بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟


بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟

بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟ بانکداری صنعتی است که پول نقد، اعتبار و تراکنش های مالی را مدیریت و امکان پذیر می کند. بانک یک مکان امن برای پس انداز پول و اعتبار شما فراهم آورده است. می توانید تصور کنید دنیا بدون بانک‌ ها چطور بود؟ بانک ها خدماتی از قبیل سپرده های پس انداز، جاری و سرمایه گذاری را...

بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟ بانکداری صنعتی است که پول نقد، اعتبار و تراکنش های مالی را مدیریت و امکان پذیر می کند.

بانک یک مکان امن برای پس انداز پول و اعتبار شما فراهم آورده است.

می توانید تصور کنید دنیا بدون بانک‌ ها چطور بود؟

بانک ها خدماتی از قبیل سپرده های پس انداز، جاری و سرمایه گذاری را برای مشتریان فراهم می آورند و به بخش اعظمی از این سپرده ها سود با نرخ های مختلف ۸، ۱۰، ۱۵ ، ۲۰ و … بر حسب درصد پرداخت می کنند. آن ها از طریق جذب منابع با استفاده از این سپرده ها به مشتریان خود انواع وام های اشتغال، ازدواج، مسکن، ضروری و … پرداخت کنند.

بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟

بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟

بانک ها معمولاً ۱۰ درصد از سپرده های دریافتی از مردم را به عنوان ذخیره نزد بانک مرکزی سپرده می کنند، ۵ درصد از آن را به صورت نقد در شعب خود نگه داری می کنند و با استفاده از ۸۵ درصد دیگر آن وام پرداخت می کنند و یا سرمایه گذاری می کنند.

مهمترین راه درآمدزایی بانک ها در کشور ما پرداخت وام می باشد. بانک با سود و کارمزدی که در قبال پرداخت وام دریافت می کند هزینه های خود را تامین می کند و در صورت سودآوری مجموعه بانک، آن را بین سهامداران تقسیم می کند.

بانک ها در ایران کلیدی ترین و بزرگترین محرک بخش اقتصاد می باشد. اما چرا؟

می توان گفت بزرگترین بازار اقتصادی ایران بازار پول می باشد که سکان داران آن بانک ها می باشند. زیرا این بخش بزرگترین تامین کننده نقدینگی خانوارها و کسب و کارها برای سرمایه گذاری آینده است.

پرداخت انواع وام در ایران تنها تامین کننده بخشی از نیاز خانوارها و کسب و کارها به مسکن، شغل، دانشگاه و … می باشد و خانوارها و صنایع اغلب باید سهم آورده قابل توجهی داشته باشند.

به عنوان مثال حداکثر سقف وام پرداختی مسکن در کلان شهر تهران ۱۶۰ میلیون تومان است که تنها بخشی از منابع مورد نیاز خرید یک خانه را تامین می کند. و همچنین اغلب کسب و کارها باید بتوانند بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از بودجه لازم برای ایجاد یک کسب و کار را فراهم آورند.

بنابراین بانک ها در ایران بخشی از نیازها را از طریق پرداخت وام تامین می کنند.

بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟

بیشتر بخوانید:

تاریخچه بانکداری در ایران و جهان

انواع بانک ها

بانک مرکزی

بانک های مرکزی یک نوع خاص از بانک می باشند، این بانک در معمولاً قوانین و سیاست های حاکم بر بازار بانکی را تنظیم و بر حسن اجرای آن نظارت می کند.

این بانک با تعیین نرخ سپرده قانونی و نرخ سود سپرده ها بازار پول کشور را متعادل می کند.

بانک های پس انداز(خرده فروشی)

این بانک ها اغلب با استفاده از جمع آوری پس اندازهای مردم به مشتریان خود وام پرداخت می کند، در این بین وام قرض الحسنه از بیشترین محبوبیت در بین متقاضیان برخوردار است.

بانک های تجاری

این بانک ها معمولاً سرمایه در گردش کسب و کارها را تامین می کنند و با استفاده از ارائه خدمات مالی و تجاری به آن ها درآمدزایی دارند.

بانک های تخصصی

این بانک ها علاوه بر وظایف اعتباری خود به طور ویژه بر تامین نیازهای یک بخش خاص از اقتصاد نظیر کشاورزی، صنعت، صادرات، مسکن و … تمرکز می کنند این بانک ها وظیفه دارند با تامین مالی ارزان قیمت بخش های مد نظر را رشد و توسعه دهند.

بانک های سرمایه گذاری

این بانک ها با وجود دارا بودن منابع زیاد اغلب خود مستقیم سرمایه گذاری نمی کنند و از طریق انتشار اوراق و سهام و توزیع آن در جامعه سرمایه مورد نیاز بنگاه های بزرگ اقتصادی را جمع می کنند. این بانک ها با توجه به کارمزد بالاتری که به سپرده گذار پرداخت می کنند برای سرمایه گذاری مناسب تر می باشند.

بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟

آموزش بانکداری - بانک - بانک مرکزی - بانک ملت - بانک ملی - بانک چیست - بانک چیست؟ چگونه کار می کند؟ - وام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان