روستایی در محاصره بولدوزرهای صهیونیست‌ها؛ گام آخر تل‌آویو برای دو تکه کردن کرانه باختری


روستایی در محاصره بولدوزرهای صهیونیست‌ها؛ گام آخر تل‌آویو برای دو تکه کردن کرانه باختری

خبرنگار یک روزنامه انگلیسی در جریان اقدام اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی در تخریب مناطقی از شرق قدس به میان مردم این منطقه رفته و سعی کرده تا سختی‌های مردم این منطقه را به تصویر بکشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نظامیان رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۴ جولای (۱۳ تیرماه) برای تخریب روستاهای بدوی «خان‌احمر» و «ابونوار» در شرق قدس به این دو روستا یورش بردند تا ساکنان آن را مجبور به کوچ اجباری کنند.

با ادامه اعتراضات شدید فلسطینی و بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا با این اقدام رژیم صهیونیستی، «ولید عساف» رئیس هیات مقابله با دیوار حائل و شهرک‌سازی صهیونیستی (وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین "ساف") اعلام کرد، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی دستور تعلیق موقت تخریب روستای خان احمر را تا ۱۱ جولای (۲۰ تیرماه) صادر کرده است.

«تنها یک حکم دادگاه میان «خان احمر» و بولدوزرها فاصله است. و اگر این حکم صادر شود، کرانه باختری به دو بخش تقسیم خواهد شد». این جمله‌ای است که روزنامه انگلیسی «گاردین» با استفاده از آن، گزارش خود را درباره تحولات اخیر در فلسطین و مظلومیت مردم این منطقه آغاز کرده است.

روزنامه‌نگار گاردین اینطور گزارش خود را ادامه می‌دهد: «خودروهای عبوری که با سرعت از بزرگراه چهاربانده‌ای که بیت‌المقدس را به «جریشو» متصل می‌کند، می‌گذرند ممکن است به روستای بسیار کوچک فلسطینی‌های موسوم به بدویین‌ها (بدوی‌ها) که در دامنه دو تپه این منطقه تخریب شده‌ است، توجهی نکرده باشند؛ روستایی با جمعیتی کمتر از 200 نفر هنوز محل زندگی دهها فلسطینی است که خانه‌هایشان به چند تیر چوبی، صفحات فلزی نافرم شده پوشیده با خاک تبدیل شده است. اینجا خانه چند خانواده بیابان‌گردی بود که پس از آنکه نظامیان رژیم صهیونیستی آنها را چندین دهه قبل از دشت‌های جنوبی فلسطین راندند، به این جا پناه آورده بودند. برخی از آنها در کارخانه‌های همان نزدیکی کار می‌کردند و برخی دیگر مشغول چوپانی در نواحی اطراف بودند».

روستایی در محاصره بولدوزرهای صهیونیست‌ها؛ گام آخر تل‌آویو برای دو تکه کردن کرانه باختری

بنا به نوشته گاردین، «پس از سال‌ها مقاومت در برابر احکام اسرائیلی برای تخریب این روستا در کرانه باختری، هفته گذشته آن‌چیزی که به نظر می‌رسید تدارکات نهایی برای تخریب آن باشد، سرانجام اتفاق افتاد. نیروهای امنیتی اسرائیل این منطقه را محدوده نظامی بسته اعلام کردند و مانع از ورود خبرنگاران و دیپلمات ها به این منطقه شدند. و بولدوزرها با اسکورت نظامیان غرش‌کنان یکی پس از دیگری از روی خانه‌های فلسطینی‌ها گذشتند و مشغول صاف کردن زمین این منطقه شدند.»

این گزارش می‌افزاید: «در بخش بالایی این روستا، «تحریر ابودهوک» مادر 4 فرزند زیر 10 سال در آشپزخانه خانه‌اش ایستاده... و در حالی که یک پلیس مرزی با یونفرم خاکستری بیرون در حال گشت‌زنی است، می‌گوید: «ما هراسان می‌خوابیم، و با ترس و هراسان بلند می‌شود. آنها جدی هستند».

بنا بر گزارش گاردین، روز چهارشنبه که نظامیان رژیم صهیونیستی وارد این روستا شدند و طبق آمار سازمان ملل، 35 فلسطینی را زخمی و بقیه را نیز دستگیر کردند، این مادر فلسطینی که 14 سال پیش به این روستا آمده، می‌گفت: «اینجا جنگ بود... ما اینجا مستقر شده‌ایم و ترک اینجا را نمی‌پذیریم. ما را تنها بگذارید. اینجا برای ما بهترین جا است».

روستایی در محاصره بولدوزرهای صهیونیست‌ها؛ گام آخر تل‌آویو برای دو تکه کردن کرانه باختری

گاردین اینطور ادامه می‌دهد: «اینجا تمام خانه‌ها تخریب‌ شده‌اند، چرا که ظاهرا ساخت آنها غیرقانونی انجام شده و این در شرایطی است که فلسطینی‌ها اصلا نمی‌توانند مجوز ساخت در اینجا بگیرند... دو کیلومتر به سمت شمال که می‌رویم، شهرک اسرائیلی «کفار ادومیم» قرار گرفته که تصمیماتی برای توسعه آن به سمت خان احمر نیز گرفته شده. روز پنج‌شنبه شهرک‌نشینان [صهیونیستی] پرچم‌های اسرائیل را نیز برفراز این روستا به اهتزاز درآوردند تا با این کار، حمایت خود از تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها را نشان دهند. با این وجود یک گروه کوچک از ساکنان «کفار ادمومیم» در مخالفت با همسایگانشان برخاسته و سعی کردند تا برای باقی ماندن این فلسطینی‌های موسوم به بدویین‌ها (بدوی‌ها) در این منطقه لابی کنند... اما این نزاع بزرگتر از تنش در روابط دو گروه از ساکنان این منطقه است. تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده بود که از بین بردن این روستا بخشی از پیشروی گسترده‌تر به سمت الحاق کرانه باختری است».

این روزنامه انگلیسی در ادامه با اشاره به پیشروی بی‌حد و مرز شهرکسازی‌های صهیونیستی در تمام بخش‌های اراضی اشغالی می‌نویسد: «در حقیقت هیچ زمین به هم پیوسته‌ای برای فلسطینی‌ها باقی نمانده که یک کشور مستقل در آن تشکیل دهند. اراضی فلسطین به طرز بی‌سابقه‌ای با حکومت نظامی و دیوارها، جاده‌ها و شهرک‌های اسرائیلی تکه‌تکه شده است... فیصل ابودهوک 43 ساله از ساکنان این منطقه می‌گوید، دولت ترامپ به آنها چراغ سبز نشان داد... و حالا تنها در عرض چند روز موجی از تخریب‌ها در کرانه باختری به راه افتاده و ده‌ها فلسطینی بی‌خانمان شده‌اند... مقامات اسرائیلی گفته‌اند که به روستاییان «خان احمر» یک مکان دیگر برای زندگی پیشنهاد کرده‌اند اما این مکان جدید تنها چندصد متر با محل انباشت زباله‌های این منطقه فاصله دارند و جایی است که دیگر فضایی برای چریدن گوسفندها و حیوانات روستاییان باقی نمی‌ماند... تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گویند این جابه‌جایی با توسل به زور مردم توسط یک قدرت اشغالگر، نوعی جنایت جنگی است».

روستایی در محاصره بولدوزرهای صهیونیست‌ها؛ گام آخر تل‌آویو برای دو تکه کردن کرانه باختری

«آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه هفته گذشته در مجلس عوام بریتانیا گفته بود که این تخریب‌ها «اساسا اشتباه» است. اما در جلسه یک ساعت پرسش‌ و پاسخ قانونگذاران بریتانیایی، به این دیپلمات تأکید شد که محکوم کردن تکراری کافی نیست و باید اقدام بیشتری نظیر تحریم های اقتصادی علیه شهرک‌های صهیونیستی و اقداماتی برای حمایت از کشور فلسطینی صورت گیرد.

روزنامه‌نگار گاردین در پایان این گزارش، صحنه ناراحت‌کننده‌ای را به تصویر می‌کشد و می‌نویسد: «هفته گذشته در مدرسه، کودکان کوچکتر در باغ‌ با شور و شوق بازی می‌کردند و برخی دیگر دور حصارها جمع شده بودند و به بولدوزرهای بزرگ زرد رنگی ذل زده بودند که در حال صاف کردن جاده آن سوی حصارها بودند. ابودهوک اندکی آن طرف تر نشست و گفت: «آنها ما را خفه کرده‌اند».

اقدام تازه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین با واکنش تند گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شده است. این گروه‌ها هشدار داده‌اند که ادامه جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند به گسترش انتفاضه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی منجر شود.

حماس در واکنش به این موضوع در بیانیه‌ای تأکید کرد، آنچه از آوارگی اجباری، ظلم به زنان و مردان و امثال آن در خان‌احمر قدس دیده شد زمینه‌ای برای انتفاضه گسترده در تمام روستاها، شهرها و خیابان‌های فلسطین است.

«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، تأکید کرد صهیونیست‌ها به دنبال جدا کردن قدس از کرانه باختری و محاصره آن در راستای سیاست‌های یهودی‌سازی هستند. این گروه فلسطینی گفته است، این توطئه‌ها همزمان با تحرکات مشکوک دولت آمریکا برای پایان دادن به مسأله فلسطین انجام می‌شود.

آمریکا برای حل مسأله فلسطین طرحی موسوم به «معامله قرن» را ارائه داده و گفته می‌شود فاصله چندانی تا رونمایی از طرح مذکور زمانی نمانده است. از جمله مفاد این پیشنهاد این است که پایتخت دیگری به جز قدس برای دولت فلسطین در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات