حجاب هویت زن مسلمان


حجاب هویت زن مسلمان

کرج-ایرنا- حجاب را حصار محکم و ایمن از نگاه نامحرمان برای زن مسلمان و ایرانی می دانند، زیرا کرامت زن به عنوان مادر در حفظ پوشش و توجه به دستورات خداوند بزرگ در کتاب تعالی بخش است.

به گزارش ایرنا، زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است که اگر دستورات قرآنی را مورد توجه قرار دهد به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست یافته و خود را از نگاه های شیطانی در امان داشته است.
اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و با ارزش می داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه های نامحرم تاکید و توصیه های فراوان شده است.
امروزه دنیای غرب جایگاه زن را در حد کالا تنزل داده و آن را متاعی برای لذت مردان و ترویج شهوت می داند و کرامت مادری و انسانی او به غارت رفته است.
دنیای پر زرق و برق غرب تنها در کالاهای لوکس و تجملات معنا نمی شود بلکه با شکستن آینه مادری و انسانی، کالایی برای لذت جویی مردان شهوت پرست در تحقیر زن جستجو می کند.
براین اساس نخستین گام دنیای شیطانی غرب در برداشتن حجاب و مصونیت زن است و او را متاع لذت و شهوت می داند و جایگاه انسانی زن را به سخره گرفته است.
از این رو دنیای غرب در پس فناوری، هر آنچه در چنته دارد برای ترویج بی آبرویی و انحطاط جوامع بکار گرفته و کانون خانواده و پایگاه تربیت را نشانه رفته است.
در زمینه حجاب و عفاف، آیات قرآن، احادیث و روایات مختلفی برای زنان و مردان در جوامع اسلامی اشاره شده است و جایگاه رفیع زن در دین مقدس اسلام وهویتی که معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زنان بخشید بیانگر این واقعیت مهم است .
در جوامع اسلامی، بانوان باید منزلت خود را با توجه به چهارچوب وظایف خود در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردی ـ اجتماعی در جامعه اسلامی ـ ایرانی که دارای ارزش‌های دینی ـ ملی است ارتقا یابد.
حجاب برای زن ایرانی که مسئولیت تربیتی - آموزشی یک نسل را بر عهده دارد دارای یک چهارچوب و دستورالعمل است که هر یک از بانوان که نقش مادری - همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند با رعایت آن اصول می‌تواننند از آفت و پیامدهای منفی ناشی کم توجهی و یا غفلت از حجاب و عفاف در امان بمانند.
حجاب و عفاف از مهم ترین شاخصه های صیانت از امنیت عمومی به شمار می روند که می توان با فرهنگ سازی و نهادینه ساختن آن، نظام خانواده را تحکیم بخشید و اینگونه از جامعه در برابر ولنگاری فرهنگی پاسداری کرد.
حجاب در اسلام از جمله ارزش های مهم و به معنای پوششی مناسب برای جلوگیری از فساد و حفظ کرامت است که باید از همه توانایی‌ها و امکانات موجود برای ترویج و نهادینه ‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کرد تا راهگشای بسیاری از مسایل و مشکلات دنیای کنونی شد.
رفتار حضرت فاطمه (س) ، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند، در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان برخواهند داشت.
*** حجاب و حرمت زنان
استاد دانشگاه فرهنگیان استان البرز گفت: انسان در پناه محافظ، احساس آرامش می کند، پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است و به او امنیت و آرامش می بخشد، پس هر چه این پوشش کامل تر شود، درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر می رود.
دکتر فریده بزنی بیرانوند افزود: زحمت حجاب، حق بیمه ای است که زن برای تأمین سلامت خود می پردازد؛ زیرا حجاب، مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه های آلوده و فسادآمیز به حریم پاک زنان می شود.
وی بیان داشت: پوشش، سدی بزرگ در برابر تهاجم فرهنگ غرب است و جایگاه والای زن می طلبد که این گوهر آفرینش، در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش های انسانی اش در امان بماند.
وی با اشاره به اینکه پوشیدگی زن، نماد پرهیزکاری اوست ، یاد آورشد: وقتی زن تقوای جنسی را رعایت کند
وعده های الهی درباره آن تحقق می یابد.
بزنی بیرانوند افزود: چیرگی بر هواهای نفسانی و چشم پوشی از لذت های حرام، به انسان هیبت و وقار می بخشد.
وی تصریح کرد: به صورت ناخودآگاه، برخورد مردان با زنانی که پوشش ناقصی دارند، برخوردی شهوانی و ابزاری است، ولی برخوردشان با زنان پوشیده و با حجاب اسلامی، برخوردی همراه با احترام و تکریم قلبی است.
وی اضافه کرد:نوع پوشش زن، معرف شخصیت عفیف یا هوس انگیز اوست که موضع گیری مرد را در برابر او مشخص می کند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تا وقتی بانوان، خود را از دید و چشم های حریص مردان می پوشانند، دریای نفس آنها آرام است، ولی وقتی به جلوه گری دست می زنند، تلاطم روحی و نابسامانی روانی را برای مردان فراهم می آورند.
وی ادامه داد: حجاب دینی، پادزهر تهاجم فرهنگی و عاملی مهم در کاهش مفاسد اجتماعی است و به زنان و مردان باحجاب، هیبت و وقار می بخشد.
بزنی بیرانوند با بیان اینکه حفظ پاک دامنی، منحصر به پوشش نیست،یاد آور شد: زن باید از هر گونه رفتاری که سبب تحریک و طمع ورزی هوس رانان می شود، به شدت پرهیزکند.
وی با بیان اینکه آنچه مردان را تحریک می کند، شامل زیبایی، زیور و حرکت های اغوا کننده می باشد، اضافه کرد: رفتار زن می تواند وسیله اغوا و تحریک مرد شود؛ یعنی اگر زیبایی و زیور زنی دیده شود، ولی رفتار او معقول و متین باشد، مرد اغوا نمی شود، مگر به ندرت. به همین دلیل، نرم سخن گفتن زن، گاهی از بی حجابی و بی پردگی هم اغوا کننده تر است.
وی بیان داشت: امروزه بعضی لباس ها که مد روز نیز هستند، حجم و انحنای بدن را چنان نمایان می کنند که اغوای این پوشیدگی گاهی از برهنگی نیز بیشتر است لذا از نظر قرآن، زن نباید به گونه ای در اجتماع ظاهر شود که سبب جلب توجه و تحریک مردها شود.
*** انگیزه های بی حجابی
معصومه شکرگزار استاد دانشگاه و روانشناس البرزی نیز در این زمینه گفت: کسانی که در اعتقاد به خداوند تردید دارند و قلب آنان در ایمان به خداوند و انجام دادن تکالیف دینی و محاسبه روز جزا به مقام اطمینان نرسیده است، در عمل به دستورهای الهی تسامح می ورزند.
وی بیان داشت: افرادی که به ضرورت حجاب، به درستی پی نبرده اند، در پای بندی به آن نیز از خود ضعف و سستی نشان می دهند و همچنین برخی از زنان برای ارضای هوس رانی خود به تنوع پوشش، آرایش و زینت بسیار اهمیت می دهند و بهترین وقت های خود را به حضور در محیط های تجاری و تفریحی و مهمانی های فساد برانگیز می گذرانند.
وی با اشاره به اینکه این دسته از بانوان به دور از عقل و دوراندیشی، مانند اشیای بی اراده، به کارهایی دست می زنند که هیچ گونه فایده ای برای آنها ندارد و حتی از این رهگذر، آسیب های جدی نیز متوجه آنان می شود، افزود: آنان می خواهند با نمایش زیبایی ها و جاذبه های طبیعی زنانگی خود، توجه دیگران را به خود جلب و در حقیقت، کمبودهای کمالی خود را از این راه جبران کنند.
وی اظهارداشت: این زنان از این نکته مهم غافل هستند که بی حجابی، تنها توجه بیماردلان را به زن جلب می کند و کسانی که خود، کمترین اعتباری ندارند.
وی خاطرنشان شد: در این میان، هستند زنانی که عقده دگرآزاری دارند و با خودآرایی می کوشند تمایلات مردان را برانگیزانند و آن گاه بی پاسخ بگذارند لذا این حرکت، مردان را عقده ای می سازد و در مقابل، زنان بیمار از این حرکت خود لذت می برند.
وی با اشاره به اینکه برخی دختران نیز بدلباسی و خودنمایی را پلی برای رسیدن به ازدواج می پندارند، تصریح کرد: آنان گمان می کنند با بیرون ریختن موها، پوشیدن لباس های زننده و نامناسب و آرایش های ناپسند، می توانند جوانان را به خود جلب کنند، در حالی که جوانان با همه اقبال و خوش رویی هایی که با ایشان داشته اند، در پی ازدواج با آنان نخواهند بود و جوانان بی تقوا، از دختران خودنما تنها برای لذت های زودگذر استقبال می کنند، نه برای ازدواج.
این روانشناس با بیان اینکه شیطان با همه ارزش های الهی مخالف است و پذیرای گسترش گناهان و زشتی هاست و در این راه، از هر ابزاری بهره می گیرد، ادامه داد: او با بررسی روحیه افراد، باورهای انحرافی خود را به شیوه های گوناگون عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به آنان القا می کند.
شکرگزار گفت: نزد شیطان، گناهان کلیدی اولویت دارند زیرا این نوع زشتی ها سبب اشاعه گناهان نیز می شود.
وی افزود: شیطان از یک سو دریافته است که صلاح و فساد زن، در صلاح و فساد اجتماع نقش چشم گیری دارد و از سوی دیگر می داند که زنان، به خودنمایی نزد دیگران راغبند و این خودنمایی نیز در اشاعه گناهان، نقش مؤثر و کلیدی دارد.
وی بیان داشت: شیطان چنان در این مأموریت خود موفق عمل کرده است که برخی زنان باور کرده اند چنین گناهان آشکاری، شاخص روشنفکری و نشانه پیشرفت است در صورتی که هر کسی با کمترین واقع بینی، به سرعت درمی یابد که هوس رانی، نه تنها نشانه روشن فکری و متمدن بودن نیست، بلکه قلب را تاریک و عقل را ضعیف می سازد و جز از وسوسه های شیطان و نفس اماره برنمی خیزد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بی حجابی، نتیجه متمدن بودن نیست، افزود : ریشه بی حجابی را باید در غرایز جنسی ، ضعف باورهای دینی ، فخر فروشی و میل به مدگرایی جستجو کرد.
وی بیان داشت: بعضی از زنان دوست دارند که رفاه مالی آنان را دیگران نیز ببینند، بدین منظور لباس های فاخر می پوشند و ارزش خود را در طلا و جواهرات می جویند.
وی با بیان اینکه شهوت لباس، زنان و دختران مدگرا را به اسارت مدسازان درآورده است ، خاطرنشان شد: مدسازان پشت پرده که با بهره گیری از پژوهش های گسترده روان شناسی به طراحی مدهای جدید می پردازند، با طرح مدل های تحریک آمیز بر روی لباس و آرایش زنان، مقلدان بی اراده را اغفال می کنند.
*** نقش خانواده در بی حجابی
حجت شاملو از مشاوران خانواده در البرز نیز گفت: خانواده هایی که از آموزه های دینی فاصله می گیرند، در برزخ میان عمل به آموزه های دین یا تن دادن به خواسته های نفسانی خود قرار می گیرند به گونه ای که باورهای آنها رنگ مذهبی دارد، ولی حقیقت و اساس دینی ندارد.
وی اظهار داشت: این خانواده ها دین را در محدوده ای می پذیرند که با باورهای غیر دینی آنها تضاد نداشته باشد لذا دین، لقلقه زبان اینان است و در صورت روبه رو شدن با کمترین سختی یا تضاد آموزه های دین با تمایلاتشان، به راحتی از دین چشم می پوشند. فرزندان چنین خانواده هایی، به فرهنگ تسامح در برابر دین خو می گیرند و به تدریج، به سوی بی حجابی گام برمی دارند.
وی با اشاره به اینکه مسائل اخلاقی و تربیتی اهمیت ویژه ای دارد و از پایین ترین دوره سنی باید آموزش آنها آغاز شود ، اضافه کرد: پس اشتباه است که به مسائل تربیتی مربوط به شرم و حیای دختران تا نُه سالگی توجه نشود و تنها با فرا رسیدن زمان تکلیف، از آنها خواسته شود تا یک باره در درون خود انقلاب رفتاری و فلسفی برپا کنند.
وی تصریح کرد: فراگیری امور تربیتی، حقیقتی است که باید به تدریج شکل گیرد و حجاب نیز نوعی فرهنگ است و باید کم کم در گذر زمان و حساب شده، در روح و جان فرزندان نهادینه شود.
وی با بیان اینکه سست غیرتی سرپرست خانواده نیز در گرایش به بدحجابی و سستی حیا و عفت زنان و دختران نقش به سزایی دارد، یادآور شد: این روحیه منفی گاهی سبب می شود این گونه افراد که مسئول تربیت دینی خانواده اند، با برخی توجیه های نفسانی بر بی حجابی و جلوه گری ناموس خود اصرار ورزند و چه بسا با نمایش دادن زیبایی ها و لباس های فاخر و زینت های گران بهای او، بر دیگران فخرفروشی کنند.
وی خاطر نشان شد: خانواده هایی که خود را مسئول تربیت دینی فرزندان نمی دانند و حتی در برابر بی حجابی اهل و عیال خود فخرفروشی نیز می کنند، هم آنان را از جاده سلامت بیرون می برند و هم جامعه را به آلودگی می کشانند.
*** عوارض بی حجابی در مردان و رنان
حجت الاسلام حسین میرزایی از استادان حوزه و دانشگاه البرز نیزاز طهارت و پاکدامنی به عنوان اصل محوری و ارزشی در بینش اسلامی یاد کرد و افزود: فلسفه وجود برخی احکام شرعی مانند حجاب، برای پیش گیری از تحریک جنسی است زیرا کاهش تحریکات، در صورت بهره گیری از پوشش مناسب بدن و پرهیز از رفتارهای تحریک آمیز در برابر نامحرم، امکان پذیر است در حالی که اگر عفاف بر روح کسی حاکم باشد، این مسئله در رفتار و گفتار و نوع لباس او نیز اثر می گذارد و از میزان تحریکش خواهد کاست.
وی با اشاره به اینکه عفاف و خویشتن داری باید در مرد و زن، هر دو موجود باشد، اظهارداشت: مردان باید از هر نوع رفتاری که به نوعی موجب تحریک جنسی است، بپرهیزند و در صورتی که برخی افراد، حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند و شماری دیگر بدان بی اعتنا باشند، بر روحیه مردم اثر منفی می گذارد چون کسانی که مسلمانی آنها بر اساس ایمان و منطق محکم نیست، به تدریج، قید و بندهای شرعی را یکی پس از دیگری کنار می نهند و هویت و شخصیت دینی شان را از دست می دهند.
میرزایی تجاهر به فسق و تظاهر به گناه و دوری از حریم عفاف را یک گناه مضاعف دانست و یاد آور شد: گناه آشکاری که از حالت فردی و حوزه خصوصی بیرون می آید و جنبه اجتماعی پیدا می کند و آثار منفی آن دامن گیر دیگران نیز می شود.
وی خاطرنشان شد: این گونه افراد با کارشان، دیگران را هم به گناه، دعوت و جامعه را دچار تشویش و مرض می کنند و در واقع، اگر میل آدمی به چیزی جلب شود و به آن دست نیابد، تعادل روحی و روانی او به هم می ریزد، درونش ناآرام می شود و بر اثر تکرار چنین حالتی، به عقده روانی تبدیل می شود.
وی کشاندن مسائل جنسی و برهنگی به جامعه، افزون بر متزلزل کردن عفت زنان و مردان، زمینه از هم پاشیدن بنیان خانواده ها را نیز فراهم می آورد.
وی ادامه داد: اگر زنان و دختران و مردان و پسران بالغ جامعه، از شرم و حیا به دور باشند و در پوشش مناسب موی سر، بدن و زینت هایشان و نوع لباس و برخوردها و رفتارهای خویش دقت نکنند، الگوی نامناسبی برای فرزندان جامعه خواهند بود.
*** تأثیر الگوها در ترویج فرهنگ حجاب
زهرا اسلامی از معلمان پژوهشگر البرزی فعال در حوزه حجاب و عفاف نیز اظهار داشت: یکی از راه های ترویج پوشش و حجاب اسلامی، پیروی از الگوهای وارسته است از این رو وظیفه نهادهای فرهنگی است که در معرفی این الگوها بکوشند و اگر در این راه سستی بورزند، دشمن به راحتی فرصت می یابد تا الگوهای دلخواه خود را به جوانان و نوجوانان معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از امتیازهای ادیان الهی این است که نه تنها الگو معرفی کرده اند، بلکه الگوهایشان در جنسیت های مختلف است.
اسلامی بیان داشت: خدای متعال حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام را آفرید تا هم الگوی زنان باشد و هم مردان، چنان که علی ابن ابی طالب علیه السلام نیز هم الگوی مردان است و هم زنان زیرا این دو جنس، مکمل یکدیگرند.
وی تصریح کرد: ابتدا باید روح حاکم بر گفتار و کردار الگو را شناخت و از پشتوانه آن مطمئن شد تا بتوان از جنبه های مختلف زندگی او، به قوانین و درس های کلی و عمومی دست یافت.
اسلامی اضافه کرد: الگو باید در مقایسه با دیگران، فردی برگزیده و شخصیتی ممتاز همانند حضزت فاطمه زهرا (س) که از عالی ترین الگوهای اسلامی است، باشد.
وی خاطر نشان شد:بی شک، پیروی از الگوهای کامل اسلامی، سرمشقی نیکو در تنظیم رفتار و منش و پوشش جامعه دینی است.
این معلم و مبلغ پژوهشگر البرزی در ادامه به تاثیر حیاء بر پوشش بانوان پرداخت و افزود:امام علی (ع ) حیا را زیباترین لباس دنیا می داند.
وی اظهارداشت: در دیگر ادیان نیز بر حیا تأکید شده است و در انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، آمده است: «و زنان نیز به لباس مزین به حیا و پرهیز، خود را بیارایند.»
وی ادامه داد: زینت یابی به زیور حیا، نوعی آراستگی به صفات الهی است زیرا یکی از صفات کمالی خداوند، حیاست لذا حیا، صفتی است که با به دست آوردن آن، انسان ها از کارهای ناشایست و پوشش نامناسب در امان خواهند بود و بزرگان دین، همه اهل حیا بوده اند پس شایسته است که جامعه مسلمان نیز در این ویژگی از آنان پیروی کند.
*** پیامدهای حیا در جامعه
اسلامی در ادامه از حیا به عنوان یک مانع برای افتادن انسان در دام انحراف جنسی و ضامن پاک دامنی یاد کرد و اظهارداشت: حیا، یکی از بهترین نیروهای کنترل کننده درونی است.
وی حیا را عامل سلامت روانی انسان دانست و افزود: اگر به این ندای درونی که نشانه هماهنگی با طبیعت انسانی است، پاسخ داده نشود، تعادل انسان از میان می رود. همان گونه که پاسخ ندادن به غریزه گرسنگی و تشنگی، انسان را به سختی می اندازد، پاسخ ندادن به غریزه حیا نیز روابط انسان را مختل می سازد.
وی یادآور شد: در پرتو حیا، شخصیت آدمی در امان می ماند و حضرت علی علیه السلام در این زمینه می فرماید: هر کس جامه حیا را بر خود بپوشاند، عیبش از مردم پوشیده می ماند.
وی خاطر نشان شد: میان ادب و حیا نیز رابطه محکمی وجود دارد و بسیاری از رفتارهای مؤدبانه، نمونه ای از رفتار حیامدارانه است به گونه ای که در بسیاری از موارد، سبب پای بندی افراد به ادب در آنها می شود.
وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه می فرماید:عفت در زن، وسیله ای برای تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتی در چشم خود مردان شهوت ران و بی بند و بار است. عفاف، مخصوص زنان نیست، مردان نیز بایستی عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانی می تواند به زن ظلم کند و بر خلاف تمایل زن رفتار کند، روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.
*** عوامل تضعیف حیا و حجاب
اسلامی گفت: اگر آدمی فلسفه حیا را به خوبی درک نکند، به تدریج، صفت حیا در او کم رنگ و همت او در رعایت عفت و خویشتن داری کم می شود.
اسلامی تصریح کرد: صفات پسندیده، نیاز به مراقبت دارند و اگر به حال خود رها شوند، از دست می روند. در حقیقت «شرم، احتیاج به حمایت دارد، تا اینکه لطیف ترین ارکان سرشت انسانی را حفظ کند.» در این میان، وظیفه جوانان، مطالعه؛ وظیفه والدین، تذکر؛ وظیفه نویسندگان، نوشتن؛ وظیفه مبلغان، سخن گفتن و وظیفه هنرمندان، به تصویر کشیدن جلوه های مثبت حیاست.
وی اضافه کرد:بی حیایی والدین نیز تأثیر بسیار شکننده ای بر باورهای دینی فرزندان دارد، طوری که تربیت صحیح، حیا را تقویت می کند، تربیت ناسالم نیز سبب تضعیف حیا می شود لذا والدین و مربیان باید توجه داشته باشند که رفتار آنان به عنوان الگو، بسیار اثرگذار است.
این معلم پژوهشگر، اساس بسیاری از بی شرمی هایی که در نوجوانان به چشم می خورد، بی شرمی پدر و مادر در روابط عنوان کرد.
وی تأثیر رسانه های جمعی را در این زمینه مهم و انکارناپذیردانست و ادامه داد: رسانه های گروهی مانند مطبوعات، کتاب، اینترنت، رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو، ماهواره و سی دی، بر فرهنگ عمومی جامعه اثر می گذارند.
اسلامی تاکید کرد: رسانه های تصویری، به سبب داشتن صحنه های ناشایست و غیر اسلامی تأثیر منفی بسیاری بر حیای بینندگان خود می گذارد و این مسئله، درباره محصولات فرهنگی کشورهای غربی، به ویژه امریکا محسوس تر است و صاحبان رسانه های آنان، آگاهانه می کوشند فرهنگ ابتذال، برهنگی و بی حیایی را جای گزین فرهنگ ناب اسلامی سازند و این زنگ خطری است که باید صدای آن را بشنویم.
21 تا 27 تیرماه هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است.
2819/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !