بانک مرکزی:تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال قبل 28 درصد رشد کرد


بانک مرکزی:تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال قبل 28 درصد رشد کرد

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که هدف بانک مرکزی برای مهار تورم،‌کنترل رشد ترازنامه بانکها است، گفت: تسهیلات پرداختی بانکها در سال گذشته از 28.2 درصد رشد برخوردار شد.

بانک مرکزی:تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال قبل 28 درصد رشد کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛ جعفر مهدی زاده مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که سیاست بانک مرکزی ، برای مهار تورم و مهار رشد نقدینگی این است که ترازنامه بانکها کنترل شود،‌ لذا رشد نقدینگی از 40.6 درصدی سال 99 به 39 درصد در سال 1400 رسید، سال 1401 هم رشد 30 درصدی نقدینگی هدفگذاری شده بود که در عمل رشد 31.1 درصدی محقق شد.
مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی،‌ نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته 25 درصد هدفگذاری شده بود که در نهایت به 24.3 درصد رسید، امسال هم در مسیر کاهشی هدفگذاری می‌شود.
مهدی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا کنترل ترازنامه بانکها موجب کاهش تسهیلات بانک و کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده است،‌گفت: با وجود سیاست کنترل ترازنامه بانکها در سال قبل حجم تسهیلات بانکها از رشدی معادل 28.2 درصد نسبت به سال قبل خود برخوردار شد.
مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی در مورد تسهیلات بانکی سال جاری نیز گفت: تلاش بر افزایش کیفیت تسهیلات در سال جاری است، با هماهنگی وزارت صمت،‌جهاد کشاورزی و راه شهرسازی اولویت تسهیلات برای بخش تولید خواهد بود.
مهدی زاده این را هم گفت: بسته تسهیلات بانکی به زودی تهیه شده و برای تصویب و بالاغ به دولت ارسال می‌شود، در دو سال گذشته هم تسهیلات اوراق گام،‌ اوراق ریالی و سایر ابزار ها استفاده شد و ترازنامه بانکها نیز کنترل شد.
وی اظهار امیدواری کرد،‌ با کنترل ترازنامه بانکی و رشد نقدینگی فشاری به بنگاههای تولیدی وارد نشود و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولید تامین شود./فارس


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بهادری جهرمی: تا این لحظه خبر جدیدی از سانحه اخیر وجود ندارد