مجالس عزاداری نوعی تربیت معنوی است/ زرویی مرا یاد ملاکاظم ازری می اندازد


مجالس عزاداری نوعی تربیت معنوی است/ زرویی مرا یاد ملاکاظم ازری می اندازد

حجت الاسلام زائری با بیان اینکه مجالس عزاداری نوعی توجه و تنبه برای ماست، گفت: یکی از غفلت های ما این است که به ظاهر بیش از حقیقت توجه می کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «محمدرضا زائری» عصر امروز (چهارشنبه 19 دی) در مراسم چهلمین روز درگذشت «ابوالفضل زرویی نصرآباد» که در مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری برگزار شد، گفت: مساجد عزاداری یادآور این است که دیر یا زود نوبت ما هم می رسد. این مجالس نوعی توجه و تنبه برای ماست. در دید و بازدیدهای مراسم عزاداری یک تربیت معنوی برایمان اتفاق می افتد. در این مجالس به ما یادآوری می شود که ما هم رفتنی هستیم و باید به فکر رفتن و آخرت باشیم.

حجت الاسلام زائری اظهار داشت: مجالس عزاداری یادآور این است که مرگ مهمترین اتفاق زندگی است. تولد، ازدواج و اولین شغل از مسایل مهم زندگی هر شخص است. هر کسی در زندگی نقاط عطفی دارد، مرگ مهمترین نقطه عطف زندگی ماست. حال سوال این است که چقدر به مرگ توجه داریم. برخی ساده انگارانه توجه به مرگ را تکرار غم می دانند و از آن دوری می کنند. حضور در این مجالس یادآوری می کند که با نیندیشیدن به مرگ نمی شود از آن فرار کرد. درجات ما عالی نیست که خودمان به سمت مرگ رویم. اولیای خدا چون باطن مرگ را می دیدند خود به استقبال مرگ می رفتند. در روایات داریم قبر برای انسان مومن کندو است.

وی تصریح کرد: یک شاعر مسیحی گفته است خدا آن قدر بنده خود را دوست دارد که آرام آرام پیرش می کند چون می داند طاقت جدا شدن یکباره از زندگی را دارد. خوشا به حال کسی که برای مرگ آماده تر باشد. مرگ اتفاق بزرگ زندگی است. حالا که از مرگ گریزی نیست و همه با آن مواجه می شویم خوش به حال آنهایی که توشه برتری دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وقتی مرگ برای انسان ها یکسان است توشه ای که انسان باید بردارد باید یکسان و واحد باشد. توشه فقط نماز و روزه نیست زیرا خیلی ها چون مسلمان نیستند، نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند. آن چه توشه ای است که همه انسان ها از اول خلقت تا آخر خلقت فارغ از مذهب، قبیله و نژاد دارند؟ توشه همه انسان ها در قیامت حق است و بس. هدف زندگی انسان از روزی که به دنیا می آید تا وقتی می میرد این است که تکلیف خود را با حق روشن کند. عالی ترین جلوه حق علی ابن ابیطالب است. امام علی (ع) فرمودند اگر تمام عالم را به من بدهند و هفت آسمان را در کف دستم بگذارند حاضر نیستم پر کاهی از دهان مورچه ای بگیرم.

حجت الاسلام زائری بیان کرد: همیشه برایم جالب بود بدانم کسانی که تازه مسلمان شدند چه پیشینه و عقبه ای دارند به این نتیجه رسیدم که پدر و مادر همه آنها نان حلال درمی آوردند. یک خانم آمریکایی همسایه ما بود و به یاد دارم مراسم روضه می گرفت و از دختر بزرگ خود می خواست که زیارت عاشورا بخواند زیرا خودش نمی توانست به خوبی زیارت عاشورا بخواند، از او پرسیدم عقبه زندگی شما چیست، گفتم پدرم مادر را طلاق داد و برای گذران زندگی ما روزی سه شیفت کار می کرد، در جوابش گفتم حقا دختر چنین مادری باید مسلمان می شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از غفلت های ما این است که به ظاهر بیش از حقیقت توجه داریم. اگر ظاهر نماز مهم بود وهابیون عربستان از ما بهتر نماز می خوانند، اگر ظاهر حجاب مهم بود زنان داعشی حجاب کامل تری از زنان ما دارند البته این بدین معنی نیست که من ظاهر را قبول نداشته باشم، امیدوارم از حرف هایم سوء استفاده و سوء برداشت نشود. امام سجاد (ع) فرمودند مبادا به ظاهر دینداری افراد فریفته شوید، ببینید دینداری حقیقی دارند یا نه.

وی اظهار داشت: مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد مرا به یاد ملاکاظم ازری می اندازد، ملاکاظم ازری شاعر مدیحه سرای شیعه در قرن 12 و 13 بود. به اصطلاح ما تیپ فوکول کراواتی بود و خیلی ها در آن زمان به ظاهر او ایراد می گرفتند در صورتی که او در مدح پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) قصیده بلند هاییه را سرود که بسیار معروف است.

پایان پیام/31

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امام خمینی (ره) به جد اعتقاد داشت که «میزان رای ملت است»