جنجال در خنداننده شو


جنجال در خنداننده شو

تا چند روز پیش آن چه از«خنداننده شو 2» می شنیدیم درباره شوخی ها بعضا منشوری اش بود حالا اما حاشیه ای برای این برنامه پیش آمده است. ]]>

درباره ماجرای متن های استندآپ رضا نظری

جنجال در خنداننده شو
تا چند روز پیش آن چه از«خنداننده شو 2» می شنیدیم درباره شوخی ها بعضا منشوری اش بود حالا اما حاشیه ای برای این برنامه پیش آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنجال در خنداننده شو
مسابقه «خنداننده شو 2» این هفته سر و صدای عجیبی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. از یک طرف بحث حمایت فراوان کاربران اینستاگرام از یکی دو شرکت کننده و کاربران توئیتر از یک شرکت کننده دیگر مطرح شد و از طرف دیگر، جدال فراوانی برای اثبات کپی بودن متن استندآپ کمدی رضا نظری، یکی از شرکت کننده‌های گروه اشکان خطیبی به میان آمد. این جدال در تمام طول هفته ادامه پیدا کرد تا اینکه نهایتا درست دو روز قبل از اعلام نتایج، با اعتراف و عذرخواهی نظری درباره کپی‌برداری استندآپش از روی شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی و واکنش اشکان خطیبی به مرحله جدیدی وارد شد. ویدئوی این اعتراف رضا نظری به همراه توضیحات اشکان خطیبی دیروز یکی از مهمترین بحث‌های شبکه‌های اجتماعی بود.

جنجال در توئیتر


هفته گذشته بعد از اجرای رضا نظری، اشکان خطیبی به شدت از متن استندآپ او تعریف کرد و روی آنتن گفت که 99 درصد شوخی‌های رضا متعلق به خودش است. همین جمله کافی بود تا کاربران شبکه اجتماعی توئیتر برآشفته شوند و توئیت‌هایی در اثبات کپی‌برداری نظری منتشر کنند. درهمین راستا تصاویری از توئیت‌های قدیمی منتشر شد که نشان می‌داد نظری در استندآپ‌اش از آنها استفاده کرده و شوخی‌ها متعلق به خودش نبوده.

رضا نظری عذرخواهی کرده و احتمالا درباره نیز چنین خواهد کرد. منتها نباید فراموش کنیم که اگر متن عاریتی است، اجرای او دارای استاندارد بوده و توانسته بواسطه لحن بیان و حرکت بدن، به متن ها جان ببخشد. پس بیایید فراموش کنیم؛ همین.



علاوه بر این تصاویر، توئیت‌های دیگری هم علیه اشکان خطیبی منتشر شد؛ توئیت‌هایی نظیر اینکه «ما با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که تو چشممون نگاه می‌کنه و دروغ می‌گه. نمونه‌اش همین اشکان خطیبی که میگه 99 درصد شوخی‌های رضا مال خودشه.» یا «اشکان خطیبی گفت 99 درصد شوخی‌های اجرای رضا نظری مال خودش بود. بچه‌ها متاسفانه ما فقط یک درصد اجراشو دیدیم.» و ... تا اواسط هفته ماجرا به صورت خیلی جدی ادامه پیدا کرد و از توئیتر به فضای اینستاگرام هم رسید و نهایتا نظری و خطیبی را به واکنش وادارکرد.

اعتراف و عذرخواهی


درست یک روز قبل از اعلام نتیجه‌های خنداننده شو، اشکان خطیبی ویدئویی ازرضا نظری منتشر کرد که او را درحال اعتراف به اشتباهش نشان می‌داد. نظری گفت استندآپ اولش را کاملا از روی شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی نوشته اما چون خطیبی از او خواسته متن بعدی را با خلاقیت خودش بنویسد تصمیم گرفته است سراغ این شوخی‌ها نرود با این حال اما از این شوخی‌ها هم استفاده کرده. خطیبی در اینستاگرامش نوشت که او را بخشیده و از مردم هم خواست او را ببخشند و اگر اجرایش را می‌پسندند به او رای بدهند.

همه ماجرا همین بود. یک اشتباهی رخ داده و اشکان خطیبی مقابل چشم تمام بینندگان خندوانه، از قدرتمند بودن متن استندآپ کمدی یکی از اعضای گروهش تعریف کرده و حالا هم کاملا از این ماجرا پشیمان است. حالا سوال اینجاست که آیا ماجرای اعتراف به اشتباه، در همین شبکه‌های اجتماعی باقی می‌ماند یا اشکان خطیبی در اولین مسابقه «خنداننده شو2» مقابل دوربین از همه مخاطبان معذرت‌خواهی می‌کند؟

مشکل کجاست؟


استفاده از شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی در استندآپ کمدی، اصلا اتفاق بدی نیست. اگر به یاد داشته باشید حتی امیرمهدی ژوله، فینالیست «خندننده برتر» هم مدام از شوخی‌های رایج این شبکه‌ها استفاده می‌کرد. حتی مسعود ده‌نمکی هم زمان ساخت «اخراجی‌ها» روی جوک‌های پیامکی دست گذاشت و از آنها برای نوشتن فیلمنامه‌اش استفاده کرد. خودش هم در تمام مصاحبه‌ها اعلام کرد که از این جوکها استفاده کرده و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

خب معلوم است که مشکلی وجود ندارد. اینجا حتی بحث سرقت ادبی و فرهنگی هم مطرح نیست. مسئله از جایی به مشکل می‌خورد که مربی یک برنامه معتبر، برای دفاع از زیر گروهش اعلام کند که تمام شوخی‌های به کار رفته استنداپ او، توسط خودش نوشته شده و خیلی‌ها هم به تبعیت از این تعریف و تمجید به او رای دهند.

واکنش مردم


پست اینستاگرامی اشکان خطیبی و اعتراف رضا نظری، با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده. خیلی‌ها نوشته‌اند که این ماجرا اصلا ایرادی ندارد و لازم به عذرخواهی هم نیست. برخی دیگر نوشته‌اند حتی اگر رضا نظری از جوک‌های شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کرده باشد باز هم اجرای خوبی نداشته و برای همین هم رای زیادی به دست نمی‌آورد. بعضی دیگر نوشته‌اند حالا که خودش اعتراف کرده و اشکان خطیبی هم از مردم عذر خواسته بهتر است ماجرا را همین جا تمام کنند و کاری به کار او نداشته باشند.

بعضی‌ها جوان بودن او را بهانه کرده‌ و نوشته‌اند که در جوانی و خامی از این اشتباه‌ها پیش می‌آید و نباید سخت گرفت. بعضی دیگر گفته‌اند که همان شب رای‌شان را داده‌اند و الان هم دیگر نمی‌توانند آن را عوض کنند. یک سری دیگر کلا اهمیت متن را نادیده گرفته و نوشته‌اند که متن هرچه باشد مهم نیست چون رضا خیلی خوب اجرا کرده و آنها هم به اجرای او رای داده‌اند. البته خیلی‌ها هم این وسط هستند که معتقدند اشتباه بزرگی صورت گرفته و قابل بخشش نیست.

اجرای نظری


ماجرا را خواندید؛ رضا نظری عذرخواهی کرده و احتمالا درباره نیز چنین خواهد کرد. منتها نباید فراموش کنیم که اگر متن عاریتی است، اجرای او دارای استاندارد بوده و توانسته بواسطه لحن بیان و حرکت بدن، به متن ها جان ببخشد. پس بیایید فراموش کنیم؛ همین.
منابع: هفت صبح، صفحه اینستاگرام خطیبی، تبیان


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا