نشان ارادت؛ سر دلبران در حدیث دیگران


نشان ارادت؛ سر دلبران در حدیث دیگران

ویژه‌‌برنامه تلویزیونی نشان ارادت، راوی عشق مشاهیر این روزهای ما به امام حسین(ع) است. به گفته مولانا: خوشتر آن باشد که سر دلبران/ گفته‌آید در حدیث دیگران

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شب‌های محرم شب‌های عجیبی است. آنان که دل در گرو عشق حسین‌(ع) دارند، نمی‌توانند در این شب‌ها بی‌تفاوت بمانند و گوشه‌گیر. شب‌هایی است که هر کس به وسع خود می‌کوشد دستی در آتش عزای حسین(ع) داشته و ریزه‌خوار سفره‌ای باشد که صاحب آن علمدار کربلاست. از بانی عزاداری گرفته تا خطیب و ذاکر اهل‌بیت‌(ع)، از کفشدار گرفته تا آشپز و سینه‌زن و زنجیر‌زن، همه مهره‌های یک تسبیح‌اند که ارادت به سیدالشهدا‌(ع) رشته اتصال آن است. اهل هنر هم با بهره‌گیری از قدرت کلام و جادوی تصویر، می‌کوشند تا در این محفل عاشقانه سهمی داشته باشند و البته خود نیز بهره‌ای از آن ببرند.

عشق حسین(ع) را که داشته باشی قلم و کاغذ، رنگ و دوربین و بوم نگارگری هر کدام می‌تواند محمل روضه کربلا باشد. چه خوش است روایت لحظه‌های عاشقی و آینه شدن برای انعکاس غم فراق. زنده نگاه‌داشتن یاد حضرت سیدالشهدا(ع) اوج معرفت است، علامت یقین و نشان ارادت!

نشان ارادت، دسترنج جمعی است که به دنبال ترویج شور و شعور حسینی و معرفت عاشورایی از قاب تلویزیون هستند. برنامه‌ای که پخش آن از اولین شب محرم آغاز شده و در طول دو ماه محرم و صفر مهمان دل‌های عزاداران شهدای کربلاست. این برنامه ترکیبی و گفتگو محور، هر شب ساعت 21 از شبکه دوم سیما پخش می‌شود. هسته اصلی این ویژه‌برنامه محرمی، گفتگو با ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های شناخته شده در جامعه است. گفتگوهایی که با موضوع عزاداری امام حسین‌(ع)، به موضوعات روز نیز گریز می‌زند. در عصر یکی از آخرین روزهای شهریور و در حالی که ضبط گفتگوهای نشان ارادت، به آخرین جلسات خود رسیده، فرصتی دست داد تا در استودیو ضبط مهمان عوامل تولید این برنامه باشیم.

نشان ارادت؛ سر دلبران در حدیث دیگران

استودیو جمع و جور در باغ موزه قصر که به تازگی از تولید برنامه «وقتشه» فارغ شده، میزبان مهمانان نشان ارادت است. حاج مجید طاهری مداح اهل‌بیت(ع) با نوای حزین در استودیو مداحی می‌کند. ناخدا هوشنگ صمدی از پیشکسوتان جنگ به عنوان مهمان بعدی منتظر ورود به استودیو است. دست‌اندرکاران برنامه از سویی به سوی دیگر می‌روند و هماهنگی‌های لازم برای ضبط و تدوین را به طور همزمان پیش می‌برند. جمع همه جوان‌اند و پرشور امّا خستگی را هم می‌شود از چهره‌ها خواند. خستگی ناشی از کار فشرده برای ارائه بهترین کیفیت.

پویان هدایتی که در قامت تهیه‌کننده، سال گذشته ویژه‌برنامه «حب‌الحسین(ع)» را تولید کرده بود، درباره شرایط ساخت نشان ارادت گفت: نشان ارادت برای پخش در 60 قسمت 30 دقیقه‌ای در دو ماه محرم و صفر تولید شده است. ضبط قسمت‌های مختلف برنامه نشان ارادت از دو ماه پیش و بخش گفتگوها از یک ماه پیش آغاز شد. ابتدا قرار بود برنامه از شبکه نسیم پخش شود، اما به خاطر مدت زمان هر قسمت که 30 دقیقه است و در شب‌های تاسوعا و عاشورا به 45 دقیقه رسید، در جدول پخش این شبکه قرار نگرفت. در نتیجه مثل برنامه حب‌الحسین(ع) در سال گذشته، نشان ارادت هم به پخش شبکه دوم سیما رفت.

نشان ارادت؛ سر دلبران در حدیث دیگران

تهیه‌کننده برنامه نشان ارادت با اشاره به این که ستاد بازسازی عتبات عالیات کمک زیادی برای تولید نشان ارادت کرده است، گفت: از طرف ستاد، انگشترهایی مزین به نگین سنگ قبر حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان هدیه به مهمانان برنامه داده می‌شود. در پایان پخش برنامه هم قرار بر این است که با هزینه ستاد بازسازی عتبات عالیات از بین مهمانان و عوامل برنامه 120 نفر به کربلای معلی اعزام شوند. محور اصلی برنامه گفتگو با بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده جامعه در فضای عمومی است.

هدایتی که تولید ویژه‌برنامه حس مشترک را نیز در کارنامه خود دارد، گفت: هدف این برنامه این است که به دور از شعارزدگی‌های معمول، حرف دل برخی چهره‌های شناخته شده را درباره امام حسین(ع) بشنویم. از بهترین تعزیه‌خوان‌های سراسر کشور در دو قالب اشقیاخوان و اولیا‌خوان دعوت کردیم و پای صحبت آنها و خاطراتشان نشستیم.

نشان ارادت؛ سر دلبران در حدیث دیگران

فائزه علیمردانی مدیر روابط عمومی برنامه با اشاره به این که نشان ارادت قرار است پس از ماه‌های محرم و صفر نیز در آخر هر هفته پخش شود، گفت: این برنامه حاصل تلاش یک جمع حدوداً 60 نفره در گروه‌های مختلف تولید، هماهنگی مهمان‌ها، تدوین و کارگردانی، فنی و ... است. آیتم‌هایی مثل گفتگو با مهمان، گزارش مردمی از فعالیت‌های جالب هیأت‌های عزاداری و مشاغل گوناگون مثل خشکشویی‌هایی که لباس عزاداران را به رایگان می‌شویند یا راننده تاکسی‌هایی که آنها را بدون کرایه جابه‌جا می‌کنند و کسانی که از هنر و تخصصشان در بازسازی عتبات عالیات استفاده می‌کنند، محتوای نشان ارادت است.

در فاصله ضبط دو گفتگو و جابه‌جایی مهمانان، فرصتی دست داد تا با منا اورعی مجری و سرپرست نویسندگان برنامه نشان ارادت نیز هم‌صحبت شویم. البته مجری در این برنامه از پشت دوربین با مهمان گفتگو می‌کند و حالت پرسشگر را دارد و بینندگان هم فقط صدای او را می‌شنوند.

اورعی با بیان این که در برنامه نشان ارادت می‌خواهیم چگونگی پیاده‌سازی روش و منش حسینی را از زبان سلبریتی‌ها بشنویم، گفت: قطعاً تجربیات و شیوه بیان مهمان با یک کارشناس مذهبی متفاوت است، اما برای مخاطب جذابیت خاص خود را دارد. همچنین ابهاماتی که این روزها در جامعه و به خصوص فضای مجازی خیلی رایج است را موضوع گفتگو قرار می‌دهیم؛ مثل این که چرا نذری بدهیم؟ چرا روضه بگیریم و به هیأت برویم یا این که چرا باید برای بازسازی اعتاب مقدسه هزینه کنیم؟

وی در ادامه گفت: این‌ها ابهاماتی است که گاهی برخی از هم‌صنفان همین ستاره‌های موسیقی و سینما و ورزش که مهمان ما هستند، در فضای مجازی مطرح می‌کنند. پاسخ‌های متفاوت و غیرمنتظره و جذابی را هم از این عزیزان می‌شنویم که حتماً بینندگان هم در شب‌های قبل شاهد تعدادی از آنها بوده‌اند. چون تأکید ما این بود که مهمانان اعتقاد قلبی و درک خودشان را بی‌پروا بیان کنند.

ملاقات با محمدرضا بای کارگردان نشان ارادت که در اتاق فرمان سخت مشغول آماده‌سازی گفتگوها و نظارت بر ضبط است را به گفتن خداقوت و گفتگوی کوتاهی خلاصه می‌کنیم. محمدرضا بای که پیش از این در برنامه تلوزیونی «وقتشه» هم سابقه همکاری با این تیم سازنده و پویان هدایتی را دارد، از نشان ارادت به عنوان برنامه مناسبتی و آیینی که به دنبال جذب مخاطبان جوان است، یاد می‌کند.

نشان ارادت؛ سر دلبران در حدیث دیگران

لوکیشن ضبط گفتگوهای برنامه نشان ارادت را ترک می‌کنیم. جایی که در آن چندین روز پیاپی است که ذکر و یاد سالار شهیدان از زبان آنانی که برای مردم شاخص‌تر و شناخته شده‌ترند شنیده شده. سازندگان نشان ارادت فقط وسیله‌ای بودند برای انتقال این مفاهیم بلند. آنان شنونده روایت‌ مشاهیر بودند تا این خوانش‌های گوناگون از حدیث عشق را به گوش مخاطبان قاب جادو برسانند که فرمود: خوشتر آن باشد که سر دلبران/ گفته‌آید در حدیث دیگران.

انتهای پیام/4072/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟