ماجرای بدخشان و هزینه‌های نخستین مبارزه جدی با کشت خشخاش


ماجرای بدخشان و هزینه‌های نخستین مبارزه جدی با کشت خشخاش

وقایع اخیر در بدخشان علیرغم اینکه مورد توجه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان قرار گرفت، اما به نظر می‌رسد بسیاری از تحلیل‌ها بجای پرداختن به اصل موضوع، بدنبال حاشیه‌سازی و سر و صدای رسانه‌ای بوده‌اند.

اغلب کاربران فضای مجازی که اکثریت قریب به اتفاق آنها خارج از افغانستان هستند‌، وقایع بدخشان را با برچسب خیزش و انقلاب و مقاومت یاد کرده‌اند در حالیکه ساکنان بدخشان و آنها که از نزدیک درگیر ماجرا هستند، نظر دیگری دارند.

بسیاری از سیاستمداران حکومت قبلی افغانستان فرصت را غنیمت شمرده و به طرح مطالبی علیه حاکمیت فعلی بدون در نظرداشت واقعیت‌ها پرداخته اند.

اما ماجرای بدخشان چیست؟ دلیل اصلی وقایع اخیر در بدخشان از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ چه کسانی در این آتش می‌دمند و یا از هیاهو نفع می‌برند؟

واقعیت این است که هیئت حاکمه کنونی افغانستان اولین حاکمیت افغانستانی است که کشت خشخاش را حرام اعلام کرده و با جدیت به مبارزه علیه مافیای مواد مخدر پرداخته است.

نمای بیرونی حادثه بدخشان برای آنها که در خارج از افغانستان نشسته و مسائل را تحلیل و تعقیب می‌کنند، جذاب و سرگرم کننده است، اما آنچه در بدخشان اتفاق افتاد نشان‌دهنده عزم جزم طالبان در مبارزه با کشت خشخاش است.

هیچ حکومتی در افغانستان نتوانسته است با مافیای مواد مخدر مقابله کند و حالا هیئت حاکمه افغانستان در برابر مافیای بین‌المللی مواد مخدر ایستاده و بسیاری از سر ناآگاهی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند‌.

اینکه عده‌ای تحلیلگر خارج نشین برای جذب فالور و مخاطب بدنبال وارونه نشان دادن واقعیت‌های افغانستان هستند، صورت مساله را پاک نمی‌کند. آنها که امروز با هیاهو بدنبال حاشیه‌سازی هستند، همان کسانی هستند که دیروز در افغانستان از کشت خشخاش نفع می‌بردند و با مافیای قدرتمند مواد مخدر دست در یک کاسه داشتند.

واقعیت این است که طالبان حاضر نیست در زمینه برخی مسائل کوتاه بیاید و باج بدهد و بر خلاف حکومت قبلی که با دلار آمریکایی مدیریت می‌شد، طالبان در زمینه تصمیمات استراتژیک جدی بوده و حاضر به معامله نیست.

ماجرای بدخشان و هزینه‌های نخستین مبارزه جدی با کشت خشخاش

هیاهوی رسانه‌ای و جنجال فیسبوکی اگرچه برای یکی دو روز می‌تواند افکارعمومی را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما قادر به تاثیرگذاری در سیاست‌های کلان یک کشور نیست. هیئت حاکمه در وقایع بدخشان چهره جدی خود را به نمایش گذاشت و این بدان معناست که سیاست داخلی افغانستان دیگر تحت تاثیر جو رسانه‌ای و دخالت بیگانگان و سیاستمداران فراری نیست.

افغانستان تحت حاکمیت طالبان اگرچه قابل نقد و انتقاد است اما اینکه یک حکومت در زمینه سیاست داخلی خود تا این حد ایستادگی کند و برای مبارزه علیه مواد مخدر به این شکل هزینه بپردازد، نشان از اراده و اقتدار حاکمیت دارد.

آنها ‌که خارج از گود نشسته و بدنبال جوسازی علیه اصلاح امور داخلی افغانستان هستند، باید متوجه باشند که افغانستان مقتدر بمراتب بهتر از افغانستان تحت حاکمیت آمریکا است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...