جوکر و نقش‌آفرینان او


جوکر و نقش‌آفرینان او

پس از تایید حضور «خواکین فینیکس» (Joaquin Phoenix) در فیلم تازه برادران وارنر که حول محور شخصیت «جوکر» است طرفداران بی‌صبرانه منتظر رسیدن چهارم اکتبر 2019 هستند تا به تماشای این فیلم بنشینند. این شخصیت منفی افسانه‌ای که محبوبیتی فراتر از بسیاری از ابرقهرمان‌ها دارد به طرق مختلف در سینما، تلویزیون،‌ ویدیو گیم و انیمیشن به...

پس از تایید حضور «خواکین فینیکس» (Joaquin Phoenix) در فیلم تازه برادران وارنر که حول محور شخصیت «جوکر» است طرفداران بی‌صبرانه منتظر رسیدن چهارم اکتبر ۲۰۱۹ هستند تا به تماشای این فیلم بنشینند. این شخصیت منفی افسانه‌ای که محبوبیتی فراتر از بسیاری از ابرقهرمان‌ها دارد به طرق مختلف در سینما، تلویزیون،‌ ویدیو گیم و انیمیشن به تصویر کشیده شده‌است. در این مقاله به تعدادی از این نقش‌آفرینی‌ها می‌پردازیم.

بدون شک یکی از دلایلی که شخصیت بتمن به همچین شخصیت بزرگ و پرطرفداری تبدیل شده‌است حضور Joker به عنوان شخصیت منفی در مقابل او است. یک ابرقهرمان تنها زمانی می‌تواند به خوبی قد علم کند که در مقابل آنتاگونیست درست و حسابی قرار بگیرد. تضادها و گاهی حتی شباهت‌ها بین این دو شخصیت که در دو طرف جاده ایستاده‌اند به داستان جذابیت می‌بخشد و مخاطب را راضی می‌کند.

6. سزار رومرو

جوکر و نقش‌آفرینان او

به عنوان مخاطب ایرانی، ما کمترین آشنایی را با جوکری که «سزار رومرو»‌ به دنیا عرضه کرد، داریم. رومرو در سریال بتمن که در دهه ۶۰ آمریکا پخش می‌شد ایفای نقش می‌کرد. جوکر او در مقابل بتمن «آدام وست» (Adam West) فقید خرابکاری‌هایی را به وجود می‌آورد اما با هیولایی که امروزه در نقش‌آفرینی‌های مختلف از این شخصیت می‌بینیم سر تا آسمان تفاوت داشت. جوکر رومرو باعث اذیت بتمن می‌شد اما از آنجایی که سریال بتمن بیشتر یک سریال کمدی بود و مخاطبان آن نیز نوجوانان بودند کارهای این کاراکتر منفی هرگز به طوری که امروز می‌بینیم وحشتناک نبودند. می‌توان گفت سزار رومرو اولین جوکری است که خنده بلند و شیطانی جوکر را که امروز یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او است به دنیا معرفی کرد. خنده‌ای که توسط بازیگران بزرگی که پس از او ایفای این نقش را برعهده گرفتند تکرار شد و تغییر کرد.

5. جرد لتو

جوکر و نقش‌آفرینان او

جوکری که بیشتر صحنه‌های او از فیلم پاک شد چرا که تهیه‌کنندگان نمی‌خواستند «جوخه انتحار» (Suicide Squad) از PG به R-Rated تغییر کند. دلیلشان برای این کار امکان شکست فیلم در گیشه بود. همین موضوع بسیاری از طرفداران دی‌سی را عصبانی کرد و آن‌ها دی‌سی را به استفاده از این شخصیت تنها به عنوان عنصر تبلیغاتی برای جذب مخاطب متهم کردند. جوکر «جرد لتو» (Jared Leto) در قاب‌های مختلف از فیلم «دیوید آیر» (David Ayer) می‌پلکد و تا حدی که به او اجازه داده می‌شود بیننده را به خود جلب می‌کند. این جوکر یک گانگستر است با دندان‌های نقره‌ای براق و ماشین‌های پرسرعت و دلارهایی که سوخته نمی‌شوند بلکه در هوا پخش و پلا می‌شوند در حالی که صدای خنده دیوانه‌وار جوکر شنیده می‌شود. لتو در نقشش بد نیست اما به او هیچ شانسی برای توضیح کاراکترش داده نمی‌شود و همین دلیل نارضایتی بسیاری از طرفداران است. ناگفته نماند بسیاری دیگر از طرفداران بی‌صبرانه منتظر جوخه انتحار 2 هستند. فیلمی که طبق گفته‌ها بیشتر به جوکر خواهد پرداخت و او را به امان خدا ول نخواهد کرد. جوکری که امروزه طرفداران انتظارش را دارند کسی است که در فیلمی پر از شخصیت‌ها بد، یک سر و گردن از آن‌ها بالاتر قرار بگیرد نه اینکه به کنار رانده شود.

4. تروی بیکر

جوکر و نقش‌آفرینان او

طرفداران بازی Batman: Arkham Origins با صدای «تروی بیکر» (Troy Baker) آشنا هستند. برای هواداران پس از «مارک همیل» (Mark Hamill) این بیکر است که به بهترین شکل صداگذاری این آنتاگونیست را به بهترین شکل انجام می‌دهد. امکان دارد بسیاری بیکر را به عنوان کسی که تنها روی این کاراکتر صداگذاری می‌کند پایین‌تر از بازیگرانی که به ایفای این نقش پرداخته‌اند بداند اما باید به این موضوع توجه داشت که صداگذاری کار بسیار دشواری است و آن‌ها بر روی شخصیت‌هایی صداگذاری می‌کنند که هیچ کنترلی بر روی ابعاد فیزیکی او ندارند با این وجود بیکر با صدای قوی خود که بیشتر به یک جوکر جوان‌تر شبیه است موفق شده دل طرفداران را به دست بیاورد.

3. مارک همیل

جوکر و نقش‌آفرینان او

«مارک همیل» صدای حقیقی جوکر است. هیچ جمله‌ای بیشتر از این حقیقت ندارد. همیل در انیمیشن بتمن می‌درخشد. چه کسی فکر می‌کرد هنرپیشه «لوک اسکای‌واکر»‌ در سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) در صداگذاری همچین شخصیتی موفق شود و سال‌ها به همین کار مشغول باشد؟ وقتی از همیل پرسیدند از چه کسانی برای ایفای نقش جوکر تاثیر گرفته‌است از جری لوئیس و هانیبال لکتر نام برد. خنده دیوانه‌وار همیل در این نقش تنها بر روی کاراکتر جوکر می‌نشیند. او این شخصیت را می‌شناسد و دلقک دیوانه درون خود را بهتر از لوک اسکای‌واکر درون خود پیدا کرده‌است.

2. جک نیکلسون

جوکر و نقش‌آفرینان او

«جک نیکلسون» در نقش جوکر می‌درخشد. این جمله برای توصیف فوق‌العاده بودن او در این نقش کافی نیست. نیکلسون جوکرترین، جوکری است که تا امروز در فیلم سینمایی دیده‌ایم. او به کامیک بوک‌ها نزدیک است اما همچنان خصلت سینمایی نیز دارد. نیکلسون در ایفای نقش این شخصیت زیر نظر «تیم برتون»‌ (Tim Burton) فیلم را برای خودش می‌کند. فیلمی به اسم Batman که می‌توانست نامش را به Joker تغییر دهد. فیلم بتمن تیم برتون تنها فیلم سینمایی است (تا امروز،‌پس از اکران فیلم Joker این مسئله مطمئنا تغییر پیدا خواهد کرد.) که به کاراکتر خود جوکر و همچنین گذشته او بپردازد. شاید دلیل اصلی اینکه دوستداران سینما انقدر از شخصیت جوکر لذت می‌برند و جذب او شدند بازی جذاب جک نیکلسون باشد. او به این شخصیت کاریزما بخشید و مخاطب را اسیر کرد.

1. هیث لدجر

جوکر و نقش‌آفرینان او

از لحاظ سینمایی «هیث لدجر»‌ بی‌بدل است. او به جوکر ابعادی اضافه کرد که تا به حال کسی نتوانسته انجام دهد. جوکر لدجر به جز یک اسم و چند ویژگی ظاهری شباهتی به کامیک بوک ندارد. شاید به همین دلیل است که طرفداران پس از دیدن لدجر در تریلر The Dark Knight یا شوالیه تاریکی شاکی بودند. امروز اما کمتر کسی است که بخواهد از این نقش‌آفرینی لدجر ایراد بگیرد. تیک‌های عصبی، صدای دیوانه کننده،‌ خنده‌های مصنوعی که از قصد مصنوعی بودند تا بیننده را بیشتر و بیشتر اذیت کند. هیچ چیز بیشتر از خندیدن به چیزی که خنده‌دار نیست کسی را عصبی نمی‌کند. هیث لدجر فقط بهترین جوکر در سینما را به تصویر نکشید، او به یکی از بهترین آنتاگونیست ها در سینما شکل دادو لدجر در نقش جوکر عالی بود، شاید به همین دلیل است که بعضی نگرانند که جوکر فینیکس مانند جوکر لتو که پس از لدجر ایفا می‌شود، شکست بخورد.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
جوکر و نقش‌آفرینان او

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان