علت تیرگی دور چشم: علل، نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم


علت تیرگی دور چشم: علل، نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم

کبودی چشم یا تیرگی دور چشم وضعیتی است که در آن دور چشم شما کبود می‌شود که این کبودی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این نوشتار قصد داریم به علت تیرگی دور چشم ها و نیز نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم ها بپردازیم. با ما همراه باشید. همانطور که ممکن است توجه کرده باشید، پوست اطراف چشم شما بسیار نازک و حساس است. بنابراین...

کبودی چشم یا تیرگی دور چشم وضعیتی است که در آن دور چشم شما کبود می‌شود که این کبودی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این نوشتار قصد داریم به علت تیرگی دور چشم ها و نیز نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

علت تیرگی دور چشم: علل، نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم

همانطور که ممکن است توجه کرده باشید، پوست اطراف چشم شما بسیار نازک و حساس است. بنابراین وقتی چشمتان کبود یا سیاه می‌شود، شاید احساس می‌کنید که این وضعیت وخیم تر از کبودی دست یا پا است. کبودی دور چشم تیره تر از کبودی سایر قسمت‌های بدن است. اگر باور نمی‌کنید می‌توانید از یک خانم در مورد انواع لوازم آرایش مورد استفاده او سوالاتی بپرسید. مطمئنا او در میان آنها از کرم مخصوص دور چشم خود نیز صحبت خواهد کرد. این وضعیت به‌تدریج در یک بازه زمانی ۷ تا ۱۰ روزه برطرف خواهد شد. رنگ پوست اطراف چشم به آرامی در طول این فرآیند تغییر خواهد کرد.

علت تیرگی دور چشم ها چیست؟

وقتی ضربه محکمی به چشم شما برخورد می‌کند، شما در برابر کبودی چشم بسیار حساس و آسیب پذیر می‌شوید. این کاملا طبیعی است. بهرحال، علت‌های متعدد دیگری برای این وضعیت وجود دارد:

۱ مصرف بیش از اندازه الکل

مصرف بیش از اندازه الکل منجر به کم خونی می‌شود و تعداد سلول‌های قرمز خون که انتقال دهنده اکسیژن به بدن هستند را کاهش خواهد داد. بنابراین، یکی از تاثیرات ناچیز این عادت نامناسب ایجاد کبودی در اطراف چشمان فرد است. مصرف الکل در افرادی که دچار کم خونی هستند نشانه‌های کم خونی مثل خستگی مفرط، تنگی نفس، خواب آلودگی و سردرد را تشدید می‌کند.

مطلب مرتبط: درمان سیاهی دور چشم: ۲۱ روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم

۲ سرطان خون

سرطان خون وضعیتی است که در آن تعداد سلول‌های سفید خون کمتر از حد مجاز است. احتمال ایجاد کبودی روی پوست و کبودی چشم ناشی از ضربه‌های ملایم در افراد مبتلا به سرطان خون بیشتر از سایرین است. فرد مبتلا به این بیماری دچار کاهش وزن شدید می‌شود، بدن در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌شود و به همین دلیل خطر این بیماری تشدید می‌شود.

۳ سن

با افزایش سن و تغییرات به‌وجود آمده در سیستم بدنی، کبودی‌ها و تیرگی دور چشم ها نیز بیش از قبل ظاهر می‌شوند. برخی کارها موجب پاره شدن مویرگ‌ها ( رگ‌های خونی کوچک در نزدیکی سطح پوست) و خارج شدن خون از آنها می‌شوند و به این ترتیب کبودی دور چشم را موجب می‌شوند. این لکه‌های سیاه یا کبودی‌ها در افراد جوان معمولا ناپدید می‌شوند. با این وجود، با افزایش سن، پوست نازک تر شده و لایه چربی محافظی که مانع از آسیب رسیدن به رگ‌های خونی می‌شود نیز از بین می‌رود و بنابراین برطرف شدن کامل کبودی دور چشم به مدت زمان طولانی تری نیاز دارد.

۴ سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ در اثر افزایش بسیار زیاد هورمون کورتیزول به‌وجود می‌آید. هورمون کورتیزول در غده آدرنال تولید می‌شود. این هورمون به تنظیم فشار خون و دستگاه گردش خون کمک و مواد مغذی را به انرژی تبدیل می‌کند. بطور خاص، هورمون کورتیزول مسئولیت پاسخ بدن در برابر استرس را بر عهده دارد. افزایش بیش از اندازه سطح هورمون کورتیزول منجر به تغییرات هورمونی در بدن شده، موجب نازک شدن پوست می‌شود و در نتیجه حتی وارد شدن ضربه جزئی و کوچکی به چشم شما منجر به سیاه شدن چشم می‌شود. بعلاوه، فشار خون بالا، پوکی استخوان و انواع دیابت از جمله بیماری هایی هستند که در نتیجه سندرم کوشینگ به‌وجود خواهند آمد.

مطلب مرتبط: درمان زردی چشم: ۷ درمان خانگی زردی چشم + علل و علائم

نشانه های رایج تیرگی دور چشم

در اینجا نشانه‌های رایج و متداول تیرگی دور چشم را با هم می‌خوانیم:

کبودی اطراف چشم واضح‌ترین و آشکارترین نشانه این وضعیت است. این کبودی می‌تواند به رنگ‌های قرمز، آبی یا سیاه باشد. کبودی چشم به مدت چند روز دردناک است و این درد به‌تدریج کاهش خواهد یافت. برخی اوقات، سفیدی چشم یا خطوط داخلی پلک چشم بیمار دچار خونریزی می‌شود. ممکن است مردمک چشم به رنگ قرمز روشن یا قرمز تیره درآید. احتمال استفراغ یا تهوع در بیمار وجود دارد.

همچنین ممکن است نشانه‌های دیگری را در خود مشاهده کنید که در بالا ذکر نشده‌اند. درصورت داشتن هرگونه سوال در مورد نشانه‌های این بیماری، لطفا با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط: بیماری چشم: ۵۰ درمان خانگی برای انواع بیماری های چشمی

بیشترین خطر کبودی یا تیرگی دور چشم چیست؟

اگر دچار تصادفی در ناحیه چشم شده‌اید یا آسیبی به چشم شما وارد شده است، احتمال بروز کبودی چشم در شما افزایش می‌یابد. آمار نشان می‌دهند که میزان به‌وجود آمدن این وضعیت در مردان چهار برابر بیشتر از زنان است. با این وجود، افراد مبتلا به سرطان خون و افراد مبتلا به سندرم کوشینگ در برابر این وضعیت آسیب پذیرتر از سایرین هستند. همچنین احتمال تجربه این وضعیت در رانندگانی که از بستن کمربند ایمنی خودداری می‌کنند نیز افزایش می‌یابد. شما می‌توانید با به حداقل رساندن عوامل خطرآفرین در کنترل این وضعیت موثر واقع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید خود به راحتی این وضعیت را شناسایی کنید. با این وجود، در صورتیکه با یکی از علائم زیر روبه‌رو شدید باید به پزشک مراجعه کنید:

نیروی بینایی شما تحت تاثیر قرار گرفته است. پس از گذشت ۷ روز بهبودی در وضعیت کبودی چشم صورت نگرفته است. کبودی چشم شما دردناک نیست. شما علت بروز کبودی چشم را نمی‌دانید. شما علت عود کردن یا بروز مجدد کبودی چشم را نمی‌دانید.

درصورت مشاهده هر یک از علائم یا نشانه‌های بالا یا داشتن هرگونه سوالی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. وضعیت هر فرد با دیگری متفاوت است. بنابراین لطفا با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه‌حل را برای شما انتخاب کند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- فاطمه یحیی

منبع:trueremedies

علت تیرگی دور چشم: علل، نشانه ها و خطرات کبودی اطراف چشم

نوشته های مرتبط

درمان سیاهی دور چشم: ۲۱ روش خانگی برای رفع کبودی دور چشم...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی