کارنامه یک‌ساله شورای پنجم شهر تهران/ از دغدغه تغییر نام خیابان ها و هزینه میلیاردی در بدو ورود تا تغییر مکرر شهردار و حواشی‌ بی‌پایان طرح ترافیک خبرنگاری!


کارنامه یک‌ساله شورای پنجم شهر تهران/ از دغدغه تغییر نام خیابان ها و هزینه میلیاردی در بدو ورود تا تغییر مکرر شهردار و حواشی‌ بی‌پایان طرح ترافیک خبرنگاری!

ورود رسمی شورا به سال دوم کاری خود بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به عملکرد یک سال گذشته شورای شهر تهران.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته در ادامه هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران، انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران برای سال دوم برگزار و محسن هاشمی با کسب 21 رای از 21 رای ماخوذه برای دومین سال پیاپی به عنوان رئیس شورای شهر تهران انتخاب شد.

ورود رسمی شورا به سال دوم کاری خود بهانه خوبی است تا نگاهی داشته باشیم به عملکرد یک سال گذشته شورای شهر تهران.

هزینه میلیاردی در بدو ورود

روزهای آغازین کاری شورای پنجم با حاشیه گره خورده است و انتشار لیست خرید 21 تبلت و 21 خودروی پرشیا برای اعضای شورا، در همان بدو ورود حاشیه‌ساز شد و با واکنش‌های متفاوتی همراه بود.

شهریور سال گذشته بود که خبری در خصوص اقدام معاونت امور مالی و اجرایی شورای شهر تهران جهت خرید 21 عدد تبلت‌ هر کدام به مبلغ 4 میلیون و 570 هزار تومان و 21 دستگاه پژو پارس‌ هرکدام به مبلغ 42 میلیون و 300 هزار تومان برای اعضای شورای شهر در فضای مجازی منتشر شد، خریدی که حدود یک میلیارد تومان هزینه برداشت.

کارنامه یک‌ساله شورای پنجم شهر تهران/ از دغدغه تغییر نام خیابان ها و هزینه میلیاردی در بدو ورود تا تغییر مکرر شهردار و حواشی‌ بی‌پایان طرح ترافیک خبرنگاری!

پس از انتشار این خبر ابراهیم امینی عضو شورای شهر تهران در خصوص این خرید‌ها اظهار داشت: در این خرید نظر اعضا بر صرفه‌جویی حداکثری بوده و یکی از ارزان‌ترین خودروهای ساخت داخل خریداری شده است.

وی همچنین در بخشی از دیگری از صحبت‌ها خود گفت: " خرید اقلام مختلف برای شورای شهر رویه جدیدی نبوده است و این تبلت و خودروها جز اموال شورای شهر بوده و نمایندگان تنها امانت‌دارانی هستند که با پایان مسئولیت خود، تمامی این اموال را به شورا بازخواهند گرداند."

این خرید در حالی که صورت می‌گیرد که نمایندگان قبلی شورا خودروهای خود را تحویل داده بودند اما اعضای جدید اقدام به خرید خودروی صفر کیلومتر برای خود کردند.

چالش انتخاب شهردار

شورای تمام اصلاح‌طلب تهران در ابتدای کار خود با چالش جدی انتخاب شهردار مواجه شد، از ابتدای ورود محسن هاشمی به صحنه انتخابات زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب وی به عنوان شهردار تهران از گوشه و کنار شنیده می‌شد و این زمزمه‌ها پس از پیروزی لیست امید در تهران قوت گرفت، عده‌ای از اصلاح‌طلبان معتقد بودند که باید محسن هاشمی به عنوان شهردار انتخاب شود و بخش دیگری از اصلاح‌طلبان نیز بر این باور بودند که انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار موجب ورود مهدی چمران به شورا می‌شود و یکدستی اصلاح‌طلبانه شورا از بین می‌رود، البته این تنها دلیل اختلاف اصلا‌ح‌طلبان بر سر شهردار شدن محسن هاشمی نبود و گفته می‌شود علت اصلی این موضوع مسائل حزبی به خصوص درگیری‌های بین حزب کارگزاران و اتحاد ملت بود.

پس از کش و قوس‌های فراوان شورای پنجم بالاخره در اولین جلسه رسمی خود محمد علی نجفی را به عنوان شهردار تهران معرفی کرد که این انتخاب هم با حواشی زیادی مواجه شد؛ چرا که نجفی از مسئولیت قبلی خود در دولت (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) به دلیل بیماری استعفا کرده بود و رسانه‌ها و سیاسیون معتقد بودند که شهرداری تهران امری پرمشغله و پراسترس است و نجفی با توجه به بیماری خود نمی‌تواند سکاندار خوبی برای شهرداری تهران باشد. اما این امر با مخالفت اصلاح‌طلبان و به خصوص اعضای شورا مواجه شد و محمود میرلوحی منتخب شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بیماری نجفی و انتخاب او به عنوان شهردار تهران گفته بود: آقای نجفی به همان پزشکی که آن زمان گفته بود استراحت کند، مراجعه کرد و همان پزشک این‌بار گفت که مشکلی ندارد و شرایط خوبی هم دارد و از طرفی آقای نجفی همیشه در مرکز فعالیت‌ها بوده، در انتخابات اتاق فکر آقای روحانی را مدیریت کرد و قبل از آن هم رئیس ستاد اقتصادی دولت بود و الان هم مرتب در کنار آقای رئیس جمهور حضور دارد.

نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد اما عمر حضور او در خیابان بهشت به یکسال هم نرسید و پس از اینکه برای دومین بار استعفا خود را تقدیم شورای شهر کرد، شورا با استعفای او موافقت کرد و نجفی پس از گذشت هفت ماه و 21 روز از ساختمان شهرداری رفت.

تغییر نام خیابان‌ها

در حالی که شهر تهران با مسائل و مشکلات عده ترافیکی و شهری مواجه است و مردم همواره با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند اعضای شورای شهر در اقدامی تامل برا‌نگیز پیگیر تغییر نام برخی خیابان‌های تهران شدند.

اسفند ماه سال 96 حجت نظری عضو شورای شهر تهران از تغییر نام خیابان کارگر شمالی به نام "مصدق" خبر داد، خبری که بلافاصله با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و هشتگ "بن بست مصدق" به یکی از داغ‌ترین هشتگ‌های توییتر فارسی تبدیل شد.

کارنامه یک‌ساله شورای پنجم شهر تهران/ از دغدغه تغییر نام خیابان ها و هزینه میلیاردی در بدو ورود تا تغییر مکرر شهردار و حواشی‌ بی‌پایان طرح ترافیک خبرنگاری!

پس از اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی، تغییر نام خیابان کارگر شمالی ملغی شد اما چند روز بعد خبری عجیب‌تر منتشر شد، خبری که حکایت از تصمیم شورا برای نامگذاری ساختمان شورای شهر به نام "سعید حجاریان" تئوریسین و سیاستمدار اصلاح‌طلب داشت.

در پی انتشار این خبر مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر از غیرقانونی بودن نامگذاری برای اشخاص در قید حیات سخن گفت و تاکید کرد: این نامگذاری پیامدهای خوبی برای شورای پنجم نداشته باشد و دوباره مباحث شورای اول را که به دلیل اختلافات درونی جناح اصلاحات نیمه تمام ماند و منحل شد و همینطور جزئیات ترور حجاریان را که رابطه میان ضارب و مضروب درباره آن پشت پرده ابهام قرار دارد، زنده خواهد کرد.

گویی این تصمیم‌ شورا هم پس از اعتراض‌های گوناگونی که صورت گرفت ملغی شد.

کارنامه یک‌ساله شورای پنجم شهر تهران/ از دغدغه تغییر نام خیابان ها و هزینه میلیاردی در بدو ورود تا تغییر مکرر شهردار و حواشی‌ بی‌پایان طرح ترافیک خبرنگاری!

شهردار جدید در یک قدمی برکناری

پس از استعفای محمد علی نجفی، شورایی‌ها مجددا با چالش انتخاب شهردار مواجه شدند و باز هم نام "محسن هاشمی" مطرح شد و این همان مسئله‌ای بود که مدتی شورای شهر را درگیر حواشی کرد تا باز هم شورایی‌ها نتوانند به مشکلات اساسی شهر تهران رسیدگی کنند.

مدتی طول کشید تا درگیری میان اعضای شورا و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب بر سر حضور و یا عدم حضور محسن هاشمی در شهرداری تهران حل شود و در نهایت هفت نفر به عنوان گزینه‌های نهایی تصاحب کرسی شهرداری تهران معرفی شدند که از بین این هفت نفر در نهایت سید محمد علی افشانی 59 ساله با کسب 19 رای شهردار تهران شد.

اما هم‌اکنون حضور افشانی هم در شهرداری قطعی نیست، چرا که شهردار تهران هم شامل قانون منع به کار گیری بازنشستگان می‌شود و پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی رسانه‌ها از خداحافظی اجباری افشانی و تعداد زیادی از معاونانش که همه بازنشسته بودند، خبر دادند.

حال اما شواری شهری‌ها و شخص افشانی تمام تلاش خود را می‌کنند تا از مجلس برای ماندن آقای شهردار در خیابان بهشت استفساریه بگیرند. مسئله‌ای که معلوم نیست مورد موافقت بهارستانی‌ها قرار بگیرد.

طرح ترافیک خبرنگاری و حواشی بی‌پایان

اعطای طرح ترافیک خبرنگاری به سیاستمداران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و آقازاده‌های آن‌ها هم یکی دیگر از مسائلی بود که حواشی زیادی را دامنگیر شورای شهر پنجم کرد.

اعضای شورای شهر معتقد بودند که نحوه اجرای قبلی طرح ترافیک خبرنگاری صحیح نبوده و موجب به وجود آمدن رانت شده است به همین دلیل شورای شهری‌ها طرحی جدید ارائه دادند و مدعی بودند در این طرح از هر گونه رانت و فساد جلوگیری خواهد شد، طرحی که با انتقاد گسترده برخی از اعضای شورای شهر و پلیس راهور همراه شد.

در این طرح خبرنگاران می‌بایست برای دریافت سهیمه شرایطی را از جمله بارگذاری ده اثر از خود در رسانه ها، تاییدیه از سوی خبرگزاری و رسانه رسمی و حق بیمه های واریز شده به نام رسانه خود را در سایت ثبت میکردند. با این وجود به خاطر اشکلاتی که سایت داشت، آدرس پستی برای ارسال مدارک در نظر گرفته شد و بسیاری از خبرنگارانی که به آدرس پستی اعلام شده از سوی معاونت مدارک خود را ارسال کرده بودند به دلیل عدم بررسی مدارک از سهمیه محروم شدند.

پس از اعتراض‌های فراوان و پیگیری رسانه ها و اصحاب رسانه برای اعلام اسامی خبرنگاران و اهالی رسانه ای که از سوی شهرداری تهران به آنها طرح جدید ترافیک تعلق گرفته، معاونت حمل و نقل و ترافیک این اسامی را بر روی سامانه شفافیت شهرداری تهران قرار داد.

در این لیست ۱۵۰ صفحه ای که نام ۲۲۴۰ نفر درج شده، هیچ قابلیت جستجویی وجود ندارد. با توجه به این نقص، افرادی که حائز سهمیه شده‌اند می بایست ۱۵۰ صفحه را مرور میکردند. ضمن اینکه انتشار اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری در حالی رقم خورد که تنها نام، نام خانوادگی و نام پدر افراد درج شده بود و در این بین اما هیچ نام و نشانی از رسانه یا خبرگزاری وجود نداشت و مشخص نبود که این اسامی اعلامی در کدام وب‌سایت یا خبرگزاری مشغول به کار هستند.

با این وجود اما باز هم برخی اسامی منتشر شده در این لیست نیاز به هیچ اطلاعات اضافی ندارند، اسامی آقازاده‌ها و فعالان سیاسی شاخصی که حتی داد خبرنگاران اصلاح‌طلب را هم درآورد. اسامی از قبیل عبدالله جاسبی و فرزندانش، محمد رضا راه‌چمنی، محمد علی وکیلی، سیدجعفر، سید مجتبی و سیده زینب دعایی فرزندان سیدمحمود دعایی و سیدسبحان بطحایی فرزند وزیر آموزش و پرورش.

آنچه از پیش روی شما گذشت تنها بخشی از کارنامه یک‌ساله شورای تمام اصلاحطلب تهران است.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان