تحول در صنعت آب و برق سهم استان همدان از پویش الف_ب_ایران


تحول در صنعت آب و برق سهم استان همدان از پویش الف_ب_ایران

همدان ایرنا- پویش «هر هفته الف_ب_ایران»؛ برای بهره‌برداری از طرح‌های زیربنایی صنعت آب و برق کشور راه‌اندازی شد، اقدامی ملی که در نتیجه آن تحولی بزرگ در توسعه این شبکه زیرساختی در مناطق شهری و روستایی استان همدان ایجاد کرد.

«الف» نشانی از آب و «ب» نشانه‌ای از برق در سال های اخیر و به همت دولت تدبیر و امید، الفبای آبادانی و عمران را در سراسر ایران اسلامی به صورت عینی و ملموس به تصویر کشیده تا در قالب پویش «هر هفته الف_ب_ایران» با محوریت وزارت نیرو، شاهد تامین آب و برق به عنوان ۲ عنصر اصلی و اساسی موردنیاز در مسیر توسعه زیرساخت های کشور و رفاه و آسایش هرچه بیشتر مردم در جای جای کشور باشیم.

بهره برداری از سدها، توسعه شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد تصفیه خانه فاضلاب، تصفیه خانه آب آشامیدنی، راه اندازی نیروگاه خورشیدی، حرارتی و تجدیدپذیر از مهمترین طرح هایی است که در قالب پویش «هر هفته الف_ب_ایران» در استان همدان بهره‌برداری شد. وزارت نیرو در این پویش ملی به دنبال تشویق و فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی، کمک به حفظ محیط زیست، کاهش مهاجرت به ویژه در بخش های محروم و مرزی و اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی است؛ اهداف مهمی که در ۲ سطح ملی و استانی دنبال می شود.

به گفته وزیر نیرو، افزایش امید اجتماعی و نشان دادن ظرفیت های اقتصادی کشور حتی در شرایط سخت تحریم های اقتصادی از اهداف ملی پویش «هر هفته؛الف_ب_ایران»است.

پویش آبادانی در کهن دیار همدان پویا شد تا ساخت و سازهای به ثمر نشسته در صنعت آب و برق کشور را از بام پایتخت تاریخ و تمدن به گوش مردم ایران زمین برساند و ساز و کارهای تعریف شده در وزارت نیرو را با مردمان این شهر به شور و مشورت بنشیند.

در قالب پویش هر هفته؛#الف_ب_ایران در ۲ مرحله مقرر است از ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره برداری شود.

دومین مرحله افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق در قالب این پویش، فعالیت خود را از فروردین‌ماه امسال آغاز کرد، استان همدان در ۲ هفته از سی و هشت هفته اجرا شده این پویش، میزبان این رویداد مهم ملی و عمرانی بوده و در چند هفته دیگر نیز همراه با دیگر استان های کشور، شاهد بهره برداری از طرح های زیربنایی حوزه آب و برق بوده است.

تحول در صنعت آب و برق سهم استان همدان از پویش الف_ب_ایران

بهره برداری از ۳۳ طرح آبرسانی در استان همدان

در مجموع در پویش «هرهفته، الف_ب_ایران» ۳۳ طرح عمرانی، صنعتی و توسعه‌ای شرکت آب و فاضلاب استان همدان با میلیاردها تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید.

شهریور ماه سال جاری، در سفر وزیر نیرو به همدان، در قالب این پویش سد نعمت‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین طرح این پویش به بهره برداری رسید

در همین سفر و در راستای توسعه خدمات شرکت آب و فاضلاب و خدمت به اهالی روستاها، به ۳۰ روستای استان همدان نیز آب رسانی شد.

همچنین چند طرح شرکت آب و فاضلاب در هفته های پویش هر هفته #الف_ب_ایران، با حضور وزیر نیرو یا برقراری ارتباط زنده تصویری آغاز و عملیاتی شد.

هدف اصلی این پویش استفاده مردم از همه ظرفیت‌ها و داشته‌های موجود کشور در این حوزه است.

آبرسانی به ۳۲ روستا؛ جوشش زلال آب در روستاهای همدان

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۲ روستای «ورکانه» و «یارمجه باغ» استان همدان با یک هزار و ۴۳۲ نفر جمعیت، در قالب سی و ششمین هفته پویش «هر هفته_الف_ب_ایران» با اعتباری معادل یک میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در آیین بهره برداری از این طرح‌های آبرسانی که در ارتباط زنده تصویری با «رضا اردکانیان» وزیر نیرو برگزار شد، گفت: ۲۳۰ روستای استان همدان با جمعیتی معادل ۲۲۲ هزار و ۳۹ نفر از ابتدای سال ۹۲(فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم) زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته و از مزایای آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده‌اند.

«سیدهادی حسینی بیدار» افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز ۳۰ روستای دیگر با جمعیت ۲۷ هزار و ۶۲۸ نفر از خدمات شبکه آب سالم و فاضلاب بهره مند شده اند که برهمین اساس شاخص بهره مندی از آب در روستاهای استان همدان به ۷۹.۱۱ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: در قالب برنامه «پویش هرهفته-الف-ب-ایران»، بهره برداری از طرح آبرسانی به ۲ روستای «ورکانه» در شهرستان همدان و «یارمجه باغ» در شهرستان رزن با اعتبار یک میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومان آغاز و جمعیت ساکن دراین روستاها نیز از نعمت آب شرب سالم بهره مند شدند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: برای اجرای طرح آبرسانی به روستای ورکانه با ۷۱۳ نفر جمعیت، خط انتقالی به طول چهار هزار و ۱۰۰ متر و بهسازی سه دهنه چشمه انجام شده است.

حسینی بیدار افزود: برای اجرای طرح آبرسانی به این روستا در مجموع ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

وی همچنین در خصوص مجتمع آبرسانی «تخت - چهاربلاغ» روستای «یارمجه باغ» شهرستان رزن نیز گفت: با بهره برداری از این مجتمع ۷۱۶ نفر جمعیت ساکن در این روستا از نعمت آب شرب سالم برخوردار شدند.

وی اظهار داشت: در این پروژه حفر و تجهیز چاه دهانه گشاد به عمق ۲۵متر، بهسازی چهار دهنه چشمه، اجرای هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال، اصلاح و توسعه یک هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع داخلی، ساخت مخزن بتنی ۲۰۰ متر مکعبی، فنس کشی محوطه تاسیسات به طول ۱۳۶متر و اجرای خط برق به طول ۱۷۰ متر اجرا و عملیاتی شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح آبرسانی به روستای یارمجه نیز یک میلیارد و ۴۶۲ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

تحول در صنعت آب و برق سهم استان همدان از پویش الف_ب_ایران

شاخص برخورداری از خدمات آبفا در روستاهای استان همدان ۷۹ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: شاخص ارایه خدمات شرکت آبفا به روستاهای این استان از ۶۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۹.۱۱ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

سیدهادی حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه استان همدان یک هزار و ۷۲ روستا دارد، تصریح کرد: در مجموع ۸۶۰ روستای استان همدان با جمعیت ۵۳۱ هزار و ۶۷۳ نفر از خدمات شرکت آب و فاضلاب برخوردار هستند و ۲۱۲ روستای دیگر به دلیل بهره مندی از منابع آبی مناسب شامل چشمه، قنات و چاه و بنا به اعلام شوراهای اسلامی روستا، تحت پوشش خدمات این شرکت نیستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار داشت: با وجود اقدام این شرکت برای تحت پوشش قرار دادن تمامی روستاهای استان، اهالی و شوراهای اسلامی این ۲۱۲ روستا به دلایل مختلف و به درخواست خود، تمایلی به استفاده از خدمات شرکت آب و فاضلاب ندارند.

حسینی بیدار تاکید کرد: البته منابع آبی ۲۱۲ روستای مورد اشاره نیز کاملا بهداشتی و سالم است و شرکت آب و فاضلاب همواره بر حفظ کیفیت، سلامت و بهداشت آب مورد استفاده اهالی این روستاها نظارت دقیق و مستمر دارد.

وی با اشاره به خدمات شرکت آب و فاضلاب استان همدان به مناطق روستایی در سال‌های ۱۳۹۲ تاکنون، افزود: در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم(۱۳۹۲) ۱۴ روستا با جمعیت ۶ هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت زیر پوشش خدمات این شرکت قرار گرفتند که بر این اساس شاخص بهره‌مندی از آب در روستاهای استان همدان به ۶۷.۵ درصد رسید.

وی گفت: سال ۱۳۹۳ با خدمت رسانی به ۲۰ روستای دیگر این شاخص در استان همدان به ۶۸.۳۸ درصد و در سال ۱۳۹۴ با پوشش ۳۳ روستای دیگر، شاخص بهره مندی از آب در روستاههای استان به ۷۱.۶۸ درصد رسید.

حسینی بیدار خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵ نیز در بخش آبرسانی به روستاهای استان، ۳۲ روستا زیر پوشش طرح های عملیاتی قرار گرفتند که بر همین اساس شاخص بهره مندی از آب در روستاهای استان همدان را به ۷۲.۶۲ درصد افزایش داد.

جدول خدمات آبرسانی به روستاهای همدان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹

سال تعداد روستا تعداد خانوار جمعیت روستایی مجموع شاخص بهره‌مندی
۱۳۹۲ ۱۴ یک هزار و ۷۶۳ ۶ هزار و ۷۰۰ نفر ۶۷.۵ درصد
۱۳۹۳ ۲۰ ۷ هزار و ۳۵۲ ۲۷ هزارو ۹۳۸ نفر ۶۸.۳۸ درصد
۱۳۹۴ ۳۳ ۱۰ هزار و ۴۰۱ ۳۹ هزار و ۵۲۷ نفر ۷۱.۶۷ درصد
۱۳۹۵ ۳۲ ۷ هزار و ۹۴ ۲۷ هزارو ۳۳۸ نفر ۷۲.۶۲ درصد
۱۳۹۶ ۳۸ ۷ هزار و ۴۵۷ ۲۸ هزارو ۳۳۸ نفر ۷۶.۰۳ درصد
۱۳۹۷ ۳۰ ۹ هزار و ۲۲۱ ۳۵ هزارو ۴۳ نفر ۷۷.۱۶ درصد
۱۳۹۸ ۳۳ ۷ هزار و ۷۷۰ ۲۹ هزارو ۵۲۷ نفر ۷۸.۱۳ درصد
۱۳۹۹ ۳۰ ۷ هزار و ۲۷۰ ۲۷ هزار ۶۲۸ نفر ۷۹.۱۱ درصد
مجموع ۲۳۰ ۵۸ هزار و ۳۲۸ ۲۲۲ هزار و ۳۹ نفر ۷۹.۱۱ درصد
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ با خدمت رسانی به ۳۸ روستا ضریب بهره‌مندی از آب در روستاهای استان همدان به ۷۶.۰۳ درصد رسید، تصریح کرد: در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با زیرپوشش قرار دادن ۶۳ روستای دیگر استان همدان شاخص بهره مندی از آب در مناطق روستایی این استان به۷۸.۱۳ درصد ارتقا یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ روستای دیگر با جمعیت ۲۷ هزار و ۶۲۸ نفر زیر پوشش طرح ها و خدمات آبرسانی قرار گرفتند که برهمین اساس شاخص بهره مندی از آب در روستاهای استان به رقم ۷۹.۱۱ درصد رسیده است.

خشکسالی در محاصره سد نعمت‌آباد

سد خاکی نعمت‌آباد اسدآباد در هفته بیست و یکم پویش سراسری هر هفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو بهره‌برداری شد تا وضعیت آبیاری اراضی کشاوری و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را در این منطقه بهبود ببخشد.

رضا اردکانیان در قالب این پویش به همدان سفر کرد و سد نعمت آباد را با ۷۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار، به بهره‌برداری رساند.

بهره برداری از سد نعمت آباد به یکی از مطالبات و خواسته های به حق و دیرینه مردمان این دیار برای داشتن زمین های کشاورزی حاصلخیز جامعه عمل پوشاند.

بر اساس اطلاعات موجود آب ذخیره شده پشت این سد می‌تواند ۴۵۰ هکتار از اراضی پایین دست سد را سیراب کرده و به تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیر زمینی هم کمک کند.

سدی که بر اساس موقعیت جغرافیایی منطقه از نوع خاکی احداث شده و قریب به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن صرف شده است.

وزیر نیرو از سد نعمت آباد به عنوان ۴۶ اُمین سد آبگیری شده در دولت تدبیر و امید یاد کرد و آن را هدیه‌ای کوچک به اهالی این منطقه دانست.

سد نعمت‌آباد از نوع خاکی محسوب می‌شود که ۲۱ متر ارتفاع، ۵۶۶ متر طول تاج و ۶ متر عرض تاج دارد و طول دریاچه حدود ۲ کیلومتر و مساحت حدود ۷۰ کیلومتر است.

این سد پنج میلیون مترمکعب گنجایش دارد و در حال حاضر نزدیک به ۲ و نیم میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده است.

این طرح در اراضی دشت اسدآباد اجرا شد که جزو دشت‌هایی است که افت منابع زیرزمینی دارد و عمده‌ترین مصرف‌کننده بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

تحول در صنعت آب و برق سهم استان همدان از پویش الف_ب_ایران

۱۱۳ طرح عمرانی توزیع برق همدان بهره‌برداری شد

مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان نیز در همین ارتباط گفت: در مجموع در پویش «هرهفته الف_ب_ایران» ۱۱۳ طرح عمرانی، صنعتی و توسعه‌ای برق این استان با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان و با حضور وزیر نیرو بهره‌برداری شده است.

محمد مهدی شهیدی افزود: سال گذشته در سفر وزیر نیرو به همدان، در قالب این پویش یک نیروگاه خورشیدی با اعتبار ۱۰۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و یک نیروگاه CHP (تولید همزمان برق و حرارت) نیز با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در همدان بهره برداری شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق همدان اظهار داشت: همچنین عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی هشت طرح عمرانی با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد.

وی افزود: هدف اصلی این پویش استفاده مردم از همه ظرفیت‌ها و داشته‌های موجود کشور در این حوزه است.

تحول در صنعت آب و برق سهم استان همدان از پویش الف_ب_ایران

همدان رتبه نخست نیروگاه‌های خورشیدی

وی تاکید کرد: این استان با وجود ۶ نیروگاه خورشیدی بین ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق کشور رتبه نخست کشور را دارد.

شهیدی خاطرنشان کرد: ۲ نیروگاه برق خورشیدی با هزینه کرد ۱۲۰ میلیارد تومان در کبودراهنگ در هفته سیزدهم پویش «هرهفته، الف_ب_ایران» بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه ۲ پست برق در هفته سیزدهم پویش «هر هفته الف-ب-ایران» در همدان بهره برداری و وارد مدار شد گفت: با این کار مشکلات افت ولتاژ در رینگ یک همدان رفع شده و یک پست سیار موقت نیز در کبودراهنگ مستقر شده است.

به گزارش ایرنا، دومین مرحله افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق در قالب پویش هر هفته#الف_ب_ایران فعالیت خود را از فروردین‌ماه امسال آغاز کرد.

این مرحله از پویش، بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق را برای سراسر کشورمان در شرایط سخت تحریمی به همراه داشت و نشان داد با وجود شرایط سخت تحمیل شده به کشور، قطار سازندگی دولت «تدبیر و امید» زمین‌گیر نشده و همچنان با قوت رو به جلو در حرکت است.

وزیر نیرو در زمان راه‌اندازی این پویش به مردم قول داده بود تا پایان سال، هر هفته از پروژه‌های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور رونمایی کند.

در قالب پویش هر هفته#الف_ب_ایران مقرر است از ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شود.

اهیمت این پویش به قدری بود که «حسن روحانی» رییس‌جمهوری، دهم تیرماه امسال در پیامی به وزیر نیرو بابت این طرح، گفت: اقدام‌های برنامه‌ریزی شده در زمینه ۲ نیاز اساسی مردم یعنی آب و برق (الف و ب)، عبور بی‌مشکل از تابستان‌های گرم و خشک، ایجاد امنیت روحی و اجتماعی در جهت استمرار بهره‌گیری از این ۲ نعمت ارزشمند، اعتماد لازم برای برنامه‌ریزی اقتصادی و نگاه امیدوارانه به تابستان ۹۹ با وجود مواجهه با پاندمی کووید۱۹ و عدم دغدغه مردم برای قطعی آب یا برق در بیمارستان، منزل یا محل کار از یک سو و بیان و تشریح لازم در پایان طرح‌ها و افتتاح آنها به سبکی نوین و دلگرم‌کننده از سوی دیگر، برای مردم ایران و دولت تدبیر و امید افتخارآمیز و غرورآفرین بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هزینه مجلس ترحیم فوتی کرونا در همدان صرف آزادی یک زندانی شد