جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می شود


جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می شود

بیرجند- ایرنا - دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی گفت: همزمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) چهارم آذر ماه امسال جشنواره استانی سفره بنفش در بیرجند برگزار می شود.

به گزارش ایرنا محمد محسن گلدانی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: پس از تجربه برپایی سفره بنفش در تهران و ثبت ملی کشک بیرجندی (قروت) جشنواره استانی این غذای محلی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای اولین جشنواره سفره بنفش بیرجندی در تهران افزود: یکهزار و 400 نفر در این جشنواره حضور داشتند و به پاس این حضور در 25 تیرماه، قروت (کشک بیرجندی) به ثبت معنوی رسید.
دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی گفت: پس از این تجربه مصمم شدیم که نمونه آن را در سطح استانی نیز برگزار کنیم و برای این منظور تاکنون 14 کمیته تشکیل شده است.
وی با پیش بینی حضور بیش از 10 هزار نفر برای پذیرایی و سرو قروت بیرجندی در این جشنواره اظهار داشت: از هفته آینده ثبت نام در این جشنواره آغاز و اطلاعات تکمیلی آن در روزهای آینده اعلام می شود.
گلدانی محل برگزاری این جشنواره را سایت جدید نمایشگاه بین المللی بیرجند واقع در دشت علی آباد عنوان کرد و گفت: این جشنواره بهانه خوبی برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم خراسان جنوبی است که می تواند در نوع خود بسیار جالب و ثمربخش باشد.
وی با اشاره به اجرای برنامه های جانبی از جمله موسیقی محلی، صنایع دستی و نمایشگاه سایر غذاهای سنتی تصریح کرد: برای حضور اشخاص مشهور ملی نیز در این جشنواره هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.
دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی با اشاره رونمایی از بزرگترین کشک ساب (تقار) دنیا و تمبر یادبود همزمان با برگزاری جشنواره گفت: با هماهنگی مسئولان شهری نماد کشک ساب (تقار) در یکی از میدان های شهر بیرجند به نام قروت یا کشک بیرجندی نصب می شود .
قروت دومین غذای محلی خراسان جنوبی است که با عنوان مهارت سنتی پخت غذای بنفش در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.
پیش از این غلور خراسان جنوبی ثبت ملی شده بود که نوعی غذای محلی و از خانواده آش های ایرانی است و بیشتر ایام محرم طبخ می شود.
9893 * 6054

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و رازهای بسیار خواندنی روشن کردن شمع