مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟


مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

در این مقاله، به مقایسه گلکسی S23 FE با گلکسی S21 FE سامسونگ پرداخته‌ایم تا ببینیم آیا نسل جدیدتر تنها یک به‌روزرسانی جزئی به شمار می‌رود یا تفاوت اساسی دارد. در ادامه تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای را از نظر طراحی گرفته تا دوربین بررسی...

در این مقاله، به مقایسه گلکسی S23 FE با گلکسی S21 FE سامسونگ پرداخته‌ایم تا ببینیم آیا نسل جدیدتر تنها یک به‌روزرسانی جزئی به شمار می‌رود یا تفاوت اساسی دارد. در ادامه تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای را از نظر طراحی گرفته تا دوربین بررسی می‌کنیم تا شما را در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین گوشی یاری کنیم. با مقاله مقایسه S21 FE با S23 FE سامسونگ همراه ما باشید.

فهرست مطالب این مقاله:

- مقدمه
- گلکسی S21 FE و S23 FE سامسونگ در یک نگاه
- مقایسه ابعاد و طراحی
- مقایسه صفحه نمایش
- مقایسه باتری
- مقایسه سرعت شارژ
- مقایسه اسپیکر
- مقایسه عملکرد
- مقایسه دوربین
- مقایسه قابلیت‌های ارتباطی
- جمع‌بندی
- پرسش‌های متداول

مقدمه

گوشی گلکسی S23 FE سامسونگ یکی از محصولات محبوب شرکت‌ کُره‌ای است که یک سال بعد از گلکسی S21 FE در سال 2023 روانه بازار شد. هدف اصلی گوشی‌های سری FE سامسونگ عرضه محصولی نزدیک به پرچم‌دارهای این شرکت با کمترین تغییرات ممکن درمقایسه‌با پرچم‌دارها است. سامسونگ با عرضه Galaxy S21 FE توانست به‌خوبی این هدف را محقق کرده و طرفداران زیادی را جذب خود کند؛ هرچند قیمت اولیه آن چندان به مذاق کاربران خوش نیامد.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

اما آیا Galaxy S23 نیز به‌اندازه نسل قبلی خود محبوب است؟ آیا فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای آنقدر زیاد هست که کاربران به‌دنبال ارتقای گوشی خود به مدل جدیدتر باشند؟ در این مقاله قصد داریم با مقایسه مشخصات فنی s21 fe با s23 FE به این سؤال پاسخ داده و شما را در خرید مدل مناسب راهنمایی کنیم. بنابراین، اگر قصد خرید یکی از این گوشی‌ها را دارید یا می‌خواهید گلکسی f21 fe خود را به مدل جدیدتر ارتقا دهید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- لیست قیمت گوشی موبایل + مشاوره تخصصی رایگان خرید

گلکسی S21 FE و S23 FE سامسونگ در یک نگاه

سامسونگ با معرفی Galaxy S23 FE تلاش کرده تا ویژگی‌های پرچمداران خود را در قالبی مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه دهد. این گوشی با طراحی شیک‌تر، قاب پشتی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی، نمایی لوکس‌تر به خود گرفته است. نمایشگر گلسی S23 FE همچنان از نوع Dynamic AMOLED 2X با اندازه 6.4 اینچ و با نرخ نوسازی 120 هرتز تجربه‌ای روان و دلنشین از تماشای محتوا را فراهم می‌آورد. در بخش سخت‌افزار، Galaxy S23 FE با به‌کارگیری تراشه Exynos 2200 یا Snapdragon 8 Gen 1 عملکردی قدرتمندتر را درمقایسه‌با نسل قبلی خود نوید می‌دهد. دوربین اصلی این گوشی آن نیز با ارتقاء به 50 مگاپیکسل قابلیت‌های عکاسی را به سطحی بالاتر می‌برد.

در مقابل، Galaxy S21 FE که پیش از این به عنوان یک گزینه اقتصادی‌تر معرفی شده بود، با ویژگی‌هایی نظیر بدنه پلاستیکی و تراشه Exynos 2100یا Snapdragon 888 5G در نسخه گلوبال، همچنان عملکردی قابل احترام از خود نشان می‌دهد. دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی نیز در کنار سایر دوربین‌های مکمل، توانایی‌های خوبی در زمینه عکاسی دارد. سایر مشخصات فنی گوشی s21 fe تفاوت چندانی با s23 fe نشان نمی‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

- ترفندها، امکانات، ویژگی ها و قابلیت های گوشی S23 FE (گلکسی اس 23 اف ای)
- ترفندها، امکانات، ویژگی‌ها و قابلیت های گوشی S21 FE (گلکسی اس 21 اف ای) سامسونگ

گفتنی است هر دو مدل از باتری‌هایی با ظرفیت 4500 میلی‌آمپر ساعت بهره برده و پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی نیز دارند. این دو گوشی، با وجود تفاوت‌هایی در جزئیات، هر کدام به نوبه خود تجربه‌ای کاربرپسند از یک گوشی هوشمند را ارائه می‌دهند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیازها، سلیقه و بودجه خریدار دارد. به‌طورکلی، تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای بیشتر در دوربین بهتر و پردازنده به‌روزتر S23 FE دیده می‌شود. در بخش‌های بعدی، تفاوت مشخصات اس 21 اف ای و اس 23 اف ای را به‌طور مجزا و با جزییات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

مقایسه ابعاد و طراحی

با نگاهی به ابعاد و مقایسه s21 fe با s23 FE نمی‌توان تفاوت چشمگیری را در اندازه آن‌ها مشاهده کرد. گوشی Galaxy S21 FE سامسونگ با ابعاد 155.7 در 74.5 در 7.9 میلی‌متر طراحی شده و این ارقام برای Galaxy S23 FE به 158 در 76.5 در 8.2 میلی‌متر می‌رسد. بنابراین، اندازه و ضخامت s23 fe اندکی از s21 fe بیشتر است که آن‌ هم احتمالاً به‌خاطر پوشش شیشه‌ای پشتی مدل جدیدتر باشد. بااین‌حال، تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای در وزن این دستگاه‌ها کاملاً چشمگیر است؛ درحالی که مدل S21 FE وزنی در حدود 177 گرم دارد، وزن گوشی S23 FE به 209 گرم می‌رسد که حدوداً 30 گرم سنگین‌تر است.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

همچنین، اگرچه اندازه صفحه نمایش هر دو گوشی 6.4 اینچ است، نسبت صفحه بدنه گلکسی اولین شبه‌پرچمدار سامسونگ در مشخصات فنی s21 fe رقم 86.7 درصد ذکر شده‌است که درمقایسه‌با نسبت 83.2 درصدی مدل جدیدتر S23 FE اندکی بیشتر بوده و علی‌رغم کوچکتربودن ابعاد s21 fe، فضای دردسترس کاربر تفاوتی با s23 fe ندارد.

در همین رابطه بخوانید:

- مقایسه S21 FE و A54 سامسونگ؛ گلکسی آ۵۴ بخریم یا اس ۲۱ اف ای؟

به‌جز تغییر جنس پشتی بدنه از پلاستیک در S21 FE به شیشه در S23 FE سایر مواد اولیه به‌کار رفته در این دو مدل یکسان بوده و شامل فریم آلومینیومی و محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 5 می‌شود. همچنین، مقایسه s21 fe با s23 FE از نظر گواهی‌ ایمنی نیز نتیجه مشابهی را نشان می‌دهد؛ چراکه هر دو مدل از گواهی IP68 بهره‌مند بوده و می‌توانند به‌مدت نیم‌ساعت در عمق 1.5 متری آب همچنان عملکرد عادی خود را حفظ کنند. افزون‌براین، هر دو مدل از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بهره‌مند هستند.

مقایسه صفحه نمایش

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مشخصات فنی سامسونگ s21 fe از نظر اندازه و کیفیت صفحه نمایش تقریباً با s23 fe یکسان است. در واقع شاید بتوان تنها فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای در بخش صفحه نمایش را روشنایی بیشتر نمایشگر Galaxy S23 FE دانست که می‌تواند عملکرد نسبتاً بهتری را در روشنایی روز و زیر نور خورشید داشته باشد.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

بااین‌حال، سایر مشخصات فنی گوشی سامسونگ s21 fe در صفحه نمایش تفاوتی با s23 fe ندارد. اندازه نمایشگر Dynamic AMOLED 2X هر دو گوشی 6.4 اینچ و رزولوشن آن‌ها 1080 در 2340 پیکسل است. همچنین، نسبت صفحه هر دو مدل 19.5:9 بوده و نرخ نوسازی آن‌ها به 120 هرتز می‌رسد. همچنین، هر دو دستگاه از فناوری HDR10+ پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه باتری

اگرچه مقایسه s21 fe با s23 FE از نظر ظرفیت و مشخصات باتری روی کاغذ کاملاً یکسان است، در عمل داستان کمی فرق می‌کند. با وجود اینکه ظرفیت باتری هر دو گوشی 4500 میلی‌آمپرساعت است، طبق آزمایش‌های انجام‌شده، Galaxy S23 FE به‌ویژه در وبگردی عملکرد بهتری در مصرف باتری دارد. تنها بخشی که s23 fe مصرف باتری بیشتری درمقایسه‌با s21 fe دارد، هنگام اجرای بازی است که باتوجه به پردازنده قدرتمندتر آن طبیعی است.

مقایسه سرعت شارژ

فرق مشخصات اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای از نظر سرعت شارژ و شارژرهای پشتیبانی‌شده نیز تفاوتی را نشان نمی‌دهد. سرعت شارژ نسل قبلی شبه‌ پرچم‌دار شرکت کُره‌ای در مشخصات فنی گوشی سامسونگ s21 fe عدد 25 وات ذکر شده که با s23 fe کاملاً یکسان است. بنابراین، سرعت شارژ هر دو گوشی از 0 تا 100 درصد چیزی در حدود 1 ساعت و 15 دقیقا است. گفتنی است هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم 15 واتی با قابلیت شارژ معکوس نیز بهره‌مند‌اند که قابلیت شارژ کامل دستگاه را در 2 ساعت دارد.

در همین رابطه بخوانید:

- مقایسه S21 FE با Poco F5؛ کدام گوشی بهتر است؟

به‌طورکلی، می‌توان گفت فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای از نظر عمر باتری و سرعت شارژ تقریباً ناملموس بوده و از این نظر هیچ یک مزیت خاصی نسبت به دیگری ندارد.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

مقایسه اسپیکر

مقایسه مشخصات فنی s21 fe با s23 FE از نظر اسپیکر و کیفیت صدا نیز تفاوت چندانی را بین این دو دستگاه محبوب سامسونگ نشان نمی‌دهد. درواقع باید گفت زمانی که گوشی S21 FE عرضه شد، کیفیت صدای آن چنان خوب بود که آن را همتراز مدل پرچم‌دار خود، یعنی Galaxy S21 قرار می‌داد. درست است که تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای در اسپیکر و صدا تقریباً صفر است، اما کیفیت آن‌ها آنقدر خوب هست که کاربر را با مشکلی مواجه نکند.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

هر دو گوشی گلکسی S21 FE و گلکسی S23 FE دارای اسپیکرهای استریو باکیفیتی هستند که به‌خوبی نیاز شما را برآورده می‌کنند. بااین‌حال، اگر از طرفداران هدفون‌های سیم‌دار باشید، باید بدانید هیچ کدام از این دستگاه‌ها از جک هدوفون 3.5 میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کنند.

مقایسه عملکرد

با نگاهی به مشخصات کلی دو گوشی می‌توان فهمید که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در مقایسه مشخصات فنی s21 fe با s23 FE عملکرد پردازشی آن‌ها است. درواقع باید نقطه قوت اصلی گوشی Galaxy S23 FE درمقایسه با پدرخوانده‌اش را بهره‌مندی از تراشه به‌روزتر و قدرتمندتر دانست.

در همین رابطه بخوانید:

- معرفی بهترین گوشی های سامسونگ سری گلکسی S (پرچمداران سامسونگ)

گوشی Galaxy S21 FE در دو مدل متفاوت با تراشه‌های اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 عرضه شده است. درمقابل، Galaxy S23 FE از تراشه‌های اسنپدراکون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 بهره می‌برد که نه‌تنها قدرت پردازیش بسیار بیشتری دارند، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز بهینه‌تر عمل می‌کنند. همچنین، گوشی s21 fe از پردازنده‌های گرافیکی Adreno 660 یا Mali-G78 MP14 استفاده می‌کند، ولی s23 fe به پردازنده گرافیکی Xclipse 920 یا Adreno 730 مجهز است. اگرچه تراشه‌های به‌کاررفته در S21 FE نیز قدرت پردازشی مناسبی دارند، باید قبول کرد که پردازنده‌های آن‌ قدیمی‌تر بوده و توانایی رقابت با مدل‌های جدیدتر به‌کاررفته در S23 FE را در پردازش‌های سنگین ندارند.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

افزون‌براین، مشخصات فنی گوشی سامسونگ s21 fe 5g شامل چند مدل متفاوت با حافظه رم 6 یا 8 گیگابایتی و 128 یا 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است، اما s23 fe تنها با حافظه رم 8 گیگابایتی LPDDR5 و در دو مدل 128 و 256 گیگابایتی عرضه شده است. بنابراین، فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای در حافظه رم و ذخیره‌سازی چندان مشهود نیست و به مدل انتخابی کاربر بستگی دارد.

در همین رابطه بخوانید:

- تشخیص گوشی سامسونگ ساخت ویتنام یا هند؛ کدام کشور بهتر است؟

و اما اگر بخواهیم از قابلیت‌های نرم‌افزاری صحبت کنیم، بین گوشی S21 Fe یا S23 Fe قطعاً باید S23 FE را برنده دانست. این گوشی نه‌تنها مدل جدیدتری است، بلکه پشتیبانی نرم‌افزاری آن نیز یک سال بیشتر بوده و می‌تواند نسخه‌های جدیدتر اندروید را دریافت کند. گوشی گلکسی S21 FE نهایتاً می‌تواند به اندروید 15 به‌روز شود، ولی s23 fe تا اندروید 17 به‌روز خواهد شد.

مقایسه گلکسی S23 FE با گلکسی S21 FE سامسونگ از نظر دوربین

اگرچه تا اینجا مشخصات فنی گوشی سامسونگ s21 fe 5g را به‌طور کامل با s23 fe مقایسه کرده‌ایم، اما شاید بتوان بخش اصلی این مقایسه را دوربین این دو گوشی ثبت کرد. مقایسه s21 fe با s23 FE نشان می‌دهد که یکی از مزایای اصلی گلکسی S23 FE درمقایسه با نسل قبلی دوربین اصلی باکیفیت‌تر آن است که از 12 مگاپیکسل به 50 مگاپیکسل ارتقا یافته است.

مقایسه S21 FE با S23 FE؛ از بین دو گوشی شبه‌پرچم‌دار سامسونگ کدام را بخریم؟

گوشی گلکسی S23 FE از دوربین 50 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 با اندازه 24 میلی‌متر استفاده کرده و از فناوری فوکوس خودکار و لرزشگیر اوپتیکال نیز بهره‌مند است. همچنین، این گوشی دارای یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و یک دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی اوپتیکال 3 برابری است. درمقابل، گلکسی S21 FE دارای دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دریچه دیفراگم f/1.8 با اندازه 26 میلی‌متر بوده و از فناوری فوکوس خودکار و لرزشگیر اوپتیکال نیز بهره می‌برد. مشخصات دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتوی این گوشی نیز با S23 FE یکسان است.

افزون‌براین، گوشی S23 FE توان ضبط فیلم‌های 8K با سرعت 24 فریم‌برثانیه و 4K را با سرعت 60 فریم‌برثانیه دارد. همچنین این گوشی می‌تواند فیلم‌های 1080p را با سرعت 30 تا 240 فریم‌برثانیه و فیلم‌های 720p را به‌طور آهسته با سرعت 960 فریم‌برثانیه ضبط کند. توانایی ضبط فیلم S21 FE نیز تقریباً مشابه با S23 FE است، ولی قابلیت ضبط فیلم‌های 8K در این گوشی وجود ندارد.

بااین‌حال، تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای در بخش دوربین به همینجا ختم نمی‌شود و S23 FE با بهره‌مندی از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی درمقایسه‌با دوربین 10 مگاپیکسلی S21 FE عملکرد بهتری در ثبت تصاویر سلفی دارد. گفتنی است دوربین سلفی هر دو گوشی توانایی ضبط فیلم‌های 1080p و 4K را با سرعت 30 تا 60 فریم‌برثانیه دارد.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین دوربین گوشی سال 2023 و راهنمای انتخاب گوشی های با بهترین دوربین
- بهترین گوشی های سامسونگ از نظر کیفیت دوربین کدامند؟

درکل، مقایسه کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دوربین پشتی این دو گوشی نشان می‌دهد که عملکرد دوربین‌های S23 FE نسبت به نسل قبلی تقریباً بهتر بوده و تصاویر طبیعی‌تر و زنده‌تری را ثبت می‌کند. همچنین، عملکرد استاندارد HDR نیز در S23 FE بهتر است. اما فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای در دوبین سلفی کاملاً واضح است و گلکسی S23 FE در این بخش برنده قاطع خواهد بود.

مقایسه قابلیت‌های ارتباطی

به‌طورکلی، در مقایسه قابلیت‌های ارتباطی این دو گوشی فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای بسیار ناچیز بوده و به نسخه جدیدتر بلوتوث در S23 FE ختم می‌شود. هر دو گوشی دارای فناوری Wi-Fi 802.11 بوده و به فناوری بلوتوث و NFC مجهز هستند. درگاه ارتباطی و شارژ هر دو مدل USB Type-C است و پشتیبانی از شبکه 5G نیز در مشخصات آن‌ها وجود دارد. تنها تفاوت در قابلیت‌های ارتباطی در این دو گوشی را می‌توان بهره‌مندی s23 fe از نسخه 5.3 بلوتوث دانست.

جمع‌بندی

در این مقاله به مقایسه s21 fe با s23 FE و بررسی تفاوت اس 21 اف ای و اس 23 اف ای پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، این دو دستگاه جزو محصولات شبه‌پرچم‌دار سامسونگ بوده که توانسته با بهره‌مندی از امکانات چشمگیر و قیمت مناسب فروش خوبی را برای این شرکت به‌ارمغان بیاورد.

همان‌طور که در این مقاله مشخصات کامل s21 fe و s23 fe را بررسی کردیم، مشخص شد که این دو محصول از بسیاری از جهات با یکدیگر مشابه هستند و سامسونگ در مدل جدیدتر صرفاً روی بهبود دوربین اصلی و سلفی گوشی و همچنین، ارتقای قدرت عملکردی آن متمرکز بوده است. به‌طور کلی، به جز وزن بیشتر Galaxy s23 FE، تفاوت خاصی در طراحی این دو گوشی دیده نمی‌شود و صفحه نمایش آن‌ها نیز تقریباً یکسان است. همچنین، سایر امکانات این دو مدل مثل اسپیکرها، ظرفیت باتری، سرعت شارژ و قابلیت‌های ارتباطی مشابه هم هستند.

مهم‌ترین فرق اس ۲۱ اف ای با اس ۲۳ اف ای را می‌توان بهره‌مندی Galaxy S23 FE از دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی و دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی دانست که توانسته کیفیت تصاویر را ارتقا دهد. همچنین، استفاده از پردازنده‌های جدیدتر و قدرتمندتر در این مدل باعث ارتقای قدرت پردازشی و کاهش مصرف انرژی آن شده که می‌تواند عمر باتری را نیز تا حد زیادی افزایش دهد.

پرسش‌های متداول

آیا ارتقا دادن S21 Feبه S23، ارزشش را دارد؟

ارتقا از S21 FE به S23 FE بستگی به نیازها و اولویت‌های شما دارد. اگر به‌دنبال دوربین بهتر، عملکرد قدرتمندتر و عمر باتری بیشتر هستید، ارتقا به S23 FE ارزشش را دارد. اما اگر قیمت برای شما مهم‌تر است و از S21 FE خود راضی هستید، ارتقا ضروری نیست.

سامسونگ S21 FE بهتر است یا S23 FE؟

انتخاب بین S21 FE و S23 FE به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. گوشی S23 FE دوربین، پردازنده و عمر باتری بهتری دارد، اما قیمت آن از S21 FE بیشتر است. اگر به‌دنبال دوربین بهتری هستید و عملکرد و سرعت پردازنده برای‌تان مهم است، S23 FE گزینه بهتری است. اما اگر قیمت برای‌تان اولویت اصلی محسوب می‌شود، S21 FE می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

تفاوت بین S21 FE و S23 FE چیست؟

گوشی گلکسی S21 FE و گلکسی S23 FE جزو محصولات محبوب شرکت سامسونگ بوده و دارای مشخصات مناسبی هستند. گلکسی S23 FE مدل جدیدتری بوده و در سال 2023 عرضه شده است. این گوشی درمقایسه‌با S21 FE دوربین بهتری داشته و تراشه به‌کاررفته در آن نیز قدرتمندتر است. بنابراین، اگر اهل عکاسی یا فیلم‌برداری هستید یا به اجرای بازی‌های روز علاقه دارید، S23 FE انتخاب مناسب‌تری است. بااین‌حال، قیمت S23 FE درمقایسه‌با S21 FE گران‌تر است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان تبخال تناسلی: 12 درمان خانگی تبخال تناسلی زنان و مردان