تعیین زمان تخمک گذاری، چگونه محاسبه می‌شود؟


تعیین زمان تخمک گذاری، چگونه محاسبه  می‌شود؟

اگر قصد دارید بچه‌دار شوید از طریق تعیین زمان تخمک‌گذاری خود می‌توانید شانس بارداری را در خود افزایش دهید.

اگر قصد دارید بچه‌دار شوید از طریق تعیین زمان تخمک‌گذاری خود می‌توانید شانس بارداری را در خود افزایش دهید. ما در این مبحث به نحوه تشخیص زمان تخمک‌گذاری پرداخته‌ایم.

تعریف تخمک‌گذاری:
حدود روز چهاردهم از عادت ماهیانه هر خانم تخمک آزاد می‌شود ولی تنها یک عدد از آن‌ها بارورشده و به رحم منتقل می‌گردد تا در آنجا به رشد و نمو جنینی خود ادامه دهد البته این موضوع در دوقلوهای دو تخمکی و یا چند قلو ها می‌تواند متفاوت باشد. تخمک بالغ شده خود را به لوله رحمی می‌رساند تا در آنجا بتواند دیداری با اسپرم داشته باشد تا پس از لقاح به رحم منتقل گردند.

چگونه زمان بیش‌ترین احتمال باروری با تخمک‌گذاری محاسبه می‌شود؟
اگر شما سیکل‌های قاعدگی منظمی داشته باشید برای نتیجه بهتر و سریع‌تر اولین روز قاعدگی خود را در نظر بگیرید دو هفته پس از آن احتمال تخمک‌گذاری در شما بیش ازهر زمان دیگری است پس شما بایستی از24 ساعت قبل از تخمک‌گذاری آمیزش داشته باشید زیرا اسپرم ها معمولاً دو تا سه روز می‌توانند زنده بمانند و تخمک بیش از24 ساعت زنده نمی‌ماند پس آمیزش را بایستی تا روز شانزدهم از قاعدگی خود داشته باشید.در زوج‌های معمولی که می‌توانند به صورت طبیعی بچه‌دار شوند در هر دوره 20% احتمال بارداری وجود دارد. حدوداً 85% از خانم‌هایی که بدون استفاده از یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری آمیزش دارند ظرف یک سال حامله می‌شوند.

تشخیص زمان تخمک‌گذاری:
برای زنانی که دوره آن‌ها 28 روزه است از روز12 تا روز16 پس-ازاولین روزپریود-مناسبترین زمان برای نزدیکی است.

نشانه‌های آزاد شدن تخمک:
افزایش ترشحات رحم :
ترشحات شفاف لیز و چسبنده و تقریباً همانند سفیده تخم‌مرغ نشانه تخمک‌گذاری است .
بالا رفتن دمای بدن:
در زمان تخمک‌گذاری دمای بدن فرد بین 0.4 تا1 درجه زیاد می‌شود. این تغییر دما رامیتوان توسط یک دماسنج «دمای پایه بدن» یا BBT از روز12 قاعدگی خود صبح‌ها و پس از برخاستن از خواب یادداشت کرده این افزایشِ دما بیانگر آن است که تخمک‌گذاری در بدن شما انجام شده است زیرا آزاد شدن یک تخمک منجر به تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون می‌گردد که دمای بدن را افزایش می‌دهد. 12 تا24 ساعت پس از مشاهده اولیه افزایش دما نیز شما شانس باردار شدن رادارید.
درد زیر شکم:
حدوداً 20% از خانم‌ها می‌توانند تخمک‌گذاری و فعالیت مربوط به آن را احساس کنند که نشانه‌های آن می‌تواند از درد ملایم تا تیر کشیدن‌های شدید و ناگهانی باشد. این حالت ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

تستهای موجود تخمک‌گذاری
تستهای موجود در داروخانه‌ها که افزایش هورمون‌های تخمک‌گذاری را در ادرار تشخیص می‌دهند و می‌توانند تخمک‌گذاری را12 تا36 ساعت زودتر تشخیص دهند و احتمال باروری را به حداکثر برسانند. اما این دستگاه‌ها هم دارای ضریب خطای بالایی هستند و تنها جواب مثبت یا منفی رانشان می‌دهند نه میزان اندازه هورمون‌ها را و به همین خاطر نمی‌توان به آن‌ها صد درصد اطمینان نمود.
برای به دست آوردن حداکثرِ دقت راهنما و دستورالعمل تست را به دقت مطالعه و پیگیری کنید. با این حال اگر راهنمای تست به شما می‌گوید که اولین ادرار خود در طول روز را تست کنید ممکن است بهتر باشد که دومین ادرار خود را تست کنید. ادرار شما در طول شب غلیظ می‌شود که در نتیجه ممکن است نتیجه تست «مثبت» ولی «کاذب» باشد.
دوره از اولین روز قاعدگی آغاز می‌گردد.تست را از روز11 دوره خود شروع کنید تا6 روز ادامه دهید یا تست را به تعداد روزهایی که شرکت تولیدکننده دستگاه توصیه کرده است ادامه دهید. در صورتی که دوره شما بین 27 تا34 روزاست روز تخمک‌گذاری شما ممکن است بین روزهای سیزدهم تا بیستم باشد.تست را از روز یازدهم آغاز کرده و تا روز بیستم ادامه دهید. در صورتی که دوره شما نامنظم است ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از این تست نمی‌تواند روش مناسبی برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری در شما باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)