آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور شد


آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور شد

با تصمیم اعضای شورای حفاظت فنی، شغل آتش نشانی به گروه (ب) مشاغل سخت و زیان آور افزوده می شود.


شهرآرا آنلاین - سلطانی - بالاخره تکلیف خاموش کنندگان آتش، روشن شد. روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با تصمیم اعضای شورای حفاظت فنی، شغل آتش نشانی به گروه (ب) مشاغل سخت و زیان آور افزوده می شود.

البته این قصه سر دراز دارد. سال٩۵ بود که نمایندگان مجلس در قالب ماده٩٩ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند مشاغل «آتش نشانی» و «پرتوکاری با اشعه» را جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب کند.

منظور از مشاغل سخت و زیان آور، مشاغلی است که به دلیل عوامل فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی، تنش زا هستند و فراتر از توان تحمل جسمی و روانی افراد شاغل محسوب می شوند. به همین دلیل قانون گذار، تسهیلاتی را برای افرادی که در چنین مشاغلی فعالیت دارند، مقرر کرده که از آن جمله می توان به بازنشستگی با ٢٠ سال سابقه کاری اشاره کرد.

باوجود درخواست نمایندگان در سال٩۵ آتش نشانی در گروه (الف) مشاغل سخت قرار گرفت. منظور از گروه (الف) مشاغل سخت، شغل هایی است که با اقدامات ایمنی و تدابیری که کارفرما انجام می دهد، از میزان سختی و زیان آوری شان کاسته می شود و قانون مشاغل سخت شامل حالشان نمی شود. این مسئله باعث شده بود که آتش نشانان در نقاط مختلف کشور دچار مشکل شوند.

چندی پیش نیز معاون وزیر تعاون، کار و رفاه دراین باره گفته بود برخی مشاغل ماهیت سخت و زیان آور دارند و با تدابیر فنی و حفاظتی هم ماهیتشان تغییر نمی کند. اما درمورد شغل آتش نشانی ابهاماتی وجود دارد که چنین ماهیتی دارد یا خیر؟!

حاتم شاکرمی در توضیح اظهارنظر خود گفته بود این ابهامات ازآن جهت به وجود آمد که در استان ها رویه واحدی دراین زمینه وجود ندارد. در برخی استان ها متوسط آلایندگی را در نظر می گیرند و بر اساس آن شغل را سخت و زیان آور تلقی می کنند. براین اساس هیئت دولت بررسی موضوع سخت و زیان آور شغل آتش نشانی را به شورای حفاظت فنی سپرد تا با بررسی های لازم دراین مورد سرنوشت آتش نشانان مشخص و تکلیفشان معلوم شود که بالاخره آتش نشانی در گروه (الف) یا گروه (ب) مشاغل سخت قرار می گیرد.

روز گذشته صد وچهل ونهمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی برگزار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این غائله خاتمه داد. محمد شریعتمداری پس از این جلسه اعلام کرد که با تصمیم اعضای شورای حفاظت فنی، شغل آتش نشانی به گروه (ب) مشاغل سخت و زیان آور افزوده شد و آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور اصلاح شد. او در این جلسه گفت: شورای حفاظت فنی امروز مقرر کرد که مشاغل عملیاتی آتش نشانی به ۱۳ گروه شغلی گروه (ب) مشاغل سخت و زیان آور اضافه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...