در مورد نحوه بهبود تغذیه مار خانگی چه می دانید؟ اکثر مارها دوست دارند خودشان طعمه را شکار کنند، در صورتی که این همیشه مقدور نیست گاهی اوقات صاحبان مارهای خانگی با مشکلات تغذیه حیوان خانگی خود مواجه می شوند. برخی از مارها مانند پایتون های توپی، با مشکلات غذا نخوردن و نپذیرفتن غذای آماده خود شناخته می شوند. اما مشکلات تغذیه ای را می توان با هر گونه ای از مارهای خانگی تجربه کرد. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام با ما همراه باشید تا شما را با راهکار ترغیب اشتهای مارها آشنا کنیم.

نحوه تغذیه مار خانگی

شایع ترین مشکلی که صاحبان مارهای خانگی با آن دست و پنجه نرم می کنند زمانی است که مار آنها نمی خواهد به غذای از پیش کشته شده ای مانند موش حمله کرده و آن را بخورد. طعمه از پیش کشته شده ی تازه یا یخ زده هر دو برای ایمنی مار توصیه می شوند، اما گاهی اوقات پیش می آید که مارها تمایلی به خوردن غذای از پیش کشته شده خود ندارند.

این مشکل بیشتر زمانی خودش را نشان می دهد که مار به طور وحشی از طبیعت گرفته شده باشد و خانگی نباشد و یا اینکه غذایی که به آن می دهید را تا به حال نخورده باشد. خوشبختانه، چندین راه وجود دارد که می توانید از آن برای جلب توجه مار خانگی خود برای خوردن موش یخ زده یا از قبل کشته شده استفاده کنید.

تغذیه مار خانگی با موش های منجمد و سایر طعمه ها

تغذیه مار خانگی و ترغیب آنها به غذا خوردن

برخی از روش های تجربی و جواب پس داده برای ترغیب مار خانگی خود به غذا خوردن به شرح زیر است:

طعمه را گرم کنید

اطمینان حاصل کنید که موش یخ زده یا طعمه از قبل کشته شده را گرم کرده باشید و حداقل آن را به دمای اتاق رسانده باشید. قبل از تغذیه مار خود، برای گرم کردن غذای آن به این نحو عمل کنید:

ابتدا طعمه ی منجد را درون کیسه پلاستیکی درون یخچال قرار داده و یا آن را درون کاسه ی آب سردی قرار دهید. سپس آن را در درون آب گرم قرار دهید. از مایکروویو برای آب کردن طعمه یخ زده استفاده نکنید

بدخلقی مار شما و غذا نخوردنش می تواند بر اثر ناهماهنگی دمایی طعمه ای که برایش آماده کرده اید و یا حتی به علت نا فرم شدن طعمه منجمد شده ای که درون ماکروویو گذاشته بودید باشد و از طرفی هم قطعا خودتان دلتان نمی خواهد ماکروویو خود را از باقی مانده های طعمه تمیز کنید.

تغذیه مار خانگی با موش های منجمد و سایر طعمه ها

از فورسپس ها برای تغذیه مار خانگی استفاده کنید

برای دادن طعمه آب شده و گرم به مارتان از فورسپس استفاده کنید. فورسپس فاصله طعمه درون دست شما و مارتان را کم و ایمن می کند. فورسپس ها همچنین به شما اجازه می دهند که طعمه مار خود را تکان داده و حرکات یک موجود زنده را برای مار خود شبیه سازی کنید و باعث شود مار برای حمله به طعمه و خوردن آن ترغیب شود.

بوی طعمه را بهتر کنید

طعمه گرم شده را در آب مرغ بدون سدیم بغلتانید. عطر و بوی مرغ ممکن است به مشام بعضی از مارها خوش بیاید و باعث شود تا برای حمله به طعمه خود بیش از قبل تحریک شوند.

طعمه را آشنا به نظر برسانید

اگر می خواهید غذای جدیدی را به مار خود بدهید، طعمه جدید را به طعمه سابقی که به مار خود می دادید و با آن آشنا بوده تماس دهید. به عنوان مثال، اگر مار شما به جای موش، مرغ دوست دارد، یک موش از قبل کشته شده را به مرغی بمالید و سپس سعی کنید آن را به مار خود بخورانید. بوی آشنای غذای محبوب بر روی طعمه ی جدید ممکن است مار شما را ترغیب به خوردن غذای جدید کند.

تغذیه مار خانگی با موش های منجمد و سایر طعمه ها

تغذیه مار خانگی و تغییر رنگ طعمه

اگر امکانش است از رنگی متفاوت برای طعمه استفاده کنید. اگر قبلا از موش های سفید رنگ برای تغذیه مار خود استفاده می کردید، این بار از موش های با رنگ متفاوت یا موش های سیاه رنگ برای تغذیه مار خانگی خود استفاده کنید.

طعمه را باز کنید یا به چند بخش تقسیم کنید

اگرچه ممکن است این کار کمی حال بهم زن به نظر برسد، بو و عطر بافت مغز طعمه بر روی واکنش های تغذیه ای مار خانگی شما موثر است. بنابراین، برای تحریک مار خود به خوردن می توانید مغز طعمه را در معرض حس بویایی مار قرار دهید یا قسمتی از آن را برش بزنید تا بوی خون به مشام مار برسد.

طعمه های مختلف را امتحان کنید

اگر مار شما تمایلی به گرفتن موش های عادی نداشته باشد، می توانید از موش صحرایی استفاده کنید. گرچه برایتان قطعا می تواند هزینه بر باشد، بعضی از مارها که موش های از قبل کشته شده را نمی پذیرند، بجایش به راحتی این موش های صحرایی از قبل کشته شده را خواهند پذیرفت. شما همچنین می توانید از همسترها و یا سایر گونه های جوندگان به عنوان طعمه های با سایز مناسب استفاده کنید.

از یک محفظه ویژه استفاده کنید

مار خود را درون محفظه کوچکی که فقط در طی زمان تغذیه استفاده می شود قرار دهید. این محفظه باید در یک مکان آرام و بی سر و صدا باشد. به مار کمی حریم خصوصی در هنگام تغذیه بدهید.

تغذیه مار خانگی با موش های منجمد و سایر طعمه ها

زمان غذا دهی را تنظیم کنید

مار خود را در شب غذا داده و بعد از آن در محفظه را بپوشانید. شما همچنین می توانید از یک جعبه تاریک مخفی برای تغذیه مار خود استفاده کنید، زیرا برخی از مارها ترجیح می دهند که در یک مکان منزوی غذای خود را بخورند.

طعمه های با سایزهای متفاوت را نیز امتحان کنید

از طعمه ای با سایز متفاوت تر نسبت به قبلی ها استفاده کنید. شاید مار شما ترجیح می دهد که طعمه اش کمی کوچک تر یا بزرگ تر از آنچه شما به آن می دهید باشد. موش های Pinkies و fuzzies گزینه های طعمه با سایز کوچک خوبی هستند.

در طول زمان پوست اندازی به آن غذا ندهید

مطمئن شوید که مار شما در حال پوست انداختن نباشد. اگر پوست مار شما روشن تر و یا تیره تر از معمول به نظر می رسد و رنگ چشمانش آبی شیری به نظر می رسد، احتمال این می رود که در حال پوست انداختن باشد. اکثر مارها زمانی که قصد پوست اندازی را داشته و یا در حال پوست انداختن هستند، میلی به خوردن طعمه ندارند.

مار خانگی خود را گرم نگه دارید

دمای درون محفظه نگهداری مار خود را چک کنید. اگر مار شما خیلی سردش باشد متابولیسم بدنش کند شده و تمایلش به خوردن طعمه را از دست خواهد داد.