مخالفت اوکراین و روسیه با پیشنهاد مکرون


رئیسان جمهوری اوکراین و روسیه پیشنهاد همتای فرانسوی خود را برای اجرای آتش‌بس در دوران بازی‌های المپیک، رد کردند.

تارنمای پولیتیکو نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ، با پیشنهاد فرانسه برای اجرای آتش بس در جنگ با روسیه در زمان بازی های المپیک تابستان امسال در پاریس مخالفت کرد.

زلنسکی روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه مدعی شد: روسیه از هر گونه توقف در درگیری ها برای تقویت پیشرفت های نظامی خود استفاده خواهد کرد.

وی خطاب به رئیس جمهوری فرانسه گفت: چه تضمینی وجود دارد که روسیه از این آتش بس برای نزدیک کردن نیروهایش به خاک ما استفاده نکند؟

زلنسکی گفت ما با هر آتش بسی که به نفع دشمن باشد، مخالف هستیم.

رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه وعده داد که به جنگ با ارتش روسیه ادامه خواهد داد و مدعی شد به همتای روس خود اعتماد ندارد.

رئیس جمهوری روسیه نیز روز جمعه به رسانه های دولتی این کشور گفت که درباره پیشنهاد آتش بس در جریان بازی های المپیک با شی جین پینگ همتای چینی خود گفت و گو کرده است.

ولادیمیر پوتین به این سوال که آیا از این پیشنهاد فرانسه حمایت می کند، با انتقاد از مقام های ورزشی غرب پاسخ داد.

روزنامه مسکو تایمز نوشت: پوتین روز جمعه دلیل مخالفتش با این پیشنهاد را بدرفتاری مقام های ورزشی بین المللی با ورزشکاران روسیه عنوان کرد.

وی در جریان سفر به چین، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد مکرون برای اجرای «آتش بس جهانی المپیک» گفت: من فکر می کنم که این اصول المپیک از جمله «آتش بس در جریان المپیک» بسیار بجا و درست است اما مقام های ورزشی بین المللی امروز خودشان از اصول منشور المپیک پیروی نمی کنند.

پوتین گفت: سازمان‌های ورزشی بین المللی «اجازه نمی‌دهند ورزشکاران ما با پرچم و موسیقی ملی و سرود ما در مسابقات شرکت کنند».

وی افزود آنها چنین اصولی را درباره ما نقض کرده اند و از ما می خواهند به این اصول پایبند باشیم. ما این طور عمل نمی کنیم و تا حال کسی به این صورت توافق نکرده است.

مسکوتایمز نوشت: روسیه قصد دارد در ماه سپتامبر (شهریور) رویداد ورزشی رقیب المپیک را برگزار کند زیرا این کشور به همراه متحد خود بلاروس از شرکت در بازی های المپیک پاریس منع شده است.

مکرون هفته گذشته از رئیس جمهوری چین به دلیل حمایت از پیشنهاد آتش بس در همه درگیری ها از جمله درگیری اوکراین در طول بازی های المپیک پاریس قدردانی کرد.

بازی های المپیک از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ آگوست (۵ تا ۲۱ مرداد) در پاریس پایتخت فرانسه برگزار خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گزارش وزارت دفاع روسیه درباره پیشرفت عملیات نظامی ویژه علیه ارتش اوکراین طی 24 ساعت گذشته