حضرت معصومه (س)، الگوی دختر مسلمان ایرانی


حضرت معصومه (س)، الگوی دختر مسلمان ایرانی

معصومه ظهیری، کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه حضرت معصومه (س) الگوی مناسبی برای نسل جوان به‌ویژه دختران ایرانی هستند، گفت: حضرت معصومه (س) حامی ولایت، گوش به فرمان امام عصر خود و آگاه به زمان بودند، به همین دلیل نقش‌آفرینی اجتماعی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ایشان به‌شمار می‌رود.

حضرت معصومه (س)، الگوی دختر مسلمان ایرانی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم (ع)، حضرت نجمه خاتون (علیها السلام) و خواهر بزرگوار امام رضا (ع) هستند. سال ها قبل از تولد ایشان امام صادق (ع) درباره مقام و منزلت ایشان فرمودند: برای خدا حرمی که آن مکه، برای رسول خدا (ص) حرمی که آن مدینه و برای امیرالمومنین (ع) حرمی که آن کوفه و برای ما حرمی که آن قم است.

ایشان افزودند: به زودی فرزندی از فرزندانم به نام فاطمه در آنجا دفن می شود؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

یک سال بعد از هجرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه برای دفاع از امامت و ولایت و به شوق دیدار برادرش به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کردند. در مسیر عبور، مردم از آن‌ها استقبال می کردند و حضرت نیز پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم رساندند، مخالفت خود و اهل بیت (علیها السلام) را با حکومت حیله گر بنی عباس ابراز کردند.

کاروان در شهر ساوه با عده ای از مأموران حکومتی که به ساوه آمده بودند، به جنگ پرداختند که تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند و حتی به نقلی، حضرت فاطمه معصومه (س) را مسموم کردند. ایشان که به سبب اندوه و غم زیاد و مسمومیت از زهر جفا مریض شده بودند و دیگر امکان ادامه راه به سوی خراسان نداشتند، راهی شهر قم شدند؛ زیرا از پدر بزرگوارشان شنیده بودند این شهر مرکز شیعیان است.

برادر و خواهری که ریزه خوار خوان نعمتشان هستیم، ابتدا میهمان ما بودند، اما برای همیشه میزبان ایرانیان شدند

مردم قم وقتی خبر حرکت آن حضرت را به این شهر شنیدند به استقبال ایشان شتافتند، عده فراوانی از مردم پیاده و سواره به محضرشان رسیدند و 23 ربیع الاول سال 201 هجری قمری شهر قم به قدوم مبارک حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) زینت یافت.

معصومه ظهیری، کارشناس مسائل خانواده درباره ابعاد شخصیت حضرت معصومه (س) و برگزاری جشن میلاد خواهر امام رضا (ع) به عنوان آغازین روز دهه کرامت به «راهبرد معاصر» گفت: دهه کرامت با میلاد حضرت معصومه (س) شروع می‌شود. در این دهه میلاد احمد بن موسی برادر بزرگوار امام رضا (ع) و امام رئوف را جشن خواهیم گرفت و خداوند متعال را شکر می کنیم ایران اسلامی به نور وجود این بزرگان منور شده است.

وی افزود: برادر و خواهری که ریزه خوار خوان نعمتشان هستیم، ابتدا میهمان ما بودند، اما برای همیشه میزبان ایرانیان شدند. شروع دهه کرامت با نام بانو از زاویه‌ای خاص مورد توجه است، زیرا حضرت معصومه (س) پاسدار ارزش های دینی، پیام رسان آموزه های ولایت و حافظ ارزش‌های دینی بوده اند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امام رضا (ع) در هجرت اجباری از سوی خلیفه وقت از مدینه، وطن خود دور شدند تا راهی مرو شوند. با اینکه خلیفه وقت با هجرت امام رضا (ع) اهداف شوم ضربه زدن به ولایت و دور کردن مردم از امامت را دنبال می کرد، اما به دلیل وجود نازنین امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) موفق نشد.

ظهیری گفت: حضرت معصومه (س) توانستند تمامی اهداف دشمن را در سفری که برای نائل شدن به محضر امام رضا (ع) داشتند، خنثی کنند. خلفای وقت از زمان امام صادق (ع) به انحاء مختلف کوشیدند ارتباطات رابطین با امامان معصوم را کاهش دهند و شبکه قطع شود. این روند در زمان امام موسی بن جعفر (ع) و امام رضا (ع) به‌وسیله‌ حکومت وقت تداوم یافت، اما حرکت کاروان حضرت معصومه (س) از شهری به شهر دیگر به احیای شبکه ولایت و برقراری ارتباط مردم با امامت و ولایت و طرح سؤال و پاسخ منجر شد.

وی تصریح کرد: با اینکه خلفای وقت بسیار تلاش کردند راویان پیام امام را محصور و محدود کنند، اما حضرت معصومه (س) ازجمله راویان حدیث به شمار می روند که راوی حدیث غدیر یا احادیث دیگری بودند که بسیار معتبر است‌؛ بنابراین حضرت معصومه (س) در ارتباط مردم با ولایت بسیار جریان ساز بودند و به خوبی توانستند توطئه های کانون های تبلیغاتی علیه امامت و ولایت را خنثی کنند.

استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: حضرت معصومه (س) به مقامی رسیدند که در زیارتنامه ایشان می خوانیم، «خداوند برای شما شأنی قرار داده است و حجت و امین امام شدی» اگر انسانی بتواند در سایه سار خواسته امام زمان خود حرکت کند، آگاه به زمان می شود، می تواند ارزش های دینی را به سایرین انتقال دهد و عامل به آن باشد. حضرت معصومه (س) به چنین جایگاهی دست یافته بودند.

حضرت معصومه (س) توانستند تمامی اهداف دشمن را در سفری که برای نائل شدن به محضر امام رضا (ع) داشتند، خنثی کنند

وی گفت: حضرت معصومه (س) به عنوان دختری عفیفه و پاکدامن مزین به صفات نیکو بودند، با اینکه اسم واقعی ایشان فاطمه کبری است، اما امام رضا (ع) ایشان را معصومه نامیدند، زبرا پاک و صالحه بودند. دختری که در سایه‌سار طهارت، پاکی و تقید به مقامی رسیده است که حجت خدا بر روی زمین وی را معصومه بنامد، باید الگوی انسان ها در همه دوران و اعصار باشد.

ظهیری معتقد است: حضرت معصومه (س) الگوی مناسبی برای نسل جوان به‌ویژه دختران ماست. ایشان همواره حامی ولایت، گوش به فرمان امام عصر خود و آگاه به زمان بودند، به همین دلیل نقش آفرینی اجتماعی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حضرت معصومه (س) به شمار می رود. حضرت معصومه (س) به قدری کنشگر بودند و خواهان پاسخ به شبهات دینی مردم که پدر بزرگوارشان، امام موسی بن جعفر (ع) به ایشان می‌فرمایند، « پدرت فدایت باد»؛ همانطور که پیامبر (ص) به حضرت فاطمه زهرا(س) اینچنین فرمودند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تذکر به وزیر آموزش و پرورش درباره آزمون استخدام آموزگاران ابتدایی