بریکس؛ پیشران اراده جمعی برای چند جانبه گرایی


بریکس؛ پیشران اراده جمعی برای چند جانبه گرایی

اقتصادنیوز: معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رسالت چندجانبه‌گرایی، ایجاد عدالت در مناسبات بین‌المللی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی باقری‌کنی در نشست روابط ایران و روسیه به میزبانی جمهوری تاتارستان روسیه گفت: مهمترین رسالت چندجانبه گرایی، ایجاد عدالت در مناسبات بین‌المللی است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:ایران و روسیه این اراده را دارند و در عمل نشان داده‌اند که با همکاری در زمینه‌های مختلف قصد دارند مناسبات مبتنی بر عدالت بین کشورهای مستقل را بنا بگذارند.

وی افزود: تهران و مسکو امروز در چنین بستری گفت و گو می‌کنند و بر این اساس، یک رسالت بزرگ بر دوش کارگزاران بزرگ دو کشور به ویژه فعالان اقتصادی بخش خصوصی و کارگزاران اقتصادی و تجاری دارای مسئولیت در حاکمیت دو کشور است.

معاون سیاسی وزیرامورخارجه با اشاره به ضرورت ایجاد بستر مشارکت برای دیگر کشورهای مستقل گفت: بر این اساس، مشارکت دادن دیگر کشورها از جمله برزیل، آفریقای جنوبی و هند در این رویکرد منطقی که ایران و روسیه آن را دنبال می‌کنند، می‌تواند زیربنای جهانی مبتنی بر همکاری مشترک و عدالت باشد.

باقری‌کنی، چشم‌انداز چنین رویکردی را صلح، آرامش و رفاه برای کشورهای جهان و ملت‌های دیگر دانست.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با تبریک انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست‌جمهوری پوتین شاهد رشد و ارتقای مناسبات همه‌جانبه، دوستانه و مبتنی بر تعامل بین ایران و روسیه باشیم.

معاون سیاسی وزیرامورخارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: توسعه چند سال اخیر مناسبات دوجانبه نشان می‌دهد که این اراده در دو کشور عملی و قابل تحقق است.

وی تاکید کرد: باید با طراحی و پیگیری، ظرفیت‌های مشترک را به طرح‌های چندجانبه تبدیل کنیم تا هم موجب توسعه مناسبات دو کشور شویم و هم از ظرفیت دیگر بازیگران در سطح منطقه و دنیا برای تحقق این هدف استفاده کنیم.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازوکارهای چندجانبه از جمله «بریکس» را یکی از ابزارهای مهم تحقق آزاده رهبران عالی دو کشور در راستای تقویت و تحکیم مناسبات ایران و روسیه برشمرد.

بر اساس اعلام سفارت ایران در روسیه، باقری تصریح کرد: اراده جدی ما در بریکس این است که ظرفیت‌های نهفته در کشورهای عضو را به توانمندی‌های مشترک میان این کشورها تبدیل و زمینه پیوستن دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را برای حرکت موثر و اثربخش‌ در مناسبات بین‌المللی فراهم کنیم.

علی باقری گفت: بریکس هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل است.

بر اساس این گزارش «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، «آلکسی روسکیخ» استاندار اولیانوفسک، «اولگ کروبچنکو»، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، «شامیل آگییف» رئیس هیات مدیره اتاق صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان و «پاول کالمیچک»، معاون همکاری‌های بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره راههای رفع موانع به منظور دستیابی به اهداف چشم‌انداز روابط ایران و روسیه بیان کردند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)