آشنایی با زندگی بزرگان برای نسل جدید ضروری است


آشنایی با زندگی بزرگان برای نسل جدید ضروری است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عباس امینی شنبه در آیین رونمایی از سند سه جلدی و هویتی مرجع تقلید شیعه مرحوم آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی، افزود:آن فقیه بزرگ به ساده زیستی معروف بوده و باید به نسل جدید و آیندگان...

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عباس امینی شنبه در آیین رونمایی از سند سه جلدی و هویتی مرجع تقلید شیعه مرحوم آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی، افزود:آن فقیه بزرگ به ساده زیستی معروف بوده و باید به نسل جدید و آیندگان شناسانده شود تا چراغ راه زندگی آنان شود.
امینی با بیان اینکه آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی منشاء اثر بودند، تصریح کرد:ایشان در حوزه ها و جهان تشیع به خاطر سبک زندگی و آثار بجا گذاشته از خود ماندگار شدند.
وی با اشاره به اینکه آیت الله حسینی شاهرودی مبدع راهپیمایی اربعین بودند،افزود: ایشان در شهر نجف خدمات ارزنده ، نو و بدیعی به طلاب در زمینه مسکن و درمان می دادند که امروزه هنوز از آثار آن باقی مانده است.
امام جمعه شاهرود با بیان اینکه بزودی زمان برگزاری کنگره تجلیل از آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی اعلام خواهد شد، ادامه داد: این کنگره در سه شهر نجف اشرف با موضوع مباحث علمی،شهر قم با موضوع دیدار مراجع و در شهرستان شاهرود آیین تجلیل از این عالم برجسته به عمل خواهد آمد.
محمد کرم محمدی فرماندار شاهرود هم در این آیین گفت: خانواده حسینی شاهرودی همان شجره طیبه ای است که در قرآن به آن اشاره شده است و درخت مرجعیت در این خانواده نشان دهنده یکی از مصادیق دینی و اعتقادی ماست.
محمدی بابیان اینکه خانواده آیت الله حسینی شاهرودی در بحران ها منطقه ای هادی و حامی جهان تشیع بوده اند،افزود: این خانواده که خاستگاهشان شاهرود بوده روشنی بخش جهان تشیع بود.
وی با ابراز امیدواری از برگزاری کنگره ای خوب و در شان ایشان در شهر شاهرود،گفت: از همه مسوولان می خواهیم برای ادای دین به این عالم جلیل و عالیقدر در برگزاری این کنگره به ما کمک کنند.
در این آیین از سند هویتی آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی رونمایی شد و همچنین از خانواده ایشان تجلیل به عمل آمده و تمبر یادبود ایشان پرده برداری شد.
مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی از زعمای حوزه علمیه نجف بودند.
آن مرجع بزرگ شیعیان در سال 1293 ه.ق. در روستای قلعه آقا عبد الله، از توابع شهر بسطام در خانواده ای اصیل و مذهبی، قدم به عرصه گیتی نهاد.
وی پس از فراگیری خواندن و نوشتن در زادگاهش وارد حوزه علمیه بسطام گردید. علوم مقدماتی را نزد عالم فرزانه فاضل بسطامی فرا گرفت و سپس به حوزه علمیه بید آباد شاهرود رفته، و از محضر مرحوم مدرس و استادان دیگر استفاده کرد.
او سپس به مشهد مقدس عزیمت کرد و در 35 سالگی به مدارج عالی علمی دست یافت و با اخذ درجه اجتهاد به توصیه آیت الله ملا محمد کاظم خراسانی راهی نجف اشرف گردید.
آیت الله العظمی شاهرودی در نجف به شیخ العلماء و سید الفقها معروف شده عالمان بزرگی چون، آخوند خراسانی، میرزای نائینی به او لقب 'ذو شهادتین' دادند و اجازه اجتهاد افراد را به ایشان محول کردند.
در محضر درس مرحوم آقای آخوند خراسانی صاحب کفایه به مدت یکسال و نیم استفاده نمودند. پس از فوت استادشان به مجلس درس مرحوم میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی حاضر شدند و از آن دو بهره وافی بردند و همزمان به تدریس و تربیت طلاب مشغول شدند.
پس از فوت استادشان مرحوم آقای نائینی، تدریس خارج ایشان شروع گشت و مورد توجه فضلا و طلاب قرار گرفت.
پس از فوت مرحوم آقاسید ابوالحسن اصفهانی رساله عملیه ایشان در دسترس مقلدین در کشورهای عراق و ایران و لبنان و هند و پاکستان قرارگرفت.
عمر پر برکت مرجعیت ایشان همواره در تربیت فضلا و علما و رسیدگی به امور حوزه و تدریس و تألیف بود و آثار فراوانی مانند 'کتاب الحج ' و 'کتاب الاجاره' و 'یک دوره اصول ' از ایشان به جا مانده است.
وی به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علاقه فراوان داشت. حدود 260 بار، برای زیارت ابا عبد الله الحسین (ع ) پیاده از نجف به کربلا سفر کرد و حتی در 90 سالگی نیز این زیارت را ترک نکرد.
آیت الله سید محمود شاهردوی سرانجام پس از قریب یک قرن عمر سراسر تقوی و فضیلت و تلاش علمی و سرپرستی حوزه های علمیه، در 17 شعبان 1394 هجری قمری دار فانی را وداع نموده و در صحن مطهر امیر مؤمنان علی (ع) در سمت بالای سر مدفون گردیدند.
1023/6167
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک