کرد، اظهارداشت: این معافیت ها به نفع خود ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش شبستان، این گزارش در حالی منتشر می شود که این روزها کشورهای معاف شده از تحریم نفتی ایران در حال خرید میزان مجوز داده شده هستند و به اتفاق در ازای این خرید وجه خود را به صورت پول ملی به حساب ایران واریز می کنند./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟