اعتبار دلار آمریکا در نظام جهانی از دست رفته است


آنکاراـ ایرناـ برات آلبایراک وزیر خزانه دارای و دارایی ترکیه گفت: اعتبار دلار آمریکا در نظام پولی ـ بانکی و مبادلات تجاری جهان از دست رفته است و دیگر اطمینانی به آن نیست.

تولیدو تجارت | ایرنا | 4 ساعت پیش |8/30/2018 3:09:16 AM 95 بازدید

اعتبار دلار آمریکا در نظام جهانی از دست رفته است
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، آلبایراک طی مصاحبه با خبرنگار روزنامه ملیت ترکیه حین بازگشت از سفر فرانسه اظهار کرد: ترکیه در حال ورود به دوره ای پرقدرت در اقتصاد است و با نگاهی منطقی به اقتصاد کشور می توان گفت که سرمایه گذاری در ترکیه تا سال 2023 سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد.
وی افزود: دولت ترکیه با همه توان در برابر تهدیدهای اقتصادی خارجی ایستاده است و تسلیم فشارهای اقتصادی آمریکا نمی شود به طوری که می بینید دولت به طور مکرر با مقامات کشورهای همسایه و نیز با کشورهای چین، روسیه، قطر و شماری از کشورهای اروپایی بدون توقف در حال مذاکره است و باید به طوری شفاف بگویم که دلار آمریکا دیگر به عنوان ابزاری امن و قابل اعتماد از نظام مبادلات تجاری جهانی خارج شده است و اعتبار گذشته را ندارد.
وی روز گذشته نیز در کنفرانس مشترک با برونو لومیر ‌وزیر اقتصاد فرانسه اظهار کرد: رییس جمهوری آمریکا با اعمال تحریم ها علیه کشورهایی همچون ایران و ترکیه، خود را منزوی و از متحدان جهانی دور کرده است و به اعتبار دلار به عنوان یک واحد پولی تجاری در سطح جهان لطمه زده است به گونه ای که کشورها به تدریج تجارت با واحدهای پولی مشترک به جز دلار را در نظر می گیرند و در این زمینه ترکیه تجارت خود با اتحادیه اروپا را با واحد پولی یورو انجام می دهد.
وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه هفته گذشته نیز با انتشار پیام هایی در حساب کاربری شخصی توییتر خود به تنش در بازار ارز این کشور و برنامه های دولت برای مقابله با آن پرداخت و نوشت: ما برنامه عملی خود را با هماهنگی بانک ها برای مقابله با بی ثباتی و تنش در اقتصاد کشور آماده و اجرای آن را آغاز کرده ایم و انشاالله با تدابیر لازم و مذاکره با کشورهای بیشتر، دلار را از چرخه مبادلات تجاری بین المللی خارج خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: پول ملی ترکیه به طور مستقیم از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هدف قرار گرفته و تحولات موجود در بازار ارز به صورت شفافی نشان دهنده این حمله اقتصادی است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ملیت مبنی بر احتمال تبدیل حساب های ارزی به لیر تاکید کرد: به هیچ وجه دولت چنین تصمیمی ندارد و به سرمایه های ارزی بانکی دست نخواهد زد.
وی افزود: البته آیین نامه ای برای ممانعت از پرداخت اجاره بها به دلار و یورو در مراکز بزرگ خرید و نیز در املاک و مستغلات در حال تهیه است که به زودی به مجلس ارجاع می شود.
مقامات دولت ترکیه، بی ثباتی در بازار ارز و افزایش نرخ دلار و یورو در برابر لیر را ناشی از فشارهای اقتصادی آمریکا می دانند ولی این موضوع همواره از سوی کارشناسیان سیاسی ـ اقتصادی مخالف حزب حاکم رد شده است.
دولت ترکیه برای مقابله با تهدیدات آمریکا و مقابله افت پول ملی، دست به اقداماتی زد که می توان به عنوان نمونه از تصمیم آنها برای تجارت تهاتری نام برد.
ترکیه که سیاست جایگزینی پول ملی در تجارت خارجی به جای دلار با سایر کشورها را از سال گذشته به صورت جدی دنبال می کند، در کنار این هدف راهبردی اقتصادی، سیاست جدیدی را برای مقابله محکم تر با افزایش نرخ دلار آغاز کرده و در این راستا قصد دارد تا تجارت تهاتری خود با سایر کشورها را گسترش دهد.
معاملات تهاتری و یا به عبارتی مبادله کالا به کالا که در دوره جدید دولت این کشور مد نظر قرار گرفته، می تواند تقاضای ارز در بازار داخلی ترکیه را به صورت قابل توجهی کاهش دهد و در حمایت از صادرکنندگان این کشور موثر واقع شود.
پایگاه اینترنتی شبکه خبر.7 ترکیه با انتشار گزارشی تحت عنوان 'اقدام جدید ترکیه علیه دلار' اعلام کرد: در برنامه یکصد روزه اجرایی رییس جمهوری، سیاست جدید تجارتی پیش بینی شده که با اجرای آن، نیاز کشور به ارز خارجی کاهش و صادرات به کشورهایی که مشکل مالی دارند، افزایش خواهد یافت.
بنا به گزارش این رسانه، در این راستا، وزارت بازرگانی ترکیه برای تحقق این هدف، وظیفه سنگینی در مذاکرات تجاری بر دوش دارد.
این رسانه افزود: البته ترکیه در تجارت تهاتری با سایر کشورها دارای تجارب گرانبهایی است چرا که پیش از این با روسیه و ایران در دوران تحریم آمریکایی ها به انجام این مدل از تجارت اقدام کرده بود.
بر اساس این گزارش، تجارت تهاتری با کشورهای آفریقایی و آسیای میانه از دیدگاه دولت ترکیه بسیار جداب به نظر می رسد و در این زمینه مذاکرات و تلاش ها برای آغاز این روش تجاری با کشورهای آفریقایی از طریق بانک ایکزیم انجام شده است.
بانک مرکزی ترکیه دو هفته پیش بسته جدید مالی و پولی به منظور تثبیت نرخ ارز و ایجاد ثبات در بازار و اقتصاد این کشور ارائه و اعلام کرد که این سیاست ها از همین حالا اجرایی می شود.
بر اساس تدابیر بانک مرکزی ترکیه، برای ثبات در بازار پولی و ارزی کشور، 10 میلیارد لیر ترکیه٬ 6 میلیارد دلار و همچنین طلا به ارزش سه میلیارد دلار به سیستم مالی کشور تزریق می شود.
بر اساس این بسته ارائه شده، در صورت لزوم، محدودیت 50 میلیارد دلاری که بانک ها می توانند برای خرید ذخیره ارزهای خارجی استفاده کنند، قابل افزایش بوده و ممکن است شرایط استفاده آن نیز تسهیل شود.
طبق تدابیر و بسته اعلام شده، بانک ها قادر خواهند بود تا از امکانات ذخیره ارزی علاوه بر سپرده های یک هفته ای٬ در سپرده های یک ماهه نیز استفاده کنند.
بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام کرد که در طول شبانه روز، تمام نقدینگی مورد نیاز بانک ها٬ در چارچوب امکانات موجود تامین خواهد شد.
بر اساس تصمیم بانک مرکزی ترکیه، وثیقه ارزی مبادلات لیر ترکیه نیز از 7.2 میلیارد به 20 میلیارد یورو افزایش یافته است.
به رغم تلاش دولت ترکیه در مقابله با افت ارزش پول ملی این کشور، نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه طی سه روز اخیر بیش از 10 درصد افزایش یافت به طوری که هم اکنون هر دلار به قیمت 6.39 لیر و هر یورو نیز به نرخ 7.45 لیر به فروش می رسد.
مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه طی سال جاری میلادی نیز در برابر دلار به 70.40 درصد و در برابر یورو به حدود 65.55 درصد رسیده است.
اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار ترکیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم کم سابقه 6.39 لیر رسید و با افت ارزش 70.40 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، نگرانی ها نسبت به آینده اقتصادی ترکیه را تشدید کرد.
همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم کم سابقه 7.45 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 65.55 درصد افت کرد.
افزایش چشمگیر نرخ ارز در ترکیه پس از تحریم دو وزیر ترکیه در پی بروز تنش در روابط آنکارا ـ واشنگتن به علت زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه و نیز دو برابر شدن تعرفه وارداتی آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا و اعمال فشارهای جدید علیه آنکارا و اقدام متقابل ترکیه در تحریم برخی کالاهای آمریکایی آغاز شده است.
مقامات دو کشور طی روزهای گذشته برای حل اختلافات فی مابین مذاکره کردند و اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار ترکیه نشان می دهد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
بازار ارز ترکیه پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس که اوایل تیر ماه برگزار شد، شاهد یک ثبات نسبی بود که بروز تنش هفته گذشته در روابط میان آنکارا و واشنگتن به دلیل محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در ازمیر، باعث وارد آمدن شوک جدیدی به این بازار شد.
بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده، فتنه ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.
برخی از تحلیل گران منتقد دولت نیز افزایش نرخ ارز را نتیجه بی تدبیری دولت این کشور دانسته و حتی جلو کشیدن 17 ماهه زمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را نیز به علت پیش بینی این افزایش احتمالی نرخ ارز و تاثیر آن بر نتیجه آرای مردم اعلام می کنند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه چند روز پیش در واکنش به افزایش چمشگیر نرخ ارزهای خارجی در ترکیه طی سخنرانی در اجتماع مردمی استان بایبورد گفت: 'کشورهای ایران، چین و روسیه در جنگ اقتصادی در کنار ترکیه هستند و ما از این جنگ سربلند بیرون خواهیم آمد.'
وی افزود: در جنگ اقتصادی گزینه های زیادی از جمله ایران، روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را مدنظر داریم و در این مسیر راه زیادی را طی کرده ایم.
وی خطاب به مردم ترکیه بیان کرد: کسانی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند، آن را به بانک ها آورده و به لیر تبدیل کرده و در این مبارزه ملی مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: این اقدام مردم پاسخی دندان شکن به افرادی است که به اقتصاد ترکیه حمله کرده اند.
رییس جمهوری ترکیه با بیان این که 'آماده مواجهه با هر سناریوی منفی هستیم' گفت: کسانی که از افزایش نرخ ارز، بهره بانکی و تهدیدات خارجی راضی هستند، بیهوده خوشحال نباشند.
وی با اشاره به این که برخی کشورها رویکرد حمایت از کودتاچیان، تروریست‌ها و نادیده گرفتن حق و قانون در مواجهه با ترکیه را در پیش گرفته اند، نوسانات اخیر قیمت ارز در کشورش را بعد دیگر توطئه علیه ترکیه ارزیابی کرد.
اردوغان همچنین افزود: کسانی که سعی دارند دوستی با ترکیه را فدای نقشه کوچک خود کنند، در آینده پشیمان خواهند شد.
اردوغان بدون اشاره مستقیم به کشور خاصی و با مخاطب قرار دادن تلویحی آمریکا اظهار کرد: آسیب های وارد شده بر روابط ما با کشورهای دارای چنین رویکردی، به نقطه تقریبا غیرقابل جبرانی رسیده است.
ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه بوده ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.
خاورم/1905
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی