جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر


جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر

وزیر آموزش و پرورش گفت: مناطق مختلف آموزشی در کشور برای تقویت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت نمرات امتحانات آنها، اقدامات کم سابقه‌ای را در پیش گرفته‌اند. فعال کردن اردو‌های علمی در درون مدرسه‌ها، گشودن قرائت‌خانه‌ها یا سالن‌های مطالعه به صورت شبانه‌روزی، باهمخوانی دانش‌آموزان و کلاس‌های رفع اشکال در دستور کار همه مناطق است.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وزارت آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت آموزشی و افزایش نمرات دانش‌آموزان در امتحان نهایی چه برنامه‌ای دارد؟»، اظهار کرد: موضوع ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی، هم اکنون یکی از دستورکا‌رهای اصلی ما هست که یکی از نقاط تمرکز آن، امتحانات نهایی است؛ نقطه تمرکز دیگر، تقویت امور تربیتی و پرورشی و همینطور تضمین کیفیت در سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سؤال شما درباره امتحانات نهایی است، بر این مسأله تمرکز می‌کنم. امسال امتحانات نهایی، ضریب قطعی ۵۰ درصد برای پایه دوازدهم و ۶۰ درصد برای پایه دهم و یازدهم در سال‌های آینده جهت ورود به دانشگاه‌ها خواهد داشت. بنابراین این امتحانات از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

صحرایی اضافه کرد: هم‌اکنون نهضت ملی تقویت آموزش در دوره متوسطه دوم به راه افتاده است و مدیران یکایک مدارس کشور نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم خود در سال ۱۴۰۲ را دریافت کردند و وضعیت آموزشی مدرسه خود را در تمام دروس نسبت به خودشان و نسبت به سایر مدارس شهرستان، استان و حتی نسبت به کل کشور می‌دانند.

وی تصریح کرد: یک ستاد عالی آزمون در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است که در آن ۶ کارگروه فعال هستند. کارگروه‌ها هر هفته جلسه می‌گیرند و هر دو هفته یکبار ستاد عالی آزمون نسبت به بررسی پیشنهادات سیاستی کارگروه‌ها اقدام کرده و پس از تصویب، آن‌ها را ابلاغ می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دبیرخانه‌های کشوری دروس مختلف بیش از هر زمان دیگری پای کار آمده‌اند، افزود: گروه‌های آموزشی در سطح استان‌ها و مناطق فعال شدند و نمونه سؤالات مفهومی نیز تدوین شد؛ همزمان از طریق شبکه آموزشی شاد و همینطور مدرسه تلویزیونی ایران، همه درس‌هایی که بیشتر در دوران کرونا تولید شده بود در دسترس قرار گرفته است تا دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: مناطق مختلف آموزشی در کشور برای تقویت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت نمرات آنها، اقدامات کم سابقه‌ای را در پیش گرفتند. فعال کردن اردو‌های علمی در درون مدرسه‌ها، گشودن قرائت‌خانه‌ها یا سالن‌های مطالعه به صورت شبانه‌روزی، باهمخوانی دانش‌آموزان و کلاس‌های رفع اشکال در دستور کار همه مناطق است.

صحرایی با بیان اینکه آنچه امتحانات نهایی سال گذشته نشان داد تصویر واقعی نظام آموزشی کشور بود، گفت: خرسندیم که رئیس‌جمهور نسبت به این موضوع بسیار دغدغه‌مند بوده و موضوع کیفیت آموزش روی میز ایشان قرار گرفت. شاید بیش از سه دهه است که افت کیفیت آموزش هر از چندی در محافل و مجالس ملی مطرح می‌شود، اما سابقه‌ای ندارم که هیچکدام از رؤسای دولت‌های پیشین نسبت به این موضوع به اندازه آیت‌الله رئیسی دغدغه‌مند بوده باشند. این دغدغه و حساسیت ایشان مهمترین سرمایه برای ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی کشور است.

وی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش هم در حال تهیه یک بسته برای تقویت مدارس دولتی است و موضوع دریافت مجوز‌های لازم از مجلس شورای اسلامی و حتی ارائه لایحه تحت عنوان تقویت مدرسه در دستور کار قرار گرفته است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...