سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟


پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یکی از مسائلی که در اقتصاد ایران طی سال های اخیر مطرح شده و مورد انتقادات جدی مردم قرار گرفته، موضوع عدم شفافیت و پرونده های سوء استفاده های کلان مالی است. یکبار در دولت گذشته پرونده بزرگ اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در بانک ملی افشا شد و حواشی بزرگی را در کشور ایجاد کرد که در نهایت با فرار متهم اصلی آن پرونده به...

کد خبر : 100151 تاریخ انتشار : ۲ مرداد ۱۳۹۷
سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟ Print This Post سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟ Email This Post سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟

سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟

سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یکی از مسائلی که در اقتصاد ایران طی سال های اخیر مطرح شده و مورد انتقادات جدی مردم قرار گرفته، موضوع عدم شفافیت و پرونده های سوء استفاده های کلان مالی است. یکبار در دولت گذشته پرونده بزرگ اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک ملی افشا شد و حواشی بزرگی را در کشور ایجاد کرد که در نهایت با فرار متهم اصلی آن پرونده به کانادا پرونده همچنان مفتوح مانده است.

پس از آن و در دولت تدبیر و امید نیز برخی پرونده های فساد کلان اقتصادی مطرح و توسط مقامات قضایی به اطلاع مردم رسانده شد. فساد ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان که اخیرا مطرح شده نیز حواشی زیادی را در کشور ایجاد کرد.

مردم انتظار داشتند پس از پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی بانک ملی، دیگر نامی از بانک ها و این بانک در پرونده های اختلاس شنیده نشود. اما نه تنها چنین نشد، بلکه دوباره یک پرونده ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در دو بانک دولتی بر سر زبان ها افتاد و اینبار نام عبدالناصر همتی و بانک ملی مطرح شد، فردی که این روزها به عنوان سفیر ایران در چین راهی پکن شده و در برخی رسانه ها نیز نام وی به عنوان کاندید رییس کلی بانک مرکزی شنیده می شود.

موضوع اخلال مالی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی بانک ملی به شرکت های زیرمجموعه این بانک و بحث کاهش ارزش سهام و واگذاری آن مربوط می شود که پس از تغییر همتی و ملغی شدن بسیاری از قراردادها، مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان آن به بیت المال بازگشته و بخش دیگر نیز مربوط به عملکرد ریالی و ارزی برخی شعب، نظیر شعبه دوبی این بانک و تخلفاتی از این قبیل مربوط می شود.

با مطرح شدن این پرونده در نهادهای نظارتی و تکمیل آن، مدیر عامل سابق بانک ملی تغییر یافت و در حاشیه امنیت ریاست بیمه مرکزی قرار گرفت. در عین حال، انتصاب فردی به نام شاهباز در هیات مدیره بانک ملی نیز به اعمال نفوذ همتی در این بانک و حفظ قدرت خود ربط داده می شود.

با وجود اینکه همتی در دولت یازدهم و دوازدهم سمت هایی مانند مدیر عاملی بانک ملی و رییس کلی بیمه مرکزی را داشته، اما ناکارآمدی همتی در اداره بانک ملی موجب شد تا در مرداد ماه ۱۳۹۳، ۸۰ تن از نمایندگان در نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی خواستار رسیدگی به موضوع عدم کفایت وی به عنوان مدیر عامل بانک ملی شدند.

پایان مسئولیت همتی در بانک ملی با مسائل مختلفی در بزرگترین بانک کشور همراه بود. شاخص بنگاه داری بیش از ۴۰ درصدی، داشتن ۷۰۰ شعبه زیان ده از مجموع ۳۲۰۰ شعبه موجود آن در سراسر کشور، سرمایه ناچیز و ضعیف بانک ملی، مطالبه ۲۳ هزار میلیاردی از دولت، مسدود شدن ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی های بانک ملی در فیوچرز بانک بحرین و عدم تحقق برنامه واگذاری بخشی از سهام بانک ملی در شرکت های زیر مجموعه، تنها برش اندکی از معضلات پیش روی این بانک بزرگ به شمار می رفت و می رود.

قطعا در چنین شرایطی، مطرح شدن دوباره نام همتی، فردی که در روزهای اخیر به عنوان سفیر ایران در کشور چین معرفی شده برای رییس کلی بانک مرکزی که از بالاترین میزان حساسیت در تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور برخوردار است، چیزی جز شیطنت رسانه ای و به راه افتادن موج کاذب برای انحراف دولت از بهترین انتخاب برای صندلی رییس کلی آینده بانک مرکزی، نمی تواند باشد.

سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟ سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟ سفیر ایران در چین رئیس کل بانک مرکزی می‌شود؟/ همتی بانک ملی را نتوانست اداره کند آیا بانک مرکزی را می‌تواند؟
247 views



بانک توسعه صادرات حامی توسعه ظرفیت های صادراتی