میرزاده: راهکار‌های درمان بیماری مدرک‌گرایی مورد توجه قرار گیرد/ لاری‌پور: فرآیند ورود به دانشگاه اشتباه است


میرزاده: راهکار‌های درمان بیماری مدرک‌گرایی مورد توجه قرار گیرد/ لاری‌پور: فرآیند ورود به دانشگاه اشتباه است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بیماری دانشگاه‌گرایی مشکلی سیستمی است که باید همه اجزا برای رفع آن تلاش کنند. به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش (/fa/component/roojanews/frame.html?href=https://yjc.ir/fa/list/7/158) گروه علمی پزشکی...

میرزاده: راهکار‌های درمان بیماری مدرک‌گرایی مورد توجه قرار گیرد/ لاری‌پور: فرآیند ورود به دانشگاه اشتباه استسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بیماری دانشگاه‌گرایی مشکلی سیستمی است که باید همه اجزا برای رفع آن تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های دانشگاه‌گرایی در جامعه، اظهار کرد: برای رفع این بیماری در جامعه همه اجزای مربوطه باید احساس مسئولیت داشته باشند و صرفا به دنبال مقصر نگردیم.

وی ادامه داد: در برنامه‌های مختلف به جای آنکه به افراد دارای مهارت نقش مثبت و اهمیت داده شود، اشخاصی که به عنوان پزشک یا مهندس فعالیت دارند مورد توجه قرار می‌گیرند و همین موضوع دانشگاه‌گرایی را در بین افراد جامعه ترویج می‌کند.

میرزاده با اشاره به اینکه باید راهکارهای درمان بیماری مدرک‌گرایی در کشور به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: هنرستان‌های کاردانش به دنبال تخصص‌گرایی هستند و در نهایت افرادی ماهر را تربیت می‌کنند، برهمین اساس تقاضا داریم این موضوع ترویج پیدا کند تا فرآیند مهارت‌گرایی جایگزین مدرک‌گرایی شود.

فراگیری تخصص محوری در حوزه آموزش پزشکی

در ادامه علیرضا لاری‌پور متخصص آموزش پزشکی درباره اهمیت مهارت‌آموزی در نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: سیستم آموزش و پرورش دانش آموزان را ناچار کرده تا به دانشگاه بروند و این در حالی است که آنها در دوران تحصیل نحوه درس خواندن صحیح را نمی‌آموزند و صرفا هدفشان ورود به دانشگاه می‌شود.

وی بیان کرد: مشکل آموزش‌های عملی در رشته‌های مختلف وجود دارد اما این مشکلات در رشته پزشکی به دلیل آنکه آموزش‌های عملی ضرورت پیدا می‌کند کمتر می شود. براساس آمارها در بین دانشجویان رشته پزشکی هم بیش از 94 درصد قصد ادامه تحصیل در دوره تخصص را دارند، یعنی تخصص‌محوری در آموزش‌های پزشکی اولویت پیدا کرده است.

لاری‌پور با اشاره به اینکه فرآیندها برای ورود به دانشگاه و همچنین درون آن اشتباه است، تصریح کرد: گرایش بالای داوطلبان کنکور به رشته پزشکی و تخصص‌گرایی بعد از آن مبین چنین ادعایی است.

وی اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که امکان حذف کنکور را ندارد و آموزش‌های تست‌زنی و تبلیغات آن روز به روز توسعه پیدا می‌کند، پس باید ببینیم چه کسی مسئول این کار است که صرفا ترفندهای تست‌زنی را جایگزین باسوادی در دوران تحصیل می‌دانند.

این متخصص آموزش پزشکی گفت: برای رفع مشکل مدرک‌گرایی اصلاح پذیرش دانشجو ضرورت پیدا می‌کند، همچنین باید در فرآیندهای استخدامی هم مدرک‌گرایی کمتر مورد توجه باشد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درمان بیماری‌های صعب‌العلاج از خاک فیلیپین و زامیبیا!