راه‌های تقویت ناخن‌های آسیب‌دیده/ استفاده از روغن های گیاهی را فراموش نکنید


راه‌های تقویت ناخن‌های آسیب‌دیده/ استفاده از روغن های گیاهی را فراموش نکنید

دائر گفت: عوامل مختلفی باعث شکستگی و آسیب ناخن‌ها می‌شود که لاک زدن ناخن و استفاده از لاک پاک‌کن‌ها و مواد پاک کننده از جمله آنهاست.

داریوش دائر متخصص پوست ومو انجمن پوست ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره‌ شکستگی ناخن دست اظهار کرد: چند عامل منجر به تغییر شکل ناخن می‌شود که مهم‌ترین آن، شوینده‌ها و تعداد دفعات شستشو است، با مصرف شوینده‌های نامناسب به خصوص صابون‌های مایع یا مایع ظرفشویی، لایه‌ محافظ ناخن یا فولیکول دچار آسیب و کندگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: راز داشتن ناخن‌هایی زیبا و محکم/ ارمغان گیاهان دارویی برای تقویت ناخن‌ها

عوارض کاشت ناخن

وی افزود: لاک زدن ناخن و استفاده از لاک پاک‌کن‌ها و مواد پاک کننده بر فولیکول یا پوست اطراف و صفحه‌ ناخن اثر نامطلوب دارد؛ برای کاشت ناخن، لایه‌ ناخن یا همان فولیکول برداشته می‌شود و ناخن روی صفحه‌ ناخن طبیعی با چسب‌های مخصوصی قرار می‌گیرد؛ برداشتن لایه‌ محافظ اولیه باعث می‌شود میکروب، ویروس و قارچ به داخل ناخن نفوذ کند و از سوی دیگر چسب‌های ناخن به دلیل خاصیت شیمیایی باعث التهاب، شکستگی و چندلایه شدن ناخن می‌شود.

راه‌های تقویت ناخن‌های آسیب‌دیده/ استفاده از روغن های گیاهی را فراموش نکنید

بیماری‌های موثر در شکستگی ناخن‌ها

این متخصص پوست و مو بیان کرد: برخی بیماری‌ها مثل کم کاری تیروئید، فقر مواد غذایی مثل منیزیوم، ویتامین D، سلنیوم، کلسیوم و فسفر می‌تواند در چند لایه شدن و شکستگی ناخن اثر داشته باشد. گروه‌های تایپیست و عوامل دفتری بیشتر با شکستگی ناخن مواجه هستند. نحوه‌ی کوتاهی ناخن باعث می‌شود هنگام رشد بدفرم و شکننده شود.

وی در ادامه گفت: اگر در حفظ سلامت ناخن‌ها دقت کنید با عوارض جانبی رو به رو نخواهید شد پس برای داشتن ناخنی سالم قد آنها نباید بیش از ۲ میلی متر باشد و اگر در این صورت ناخن شکست باید به پزشک مراجعه و با آزمایشات بالینی نسبت به درمان آن اقدام کنید.

راه‌های تقویت ناخن‌های آسیب‌دیده/ استفاده از روغن های گیاهی را فراموش نکنید

راهکارهای موثر در درمان بیماری‌های ناخن

دائر در ادامه تصریح کرد: راه درمان بیماری‌های مربوط به ناخن استفاده از روغن‌های گیاهی تلخ یا شیرین مثل روغن بادام است، برای این امر ۲ مرتبه در هفته‌ روغن‌های مذکور را دور و اطراف ریشه ناخن بزنید زیرا به بهبود شکل ظاهری آن کمک می‌کند؛ همیشه ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید و آنها را به صورت چهارگوش بچینید. ناخن و پوسته اطراف آن را چرب نگه دارید و با کرم مرطوب کننده چند نوبت در روز مخصوصا در هوای سرد و خشک، ناخن ها را مرطوب نگه دارید؛ همچنین نوشیدن ۸ لیوان آب در طول شبانه روز توصیه می‌شود. مصرف مواد غذایی و گیاهی مثل ماهی غزل آلا، میگو، مرغ و تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، سبوس، آجیل و سویا ضروری است.

راه‌های تقویت ناخن‌های آسیب‌دیده/ استفاده از روغن های گیاهی را فراموش نکنید

دو معجون کارآمد برای تقویت ناخن

وی برای درمان با طب سنتی اضافه کرد: استفاده از مخلوط عسل، روغن بادام، زرده تخم مرغ و نمک دریا یا مخلوط دو قاشق سوپ خوری آب آناناس تازه، دو قاشق غذا خوری زرده تخم مرغ و نصف قاشق چایخوری سرکه انگور به مدت نیم ساعت برای ناخن ضروری است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم