تشکیل کمیته ویژه بررسی مشکلات ارزی فاوا


تشکیل کمیته ویژه بررسی مشکلات ارزی فاوا

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، جلسه این کمیسیون با حضور نصرالله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات و نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، وزارت ارشاد اسلامی، اعضای کمیسیون و فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا برگزار شد. در این جلسه محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بحران‌های موجود برای فعالان...

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران، جلسه این کمیسیون با حضور نصرالله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات و نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، وزارت ارشاد اسلامی، اعضای کمیسیون و فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا برگزار شد.
در این جلسه محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بحران‌های موجود برای فعالان حوزه فاوا به دلیل نرخ ارز و نحوه انتقال آن، گفت: بانک مرکزی با ارائه و طرح سامانه‌های مختلف می‌خواهد قیمت ارز را کنترل کند اما همچنان صادرکنندگان و واردکنندگان حوزه فاوا با مشکلات فراوانی در این خصوص روبه‌رو هستند.
وی ادامه داد: در حوزه فاوا لااقل تاکنون اخباری منتشر نشده که نشان دهد قرار است برای حل مشکلات ارزی فعالان این حوزه اقدام ویژه‌ای انجام شود. خصوصا در بخش سخت‌افزاری شاهد خواب اجناس در گمرک و تحمیل هزینه‌های اضافی به واردکنندگان هستیم. لذا پیشنهاد می‌کنم در حوزه ICT نیز یک کمیته ویژه برای آشنایی وزارتخانه‌های مربوطه تشکیل شود تا دغدغه‌های حوزه فاوا با صدای بلندتری منتقل شوند.
رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی افزود: کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران این قابلیت را دارد که با تعامل با وزارت ارتباطات اقدامی را برای رفع این مشکلات به انجام برساند. همچنین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی در زمینه استارتاپ‌ها نیز آمادگی همکاری با وزارت ارتباطات را دارد.
طلایی گفت: سال گذشته ۶ طرح برای بررسی نقش ICT در اقتصاد ایران توسط کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ارائه شد که قرار شد با هماهنگی اتاق، همایشی برای معرفی نقش ICT در اقتصاد ایران برگزار کنیم. همچنین برای معرفی فاوا به سایر تشکل‌های اتاق نیز دوره‌های آموزشی گذاشته شده است.
در این جلسه نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات نیز با اشاره به مشکل تعدد مجوزها در کشور گفت: بیشترین تعداد مجوزها مربوط به مجوزهای حوزه کسب وکار است. همچنین برای تولید داخل و صادرات چیدمان لازم صورت نگرفته، اما اگر قصد واردات وجود داشته باشد مشکل خاصی وجود ندارد و این امر مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه بازار درحال دگردیسی کامل بوده و این امر در اندازه‌های تولید تاثیر عمیقی داشته و شکاف توان تولید بسیار بالا است، افزود: برای مثال در بازار ICT اگرچه شاید حدود ۳میلیون گوشی وارد می‌شود اما مشخص نیست سهم بازار ایران را چه کسی کنترل می‌کند. در خیلی کشورها رجیستری از طریق باندلینگ انجام می‌شود تا میزان واردات و سهم تولید داخل را بتوان کنترل کرد.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در کشور باید گولیشن منطقی در بازار ایجاد شود، ادامه داد: شاید رجیستری از منظر دولت باعث افزایش درآمد شده باشد، اما گام بعدی باید باندلینگ باشد و مسائلی همچون امکان نصب اپلیکیشنهای ایرانی روی گوشی‌ها دیده شود.
جهانگرد ادامه داد: دگردیسی بازار فاوا پیش روی ما است و اگر تا پیش از این سهم سخت‌افزار در بازار بیشتر بوده، امروز سهم نرم‌افزار در حال پیشی گرفتن است. از سوی دیگر نباید فراموش کرد فارغ از مجادله بین‌المللی که بر بازار ایران اثر می‌گذارد در زمینه مالیات، مجوزها و موارد دیگر نیز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات احصا شده و در حل آنها مشارکت داشته باشیم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موفقیت‌های حوزه دیتا در کشور گفت: وقتی منابع بودجه‌ای دولت محدود می‌شود حوزه کسب و کار هم افول می‌کند اما پلت‌فرم دیتا باعث شده که این حوزه تا حدودی مستقل عمل کند لذا بهتر است تا حد ممکن دولت در این حوزه ورود نکند.
وی همچنین موافقت خود را با طرح ریاست کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی برای تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی مسایل ارزی حوزه فاوا ابراز داشت.
جهانگرد در زمینه ارائه تسهیلات نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای ارزیابی استارتاپ‌ها قرار شده که پس از انجام بررسی، تسهیلات لازم را ارائه دهیم. همچنین نرخ بهره برای تحقیق و توسعه همواره کمتر در نظر گرفته می‌شود و در خصوص وام‌های که می‌دهیم نیز نرخ بهره در استان‌ها ۲ درصد پایین‌تر از تهران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری