«خانه سرباز صلح ایران»؛ مکانی برای انتقال پیام صلح ملت ایران به جهان


«خانه سرباز صلح ایران»؛ مکانی برای  انتقال پیام صلح ملت ایران به جهان

دبیرکل خانه سرباز صلح ایران گفت: رویکرد اصلی خانه سرباز صلح ایران، حضور فعال در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است تا بدین طریق پیام صلح ملت ایران را به گوش جهان برسانیم.

سرهنگ قاسم رحیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا در رابطه با اهداف شکل‌گیری خانه سرباز صلح ایران، گفت: خانه سرباز صلح ایران یک مجموعه مردم‌نهاد با محوریت سربازان دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی گروه‌های مختلفی را از ارتش، سپاه و بسیج در اختیار داشته‌ایم، افزود: یک قشر بزرگی از آن‌ها سرباز بوده‌اند و حدود دو میلیون 500 هزار نفر از این سربازان در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام خدمت می‌کردند و به مناطق عملیاتی ورود داشتند و اگر به این آمار، تعداد سربازان ژاندارمری و سپاه پاسداران اضافه شوند تعداد زیادی سرباز در دوران دفاع مقدس حضور داشتند که متأسفانه به وضعیت آن‌ها خیلی پرداخته نشده بود.

رحیمی افزود: در سال 1387 هیأتی را تحت عنوان «سربازان دوران دفاع مقدس، متوسلین به امام زمان(عج)» تشکیل دادیم تا دورهمی‌هایی با این سربازان و خانواده‌هایشان داشته باشیم و سپس این دورهمی‌ها در تمام کشور گسترش یافت و به مرور زمان به ظرفیت بالای این حرکت پی بردیم.

دبیرکل خانه سرباز صلح ایران با بیان این مطلب که پس از دریافت بازخورد مثبت به یک مقایسه تطبیقی با سایر کشورها اقدام کردیم، گفت: دریافتیم همه کشورها یک سازمان مردم نهادی به نام «کهنه سرباز صلح» را در اختیار دارند و تمامی این سازمان‌های مردم‌نهاد زیر نظر یک فدراسیون جهانی به‌ نام فدراسیون جهانی کهنه‌ سرباز صلح فعالیت می‌کنند و در سازمان ملل هم دارای کرسی هستند و فعالیت‌های ضدجنگ انجام می‌دهند؛ این نهادها با شعار «چون مصائب جنگ را می‌دانیم بنابراین با جنگ مخالف هستیم» فعالیت می‌کنند و این شعار را به‌ خوبی درک می‌کنیم؛ چون خودمان هم تجربه جنگ را داشته‌ایم.

رحیمی ادامه داد: بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مشابه این سازمان مردم‌نهاد در ایران وجود ندارد و فوری چنین نهادی را تحت عنوان کهنه سرباز صلح در وزارت کشور ثبت کردیم اما چون در ابتدا این وزارتخانه کهنه سرباز را کلمه‌ای لاتین می‌دانست، تصمیم گرفتیم تا اسم خانه سرباز صلح ایران را برای این نهاد انتخاب کنیم و موضوع فعالیت آن بیشتر به خاطر پرداختن به صلح، مربوط به امور بین‌الملل است و مجوز این نهاد را به این نام دریافت کردیم.

دبیرکل خانه سرباز صلح ایران در ادامه به رویکردهای این سازمان مردم‌نهاد اشاره کرد و افزود: رویکرد اول تجلیل و تکریم سربازان دوران دفاع مقدس است و در این راستا همایش‌های متعددی را در استان‌های مختلف برگزار کرده‌ایم و همچنان ادامه دارد. رویکرد دوم مربوط به حضور در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی است تا پیام صلح ملت ایران را به گوش جهان برسانیم.

وی درباره نحوه عضویت در این نهاد اضافه کرد: دو نوع عضویت داریم که عضویت اول مربوط به کهن سربازان است که سربازان دوران دفاع مقدس به همراه خانواده‌هایشان در این دسته قرار می‌گیرند. دومین عضویت مربوط به حامیان صلح است که تحت عنوان «صلح‌گستر» نامیده می‌شود.

رحیمی ادامه داد: برای اعضای خانه سرباز صلح ایران، کارت بانکی به‌نام صلح‌کارت در نظر گرفته شده و تسهیلاتی بدین طریق به اعضا اختصاص داده می‌شوند. همچنین در کنار تسهیلات بانکی به اعضای خدمات اشتغال‌زایی را ارائه می‌دهیم. حتی به موضوع بیمه عمر و خدمات بیمه تکمیلی درمان آن‌ها ورود پیدا کرده‌ایم و تا دو هفته دیگر تفاهم‌نامه آن امضاء شود.

وی با اشاره به کنگره‌های برگزار شده توسط خانه سرباز صلح ایران، گفت: چهار کنگره ملی تا به امروز برگزار شده است و کنگره پنجم به امید خدا بین‌المللی خواهد بود و حتی علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت خانه سرباز صلح ایران، پیشنهادهای خود را ارائه دهند و یا از آخرین اخبار اطلاع یابند.

دبیرکل خانه سرباز صلح ایران در پایان خاطرنشان کرد: چون ماهیت نهاد، مردمی است، اعضاء می‌توانند مراجعه کنند و مشکل‌های خود را اطلاع دهند و برحسب وظیفه به نهادهای مربوطه آن‌ها را منتقل می‌کنیم اما پیگیری آن با ما نیست بلکه با سازمان دریافت‌کننده درخواست است.

انتهای پیام/4071/4079

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!




متن ادبی تولد خواهر، پراحساس و زیبا