روزنامه دولت، اظهارات نماینده سابق مجلس درباره تخفیف در فروش نفت ایران را تایید کرد


روزنامه دولت، اظهارات نماینده سابق مجلس درباره تخفیف در فروش نفت ایران را تایید کرد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به تازگی ادعا کرده است که ریز فروش نفت در چند سال اخیر را دارد و از سال ۱۴۰۰ به بعد ۲۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم که حداقل و کف آن باید بالای ۴۰ میلیارد دلار می‌بود، یعنی ما در چند مرحله برای فروش نفت تخفیف می‌دهیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه ایران، وی در ادامه گفته: اگر بخواهم واضح به شما بگویم ما الان نفت نمی‌فروشیم، خیلی عذر می‌خواهم اما با این قیمت برای فروش نفت مثل این است که مال دزدی را به حراج گذاشته باشیم! اما دولت سیزدهم در ابتدای کار چه چیزی از دولت قبل در زمینه تولید وفروش نفت تحویل گرفت؟

واقعیت این است که صادرات نفت ایران در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود. جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به اینکه در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم (شهریور سال ۱۴۰۰) تولید نفت ۲.۲ میلیون بشکه در روز و صادرات هم ۴۰۰ هزار بشکه بود، اظهار کرده که در آستانه زمستان آن سال، چالش ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داشتیم و سطح ذخایر سوخت مایع نیز ۲۵ درصد کمتر بود؛ بنابراین هم ناترازی انرژی داشتیم و هم صادرات پایین بود. با این حال، صنعت نفت ایران از ابتدای دولت سیزدهم با وجود ادامه تحریم‌ها شاهد جهش تولید و صادرات بوده است. در واقع با روی‌ کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت قرار گرفت، تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است. روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت تا آنجا که در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر ورکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شد.

این افزایش صادرات نفت البته به گواه آمارهای بین‌المللی نیز تأیید شده و ایران توانسته است با فروش نفت بیشتر و دریافت پول آن، شرایط اقتصادی خود را در دولت سیزدهم بهبود بخشد.

آن‌گونه که وزیر نفت تأکید کرده سازمان‌های بین‌المللی اعتراف می‌کنند که ایران هیچ‌گونه مانعی در فروش نفت ندارد و در عین حال تخفیف فروش نفت را هم تکذیب کرده و گفته است که در حال نزدیک کردن قیمت فروش نفت خام صادراتی ایران به قیمت‌های جهانی هستیم. شبکه خبری بلومبرگ به بررسی روند صادرات نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخت که در این گزارش از رشد ۵۰ درصدی صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این مدت خبر داده است.

همچنین بنا بر آمارهای مؤسسه کپلر، با وجود پابرجا بودن تحریم‌های امریکا، صادرات محموله‌های نفت خام ایران از پاییز گذشته 2 برابر شده و در ماه مه سال ۲۰۲۳ میلادی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مطابق با آمار صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز تولید نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد. اما آیا ادعای جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره حراج نفت ایران درست است؟ باید توجه داشت که درحال حاضر مقصد اصلی صادرات نفت ایران پالایشگاه‌های خصوصی چین است و عمده فروش نفت روسیه از اروپا به هند تغییر پیدا کرده و در چین نیز روس‌ها در بازار رسمی پالایشگاه‌های دولتی این کشور حضور دارند. در نتیجه رقابت ایران و روسیه به دلیل تفکیک بازارها به حداقل ممکن رسیده است. کافی است که به آمار گمرک ایران مراجعه کنیم که بر مبنای آن درآمد نفتی کشور در سال 1402 معادل 35 میلیارد و 870 میلیون دلار بوده است. انتشار اطلاعات گمراه‌کننده در مورد نحوه فروش نفت خام توسط دولت در حالی انتشار می‌یابد که بنا بر اعلام رسانه‎‌های بین‌المللی، ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران سالانه به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. ظاهراً آقای نماینده سابق علاوه بر مراجع خارجی، حتی آمار داخلی را نیز به درستی بررسی نمی‌کند. براستی آیاجعفرزاده ایمن‌آبادی با این دروغ‌پردازی‌ها آب به آسیاب دشمن نمی‌ریزد؟

تخفیف در بازار نفت منطقی است

هرچند در شرایط تحریم و به دلیل ایجاد ریسک، هزینه صادرات نفت ایران در قالب تخفیف بیشتر می‌شود اما این رقم به هیچ وجه به معنای حراج نیست. به گونه‌ای که حتی خبرگزاری رویترز نیز در یک عقب‌نشینی منطقی، رقم تخفیف هر بشکه نفت ایران را در حدود 5.5 الی 6.5 دلار و حتی در برخی معاملات به میزان 4.5 تخمین می‌زند. با توجه به قیمت 83 دلاری نفت ایران، این میزان تخفیف کمتر از 10 درصد و حتی نزدیک به 5 درصد از بهای نفت کشور بوده که در شرایط بازار امری طبیعی است. البته کشورهای غیرتحریمی نیز در برهه‌هایی حاضر به ارائه تخفیف برای افزایش فروش و درآمدزایی نفتی شده‌اند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کنفدراسیون فوتبال آسیا به اخراج اسرائیل از فیفا رای داد