رولزرویس با کولینان به وادی کاملاً جدیدی وارد شده است. این اولین اسیووی ساخت معتبرترین خودروساز دنیا است. این خودرویی است که در قلهٔ کمال شاسیبلندهای دنیا قرار میگیرد. نام کولینان از یک الماس 3106 قیراطی گرفته شده که در سال 1905 در آفریقای جنوبی کشف شد و بزرگترین و بینقصترین جواهری محسوب میشود که تاکنون پیدا شده است. مثل این الماس، رولزرویس کولینان خودرویی بزرگ، جسور، گرانقیمت و ترسناک است که هنگام حرکت گویی روی سطح مسیر میلغزد.
با وجود محبوبیت شدید شاسیبلندها، رولزرویس در مورد وارد شدن به این بخش تردید و حتی واهمه داشت درحالیکه برخی طرفداران نیز ساخت یک اسیووی توسط این شرکت را توهینی به سنت و اصالت آن میدانستند؛ اما نهایتاً رولزرویس با شجاعت و یا شاید از روی اجبار تصمیم گرفت به بخش پرطرفدار اسیوویها وارد شده و این خلأ را در سبد محصولات خود پُر کند. به نظر میرسد این ریسک بزرگ رولزرویس کاملاً جواب داده است زیرا کل تولیدات یک سال کولینان بهطور کامل فروخته شده است.
هنگامیکه انسان به کابین بسیار بزرگ و پهناور کولینان وارد میشود، احساس عجیبی دارد. نشستن در ارتفاعی بسیار بالا و نگاه کردن به مجسمهٔ روح خلسه در روی کاپوت احساس قدرت و ثروت را القا میکند. در زیر کاپوت کشیدهٔ این اسیووی فوق لوکس یک نیروگاه 6.75 لیتری V12 توئین توربو با 570 اسب بخار قدرت قرار گرفته است. این موتوری ترسناک اما متعادل است که ماشین را ظرف 5.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. در کولینان قدرت چشمگیری وجود دارد و فرمان و هندلینگ آن تیزتر و دقیقتر از سدان پرچمدار فانتوم است.
کولینان در جادههای پیچدرپیچ ثابت کرد که علیرغم اندازهٔ بزرگش، خودروی چابکی است. درواقع میتوان گفت عملکرد این ماشین در پیچها شگفتآور است و حتی با رینگهای 22 اینچی، دایرهٔ چرخ آن به شکل شگفتانگیزی کوتاه است. در همین حال، به لطف استفادهٔ گسترده از مواد عایق صدا در هر سطحی و زیر هر پانلی، کولینان خودروی فوقالعاده آرام و ساکتی است. البته این موضوع تعامل با خودرو را نقض نمیکند و راننده همواره رانندگی رضایتبخشی را تجربه خواهد کرد.
گیربکس کولینان با استفاده از GPS، مسیر پیش رو را اسکن کرده و پیش از رسیدن خود را آماده و هماهنگ میکند. یک سیستم دوربین هم که بهصورت یکپارچه در شیشهٔ جلو قرار گرفته، دستاندازها و چالههای مسیر پیش رو را تشخیص داده و تا سرعت صد کیلومتر بر ساعت تعلیق را تنظیم میکند؛ اما کولینان همانقدر که در جادهها عملکردی عالی را به نمایش میگذارد، در مسیرهای آفرود هم توانا است. در این خودرو از همان پلتفرم فضای قابلانعطافی که در نسل هشتم فانتوم هم بکار رفته استفاده شده است و قصد دارد رقبایی مانند بنتلی بنتایگا و رنجروور را به چالش بکشد.
در کولینان همچنین یک دکمهٔ آفرود هم تعبیه شده که با فشردن آن، ارتفاع سیستم تعلیق بادی افزایش یافته و کامپیوتر برای مدیریت حالات مختلف آفرود تنظیم میشود تا خودرو برای عبور از مسیرهای خشن و ناهموار آماده گردد. با فشردن این دکمه، میتوان با یک اسیووی فوق لوکس در هر مسیری، چه شن و ماسهای و چه برفی و گِلی حرکت کرد. کولینان همچنین میتواند تا عمق 54 سانتیمتری در آب هم فرو رود که تقریباً هماندازهٔ لندروور دیسکاوری است. البته این تواناییهای بالا مصرف سوخت زیادی را هم طلب میکند بهگونهای که میانگین مصرف سوخت خودرو به 12.5 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد و در هر کیلومتر هم 341 گرم دیاکسید کربن تولید میکند.
کولینان در دو نسخهٔ پنجنفره و چهارنفره ارائه میشود که در اولی صندلیهای عقب بهصورت نیمکتی و بدون قابلیت تنظیم بوده و دومی به دو صندلی عقبی خلبانی با قابلیت تنظیم مجهز است. در این نسخه، صندلیهای عقب بهصورت تکنفره و به سبک جتهای خصوصی هستند و سرنشینان عقب در آنها موقعیت بالاتر و دید بهتری به بیرون دارند. این مدل همچنین به کنسول مرکزی با محلی برای قرار دادن بطری نوشیدنی، تنگ و جامها و همینطور محفظهٔ خنککننده مجهز است. در پشت صندلیهای عقب هم صندوق باری به حجم 600 لیتر قرار دارد که در صورت خواباندن صندلیها این عدد با افزایشی سه برابری به 1930 لیتر میرسد.
اما در کولینان قسمت راننده هم بسیار لوکس است و در مقابل وی صفحه آمپر دیجیتالی به همراه غربیلک فرمان کوچک اما ضخیم قرار گرفته است. بخش بالایی داشبورد خودرو نیز با چرم بادوام و مقاوم در برابر آب پوشیده شده است یعنی شبیه همان چرمی که در کیفهای دستی و چمدانهای گرانقیمت ایتالیایی مورداستفاده قرار میگیرد. علاوه بر این، در دیگر قسمتهای کابین نیز کاربرد گستردهٔ چرم باکیفیت دیده میشود. هرچند در کابین کولینان تکنولوژیهای پیشرفتهای بکار رفته است اما در اینجا هنوز کلیدها و کنترلکنندههای فیزیکی هم به چشم میخورد که همهٔ آنها از فلز یا شیشه ساخته شده یا با چرم پوشیده شدهاند مثل کنترلکنندهٔ مجسمهٔ روح خلسه در روی کنسول مرکزی.
در کابین کولینان همهچیز به گرمکن مجهز است مثل صندلیها، زیر آرنجیها و حتی درپوش کنسول مرکزی. در همین حال، علاوه بر سیستم شارژ بیسیم، پنج پورت USB هم در کابین تعبیه شده و نمایشگر سربالا، اینترنت وای فای، ناوبری و جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. رولزرویس اولین اسیووی خود را به طیف گستردهای از سیستمها و تکنولوژیهای ایمنی و کمکراننده هم مجهز کرده که ازجملهٔ آنها میتوان به هشدار توجه راننده، سیستم دید پانوراما و دید اطراف با چهار دوربین، سیستم دید در شب، هشدار عابر پیاده و حیوانات، کروز کنترل فعال، هشدار ترافیک و برخورد، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و هشدار خروج از خط اشاره کرد.
در داخل کولینان حتی مثل لیموزینها یک پارتیشن شیشهای هم تعبیه شده که بخش عقبی را از بخش راننده جدا کرده و مکانی خصوصی را در عقب ایجاد میکند. به گفتهٔ رولزرویس، این ویژگی به بهبود پالایش خودرو هم کمک میکند. کولینان در کارخانهٔ رولزرویس در گودوود با ترکیبی از تکنولوژیهای قرن 21 و هنر دست ساخته میشود. هرچند قیمت این اسیووی فوق لوکس از 250 هزار پوند آغاز میشود اما بسیاری از خریداران با سفارش آپشنهای مختلف این عدد را به دو برابر افزایش میدهند.
سخن پایانی
کولینان که نام خود را از بزرگترین و بینقصترین الماس دنیا گرفته است و اولین تلاش رولزرویس در زمینهٔ ساخت اسیووی لوکس محسوب میشود، لیاقت این نام دارد. این خودرویی خوفناک، جسور، لوکس، کاربردی و خوشساخت است که کاملاً شایستگی آنرا دارد که در بالاترین نقطهٔ دنیای شاسیبلندها قرار گیرد. پس اگر پول خرید کولینان را دارید، در خرید آن درنگ نکنید.
مشخصات فنی
2018 Rolls Royce Cullinan | |
قیمت پایه | 250 هزار پوند |
پیشرانه | 6.75 لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | 570 نیوتن متر |
گشتاور | 850 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 5.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 12.5 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 18.8 گرم در هر کیلومتر |