سامانه سجام گزارش های تخلفات مردمی را تا نتیجه نهایی پیگیری می‌کند


سامانه سجام  گزارش های تخلفات مردمی را تا نتیجه نهایی پیگیری می‌کند

مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از به نتیجه رساندن گزارشات تخلفات مردمی در سامانه سجام خبر داد و گفت: در این سامانه هر یک از مردم به عنوان یک ناظر محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه رهبر انقلاب تاکید کردند دستگاه قضا پناهگاهی برای مردم باشد تا هر زمان مردم به ستوه آمدند به آن مراجعه کنند، گفت: رهبر انقلاب انتظار دارند دستگاه قضا مرجع و مقامی برای تقرب خواهی باشد. با همین دیدگاه در چند ماه سامانه «سجام» سامانه جامع اطلاعات مردمی به شکل سراسری در سراسر استان های کشور کار خود را آغاز کردند.

مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: این نوید را به مردم دهیم که تک تک مردم به عنوان ناظران پیشگیری در ورود عملیاتی قوه قضاییه به تخلفات حضور داشته باشند. ما به کمک وزارت غیرمتمرکز می خواهیم برخورد با تخلفات را عملیاتی کنیم.

رفاهی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن و سودجویی افراد فرصت‌طلب از این فضا و ستم به اقشار ضعیف یادآور شد: دستگاه قضا به کمک آمده است تا با کمک سامانه سجام گمنامی ها را کاهش دهد زیرا بسیاری از وقایع و تخلفات در حیطه گمنامی رخ می دهد و برخی از فضای گمنامی استفاده و این سامانه می تواند فضای گمنامی ها را کاهش دهد.

وی گفت: سامانه سجام بستری برای تحقق نظارت غیرمتمرکز است به همین جهت از مردم تقاضا داریم به عنوان دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم ما را کمک کنند و مسایل و تخلفات را در سامانه سجام به ثبت برسانند. به تمام گزارش دهندگان اطمینان می دهیم که این سامانه و این معاونت تا به نتیجه رساندن موضوع کنار مردم خواهد بود.

رفاهی افزود: این سامانه گزارش های مردمی را در سریع ترین زمان ممکن به دست مقامات عالی قضایی و همچنین سازمان های اجرایی مرکز استان و شهرستان مربوطه می رساند.

وی در مورد موضوعات گزارش شده از سوی مردم گفت: بحث احتکار و انبارهای اجناس مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است که در این زمینه تقاضا می کنیم هر جا و در هر نقطه از کشور مردم احساس می کنند فعالیت های غیرعادی برای احتکار کالاهای ضروری صورت می گیرد با توجه به وضعیت فعلی کشور به قید فوریت این موضوع را از طریق سامانه سجام برای ما ارسال کنند. این گزارشات در اولین فرصت به مقامات قضایی ارسال می شود.

مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: در چند شب گذشته گزارشی از سوی معاون قبل قوه قضاییه در خصوص برخورد با متخلفان اقتصادی و معرفی آنها در راستای برخورد امنیتی مصرف شد. در پی سخنان معاون اول قوه قضاییه این نوید را می دهیم که سامانه سجام آمادگی این را دارد که شهروندان در هر نهاد و سازمانی که احساس می کنند فردی به عنوان متخلف یا مفسد اقتصادی وجود دارد موضوع را در سامانه سجام به ثبت رسانند.

وی گفت: در حوزه بانکداری ما در جلسات مختلف گزارشاتی از گله مندی مردم بابت دادن وام های کلان به افراد خاص و یا سودهای خارج از دستورالعمل ابلاغی داشته ایم که هر شهروندی اگر احساس کند در حوزه بانک یا موسسات اعتباری و صندوق های مالی و اعتباری مورد ظلم قرار گرفته است این موضوع را به این سامانه انتقال دهد.

وی با بیان اینکه رانت، بدهکاران کلان بانکی، اقدامات غیرقانونی در خصوص قاچاق کالا و ارز از جمله مباحث مطرح در این سامانه هستند، گفت: این سامانه در حوزه کارگری و کارخانجاتی که در آستانه تعطیلی یا مشکلاتی از این قبیل هستند نیز می تواند گزارش های مردمی را دریافت و به آن رسیدگی کند.

مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یادآور شد: اسناد شهروندان به شکل عکس یا فیلم در این سامانه به ثبت می رسد و ضمن تبلیغات از محلی از این موضوع صحت و سقم آنها و گزارش های ارسالی ثابت می شود.

رفاهی گفت: نواقص فنی و بهداشتی کارخانه ها در صورت گزارش می تواند از تعطیلی واحدهای صنعتی و تجاری و یا حوادث دیگر جلوگیری کند. کارگران در کارخانه ها می توانند به عنوان دیده بان و ناظر عمل کنند. تخریب جنگل ها، آتش سوزی، قطع درختان، مباحث مربوط به محیط زیست از دیگر گزارش های رسیده به این سامانه است که به آن رسیدگی می شود. همچنین موارد مربوط به زمین خواری و علیه عوارض دولتی یا مردمی و عدم عدوانی نیز در خصوص ساحل خواری، زمین خواری با کمک شهروندان در هر نقطه از کشور می تواند به شکل گزارش در این سامانه ثبت شود.

وی خاطرنشان کرد: ما از طریق این سامانه صحت و سقم گزارش ها را دریافت و سپس نسبت به سازمان های افراد متخلف تذکر و هشدار می دهیم و موضوع را به دادستان و مقام مربوطه قضایی مرتبط می کنیم.

مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مورد پیش بینی تاسیس این سامانه در این معاونت گفت: ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی در دوران ریاست آیت الله شاهرودی در سال 83 تاسیس شد اما به نتایج لازم نرسید اما در زمان فعلی این سامانه به شکل قوی فعالیت خود را آغاز کرده است و تمامی گزارشات به دادستان ها منتقل خواهد شد.

وی در مورد نام افراد ناظر و یا کسانی که گزارش تخلف در این سامانه به ثبت می رسانند، گفت: در گذشته گزارشاتی که به دادستان منتقل می شد در صورت داشتن نام به شکل پرونده پیگیری می شد و وکلا با اطلاع از نام شکایت کننده مشکلاتی را برای فرد ناظر به وجود می آوردند و در صورت عدم ثبت نام در گزارش های رسیده به دادستانی پرونده ها پیگیری نمی شد، این موضوع در سامانه سجام حل شده و نام افراد به شکل محرمانه باقی می ماند و مشخص نیست چه کسی گزارش را ارایه کرده است.

رفاهی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد تعداد گزارشات رسیده به این سامانه گفت: تاکنون دو هزار و 750 مورد گزارش در این سامانه به ثبت رسیده است. ما این گزارشات را زمانی به مقام مسئول قضایی و سازمان مربوطه ارجاع می دهیم که بیش از 90 درصد از صحت و سقم گزارش اطمینان حاصل کرده باشیم.

رفاهی گفت: اقدام علیه محیط زیست، منابع طبیعی و حوادث کارگری اولویت این سامانه هستند. همچنین صیانت از منابع آب، زمین خواری و محیط زیست دارای بالاترین رده گزارش های مردمی بوده است.

مدیر کل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فرار مالیاتی نیز از دیگر گزارش های این سامانه می تواند باشد که با اطلاع رسانی شهروندان و ثبت گزارش در سامانه سجام مورد پیگیری قرار می گیرد. تاکنون با بیش از 50 مورد زمین خواری از طریق این سامانه مقابله شده است.

رفاهی در مورد تفاهم نامه های همکاری میان این معاونت دستگاه قضا و سایر سازمان ها و دستگاه های اجرایی یادآور شد: تفاهم نامه هایی با سازمان جنگلداری و منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج کارگری، بسیج جامعه مهندسان، وزارت بهداشت، وزارت کار، سازمان میراث فرهنگی، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو آماده امضا است و در این میان با سازمان جنگلداری و منابع طبیعی و سازمان محیط زیست و بسیج کارگری تفاهم نامه های یاد شده امضا شده است. ما این تفاهم نامه ها را به تمام سازمان های اجرایی و نهادها پیشنهاد می کنیم.

مستشار قضایی در مورد ویژگی های این سامانه در رسیدگی به تخلفات گفت: در دسترس بودن همیشگی سامانه، سرعت بی نظیر در کوتاه ترین زمان ممکن، صحت مبنی بر عدم نقص گزارش ها، اقدامات قانونی در پیگیری دستگاه قضا، حفظ صددرصدی محرمانه بودن گزارش ها از جمله ویژگی های برتر این سامانه است.

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟