عدالت، بستر وحدت و انسجام ملی و اسلامی


خطیب نماز جمعه تهران: گسترش عدالت، بزرگترین رسالت انقلاب است و در قرآن تاکید شده که اهل قرآن و عدالت باشید.

عدالت، بستر وحدت و انسجام ملی و اسلامیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت: جامعه اسلامی را به چنگ زدن ریسمان توحید، ریسمان رسالت و ریسمان امامت دعوت می کنیم منتهی این دعوت با تکیه بر اصل کلیدی است و آن "و اعتصمو بحبل الله جمیعاً" امت اسلامی دعوت شده اند برای آنکه همه با هم ، در کنار هم به ریسمان توحید چنگ بزنند.

وی گفت: تاکید بر تمسک جمعی است لذا می فرماید : هرگز گرفتار تفرقه نشوید زیرا اگر تمسک جمعی بود راه برای حضور آموزه های وحیانی در جامعه اسلامی هموار می شود و اگر تمسک جمعی نبود قرآن در خانه و مدرسه زندانی می شدند این تمسک جمعی است که راه را برای حضور آموزه های وحیانی در متن جامعه هموار می کند.

حجت الاسلام والسملین ابوترابی فرد افزود: از اصول مسلم قرآن ، آموزه های وحیانی استفاده می شود که یکی از خطوط اصلی دین که به تعبیر علامه طباطبایی از یک منظر مهمترین اصل دین مبین اسلام است نگاه به جامعه و حیات اجتماعی انسان است زیرا در سایه اصلاح جامعه ، راه برای اصلاح افراد هموار باشد و اگر جامعه اصلاح نشد حیات افراد جامعه در معرض خطر و آسیب است از همین منظر و با نگاه دین به حوزه حیات اجتماعی است که مسئله امامت و رهبری زعامت سیاسی جامعه مطرح می شود.

وی گفت​: با توجه به حیات اجتماعی است که اسلام بر شکل گیری نظام سیاسی بر اساس آموزه های وحیانی اصرار دارد، پیامبر اعظم موسس این نظام سیاسی است و برای ادامه آن ویژگی های زعامت و رهبری آن در آیات و بیان خود به این مسائل پرداخته اند و در حیات اجتماعی شکل گیری یک جامعه وحیانی نقش وحدت و انسجام امت، نقش تعیین کننده و بی بدیل است لذا از این زاویه وحدت امت اسلام، وحدت جامعه اسلامی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی وحدت دین و انسجام اسلامی، وحدت ملی در درون جامعه ما و انسجام جامعه اسلامی با نگاه به امت اسلام ،اصل ضروری دین است.

خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: آموزه های اسلام بدون استثنا زمینه وحدت جامعه انسانی و وحدت امت اسلام را هموار می کند، پیامبر اعظم با برجسته کردن شخصیت انسان، عزت انسان، منزلت و کرامت انسان راه را برای وحدت جامعه انسانی هموار می کند.

حجت الاسلام والسملین ابوترابی فرد گفت: با نگاه به کلام حضرت علی (ع) به مالک اشتر ، همه موضوع وحدت انسانی را در جامعه اسلامی متوجه می شوید که می فرمایند "در جامعه اسلامی افراد جامعه به دو دسته تقسیم می شوند یا برادر دینی شما و ایمانی تو هستند یا مانند تو انسانند" ، این است نگاه به انسان در جامعه اسلامی، این نگاه راه را برای وحدت جامعه بشری هموار می کند، این نگاه راه را برای انسجام جامعه دینی هموار می کند. وی افزود: آیات و روایات متعدد که ما را دعوت می کند به دستگیری از انسانها و در خدمت آنها بودن و به دغدغه انسانها پرداختن و دغدغه اصلاح یک جامعه اسلامی را ، داشتن راه را برای وحدت جامعه بشری و امت اسلامی هموار می کند.

خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: قرآن نمی فرماید اصلاح بین مومنین، نمی فرماید اصلاح بین مسلمین بلکه می فرماید اصلاح میان مردم این ندای توحید است، این ندا وحدت آفرین است، این ندا راه را برای حرکت هماهنگ جامعه بشری هموار می کند.

حجت الاسلام والسملین ابوترابی فرد افزود: عدالت ، بستر وحدت و انسجام ملی و اسلامی است می خواهید به وحدت برسید باید در زندگی فردی، خانوادگی، حوزه مدیریت و هر کجا که هستید در مسیر گسترش عدالت قدم بردارید، ، عدالت زمینه وحدت و انسجام جامعه اسلامی و انسانی را فراهم می آورد.وی ادامه داد: قرآن پا را فراتر می گذارد و می فرماید عدالت وظیفه قطعی ماست و همچنین بسط عدالت رسالت انقلاب اسلامی است، می فرماید : پیروان انقلاب اهل احسان باشید، از حق شخصی خود به سود دیگران بگذرید و اگر اینگونه قدم بردارید به عالی ترین سطح در جامعه اسلامی خواهیم رسید.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: این راه روشن اسلام است برای بسط عدالت و شکل گیری وحدت در جامعه اسلامی است، قرآن کریم اصرار دارد که جامعه براساس عقل و علم حرکت کند. حجت الاسلام والسملین ابوترابی فرد گفت: هر کجا اختلاف است تلاش کنیم تا به حق راه پیدا کنیم، علم را فصل الخطاب قرار دهیم اگر جامعه ای سلوک علمی داشت به وحدت می رسد و اگر هواهای نفسانی را کنار گذاشت و از گرایش های سیاسی و جناحی دوری جست علم راه را برای وحدت و انسجام هموار می کند.

وی افزود:​خطیب نمازجمعه تهران گفت:​ اسلام دین وحدت است و دین اسلام دین انسجام است و امروز در زیر عمود ولایت فقیه که همه مسلمین بر ضرورت اطاعت او اتفاق نظر دارند، راه برای وحدتی افتخار آفرین و لذت بخش هموار شده است.خطیب نمازجمعه تهران افزود: امروز در سایه آموزه های قرآن ، ملت ایران اسلامی، عراق، سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و سراسر عالم اسلام تحت فرماندهی واحد، فرماندهی رهبر معظم و عالی قدر در برابر همه استکبار با قدرت ایستاده اند.

حجت الاسلام والسملین ابوترابی فرد ادامه داد: این وحدتی است که استکبار، نظام سلطه از او سیلی های متعددی دریافت کرده است و دریافت خواهد کرد.

نماز جمعه تهران / خطبه دوم

خطیب جمعه تهران بر استفاده از صاحبان فکر، دانش و علم و فراهم آوردن زمینه حضور دانشگاهیان در مدیریت شهر تهران تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به بزرگداشت روز بسیج مستضعفین با قدردانی از رشادت ها و دانش و تجربه و نقش تعیین کننده بسیج ، از این نیرو به عنوان بازوی توانا و فعال نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت : امروز نیروهای مسلح و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه ، نیروی مقتدر بازدارنده است .
وی همچنین با قدردانی از نیروهای مسلح و نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران افزود: نیروهای مسلح ما باید بر اقتدار و توانایی خود بیفزایند و امروز هم شاهد رشد این توانایی ها هستیم.
خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه قرآن کریم ، ما را به این راه فراخوانده است گفت: این رسالت آحاد ملت اسلام بویژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: با این اقتدار در کنار ملت فلسطین قرار داریم و این اقتدار بود که به مقاومت تا این حد قدرت داد که رژیم صهیونیستی در برابر مردم غزه تسلیم شود.
خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران به عنوان فردی صاحب نظر و با تجارب مدیریتی افزود: انتظار می رود در مدیریت جدید، نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از صاحبان فکر ، دانش و علم و حضور دانشگاهیان در مدیریت شهری ، فراهم شود.
وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند شهری هستیم که براساس دانش و علم طراحی و اجرا شود خطاب به شهردار جدید تهران گفت: شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش هموار کنید.
خطیب جمعه تهران افزود: برای مدیریت کلان شهر تهران ، نیازمند حضور همه نهادهای موثر و دارای نقش در این عرصه هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: مدیریتی موفق است که راه را برای اجماع ، حضور و مشارکت مسئولان در نهادهای مختلف و در مدیریت شایسته تهران هموار کند و این هنر مدیر تواناست.
وی با تاکید بر اینکه ما از دولت هم همین انتظار را داریم افزود: این رسالت دستگاه اجرایی است که با صرف وقت یا استماع دغدغه ها و نقص ها، زمینه مشارکت دلسوزان انقلاب و صاحبان علم و دانشگاهیان را در مدیریت کشور فراهم کند و این راه رسیدن به اقتدار و عزت است.
خطیب جمعه تهران با ابراز تاسف از اینکه هزینه اداره تهران بالاست،گفت: سالانه بیش از شش هزار میلیارد تومان برای مدیریت شهر تهران هزینه می شود که قطعا قابل کاهش است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه ارتقای بهره وری باید در دستور کار باشد افزود: دولت و شهردار و همه نهادها قبل از اینکه به افزایش درآمدها فکر کنند باید به کاهش و مدیریت هزینه ها و ارتقای بهره وری بیندیشند.
وی با انتقاد از منبع درآمد شهرداری تهران افزود: کدام کشور و شهردار عاقلی با فروش تراکم ،شهر را اداره می کند؟ .
خطیب جمعه تهران گفت: کدام قاعده علمی می گوید که ما با تخریب معماری شهر ، زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: درآمدزایی با فروش تراکم و عوارض تغییرکاربری ، موجب تخریب محیط زیست و نارضایتی مردم می شود .
وی با اشاره به آسیب شهرنشینی مذهبی و دینی گفت : کدام نهاد علمی تایید کرده است که تهران باید به صورت عمودی رشد کند و این آسمانخراش ها بی ضابطه با این طبقات بالا برای تامین هزینه های شهری ساخته شود.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: با اتاق فکر می توان زمینه را برای معماری شهری براساس رشد افقی شهر فراهم کرد و این رشد با تفکر دینی و مذهبی سازگار است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل ،کار بزرگی در کشور رخ داده است گفت: ما از متروسازی حداقل صد سال دور بودیم و شهرهای مهم جهان مترو داشته اند و با همت مدیران لایق ما از این نعمت ارزشمند بهره مند شدیم.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات اقتصادی امروز حدود 300 کیلومتر خطوط مترو در ایران مهیا کرده است که روزانه حدود 300 میلیون نفر سفر در آن انجام می شود.
خطیب جمعه تهران گفت: این کار بزرگی است و امرو ما در کنار شهرهایی هستیم که 150 سال قبل ساخت مترو را َآغاز کردند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه در همه حوزه های مدیریتی کشور این اتفاق افتاده است تصریح کرد: با وجود نقدها، در این چهل سال کارهای بزرگی در کشور انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه توجه جدی به حمل و نقل و این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در طول سه دهه بعد از جنگ ، 300 کیلومتر مترو با ارزش 60 هزار میلیون تومان ساخته شد.
خطیب جمعه تهران با انتقاد از تولید بالای پسماند در تهران گفت: تولید پسماند در تهران دو برابر شهرتهران و کلانشهرهای مشابه تهران است، بطوریکه روزانه 8 تا 9 هزار تن پسماند در کشور تولید می شود.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با قدردانی از مسئولان و خدمات شهری برای جمع آوری این پسماندها تاکید کرد: ما می توانیم مصرفمان را مدیریت کنیم.
وی افزود: شایسته نیست که ما در دوران تحریم ، دو برابر دیگران پسماند تولید و یا هزینه 800 میلیارد تومانی برای مدیریت شهری هزینه کنیم.
خطیب جمعه تهران گفت: با این 800 میلیارد تومان می توان به خطوط مترو اضافه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه