«تروث» چشم به راه موفقیت ترامپ


محدثه علی‌‌‌زاده : سهام رسانه اجتماعی «تروث» (Truth) دونالد ترامپ با وجود صعود مطلوب در روزهای آغازین ورود به بازار سهام، با افت شدیدی روبه‌رو شده است. این شبکه اجتماعی پس از آشکار شدن عملکرد ضعیف آن با افت شدیدی مواجه شده و ارزش آن ۳.۴میلیارد دلار کاهش یافته است. سهام این پلتفرم در معاملات روز سه‌‌‌شنبه و پس از سه‌هفته معامله در بازار سهام آمریکا در نقطه‌‌‌ای ۶۵درصد پایین‌تر از آخرین نقطه اوج خود قرار گرفت.

«تروث» چشم به راه موفقیت ترامپ

شرکت Truth در اواخر ماه گذشته تقریبا ارزشی معادل 9میلیارد دلار داشت. سهام این شرکت زیان‌‌‌ده در روز دوشنبه و با کاهش 18درصدی، با قیمت 26.61دلار به معاملات خود پایان داد که موجب شد ارزش بازار این شرکت به 3.6میلیارد دلار برسد. هزاران نفر از حامیان ترامپ در رسانه‌‌‌های اجتماعی گرد هم آمدند تا قیمت این سهام را افزایش دهند. آنها به دنبال حمایت مالی از ترامپ بودند و به این اطمینان رسیده بودند که پیروزی ترامپ در انتخابات سال‌جاری میلادی به نفع این پلتفرم اجتماعی خواهد بود. به‌‌‌نظر می‌رسد جریانی که موجب صعود ارزش سهام این شرکت شد، اکنون معکوس عمل می‌کند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران، ارزش شرکتی را که طی دوسال گذشته حدود 5.5میلیون دلار فروش و نزدیک به 40میلیون دلار زیان ناشی از عملیات داشت، زیر سوال می‌‌‌برند. در مقطع کنونی، اگر حامیان ترامپ شروع به فروش سهام‌‌‌ خود کنند یا نتوانند حمایتی جهت بالا نگه‌داشتن قیمت این سهام داشته باشند، احتمالا سهام با سقوط بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گفته تحلیلگران، خرید و نگه‌‌‌داری سهام این شرکت در حال حاضر عاقبت چندان مناسبی نخواهد داشت و موجب زیان سرمایه‌گذار خواهد شد.

سهام شرکت‌هایی که با هدف ویژه تملک (SPAC) به شرکت سهامی‌عام تبدیل می‌‌‌شوند، اغلب در ابتدا اوج می‌‌‌گیرند، سپس سقوط می‌کنند. یکی از دلایل این امر این است که بسیاری از افراد داخلی و مدیران شرکت قادر به فروش سهام خود به مدت شش‌ماه از آغاز عرضه عمومی این سهام نیستند. این به آن معناست که سهام کمی برای معامله وجود دارد، بنابراین مقدار کمی از خرید و فروش می‌‌‌تواند سهام را هول کند. انتظارات بازار از افزایش میزان عرضه سهام این شرکت‌ها پس از گذشت شش‌ماه اولیه معمولا موجب کاهش قیمت آنها می‌شود. در مورد شرکت ترامپ به طور ویژه، خود او مالک نزدیک به 60‌درصد از سهام موجود است و این گمانه‌‌‌زنی وجود دارد که ممکن است از هیات‌مدیره برای فروش زودتر از شش‌ماه تعیین‌‌‌شده مجوز بگیرد. با وجود روابط دوستانه هیات‌مدیره این شرکت با ترامپ، فروش سهام زودتر از موعد شش‌ماهه توسط او احتمالا شکایت باقی سهامداران را در پی داشته باشد. نزول قیمت سهام Truth در روز دوشنبه پس از آن رخ داد که رسانه‌‌‌های وابسته به ترامپ اعلام کردند به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند از وارانت (warrant) استفاده کنند. وارانت‌‌‌ها چیزی شبیه اختیار معامله هستند که البته در بازار مشتقه معامله نمی‌‌‌شوند. این گواهی‌‌‌ها به دارنده این حق را می‌دهند که سهام را با قیمتی خاص، اغلب با تخفیف در بازار آزاد خریداری کند. استفاده از وارانت بخش رایج معاملات است، اما زمانی‌‌‌که قیمت آنها و قیمت سهام شرکت همگرا می‌‌‌شوند، می‌‌‌توانند موجب افت قیمت سهام شوند.

براساس گزارش فوربس، سهام شرکت Truth با وجود افت شدید قیمتی طی یک‌ماه گذشته، در سال‌جاری رشد 50درصدی داشته است. این مساله موجب شده تا ارزش سهام ترامپ نیز دو برابر و حدود 2.1میلیارد دلار شود. همچنین، از آنجا که این شرکت احتمالا سهم‌‌‌های بیشتری عرضه کند، ترامپ طی هفته‌‌‌های اخیر ده‌‌‌ها میلیون سهم اضافی دریافت خواهد کرد. یکی از خصوصیات منحصربه‌‌‌فرد این سهام، حمایت طرفداران رئیس‌‌‌جمهور سابق از آن است. به گفته دوین نونز، مدیر ارشد شبکه اجتماعی ترامپ، هیچ شرکت دیگری در این بازار سهام دارای سرمایه‌گذاران خردی با چنین خصوصیاتی نیست. طی ماه‌‌‌های آتی معامله‌‌‌گران به دادگاه‌‌‌های محاکمه ترامپ و تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چشم می‌‌‌دوزند و موفقیت یا شکست او اثری شگرف بر سهام تروث خواهد داشت. جنجال‌‌‌های حقوقی و سیاسی او در گذشته نیز اثری پررنگ بر تغییرات این سهام گذاشته بود. در حال حاضر بسیاری از فعالان احتمال افت بیشتر قیمت این سهام و رسیدن آن به سطوح 15 تا 20دلار را می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم