سومار فعال ترین مرز کشور در بخش صادرات است


سومار فعال ترین مرز کشور در بخش صادرات است

قصرشیرین- ایرنا- رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، مرز سومار را از مرزهای فعال کشور در بخش صادرات دانست و گفت: این بازارچه مرزی با وجود دوره کوتاه سه ساله از فعال شدن، از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است.

سردار علی مویدی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی سومار به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش صادرات و نشست کاری با حضور مسئولان سیاسی، امنیتی و اقتصادی استان و شهرستان گیلانغرب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعی است که به لحاظ نوپا بودن بازارچه مرزی سومار، مشکلاتی فرا روی آن وجود دارد.
وی ابراز امیدواری کرد با همراهی مسئولان و همچنین بخش اقتصادی در آینده نزدیک شاهد پویایی بیشتر این مرز باشیم .
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در ادامه گفت: تلاش های انجام گرفته در مرز سومار آثار خوبی را به دنبال داشته و نشان می دهد قابلیت و ظرفیت بسیار خوبی در این مسیر وجود دارد و چنانچه بخش های جانبی تکمیل شود فرصت های بسیار خوبی فراروی نظام در این مرز قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: درصدد جلوگیری از قاچاق معکوس در بعضی از مرزهای کشور هستیم و در مسیر صادرات، تامین نیاز داخلی اولویت اول است که با تلاش های صورت گرفته موضوع قاچاق برخی کالاهایی که ممنوعیت صادرات دارند به کمترین حد خود رسیده است .
فرماندار گیلانغرب هم با بیان اینکه بازارچه سومار از سال 94 ایجاد و راه اندازی شده است، گفت: در هشت ماه گذشته 822 هزار تن کالا در 76 قلم به ارزش 800 میلیون دلار توسط 44 هزار کامیون از طریق بازارچه سومار به کشور عراق صادر شده است.
کوروش محمودیان افزود: صادرات هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش 60 و از نظر وزن 50 درصد افزایش صادرات دارد و در نتیجه این امر، مرز سومار با 48 درصد صادرات کل استان رتبه نخست را در بین تمام بازارچه های مرزی استان کسب کرده است.
وی ادامه داد: مرز سومار نزدیک ترین مرز کشور به مرکز عراق و همچنین عتبات عالیات است.
مرز سومار همچنین نزدیک ترین مرز کشور به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
3012/7398/3033

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها