نخستین سینما سیار مشهد در فرهنگ‌سرای غدیر به طور رسمی آغاز به کار کرد؛ سینما برای همه


نخستین سینما سیار مشهد در فرهنگ‌سرای غدیر به طور رسمی آغاز به کار کرد؛ سینما برای همه

شکیبا افخمی راد: روز گذشته آیین افتتاحیه نخستین سینما سیار مشهد با حضور قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد، جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، افشین تحفه‌گر، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هادی...


شکیبا افخمی راد: روز گذشته آیین افتتاحیه نخستین سینما سیار مشهد با حضور قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد، جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، افشین تحفه‌گر، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هادی بختیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، و نسرین شاه محمدی، رئیس انجمن سینمای جوان مشهد، در فرهنگ‌سرای غدیر برگزار شد. در این مراسم علاوه بر رونمایی از نخستین پوستر سینما سیار مشهد، فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.

رویدادی برای کنار گرد آمدن شهروندان
در این مراسم مهندس تقی‌زاده خامسی، ضمن ابراز خرسندی از سپرده شدن عنوان مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد به یک فرد جوان عنوان کرد: ابتکار این رویداد و راه‌اندازی آن بر عهده مدیرکل ارشاد خراسان بوده است. امیدوارم در ادامه ما بتوانیم در این فرهنگ‌سرا فیلم‌های خیلی خوبی اکران کنیم.
او با تأکید بر مفید بودن برگزاری گردهمایی‌هایی این‌چنین برای فعالیت‌های شهروندی خاطر نشان کرد: ما این رویداد را ترتیب دادیم تا مردم بیشتر بتوانند هم جمع شوند. آن‌ها می‌توانند اوقات فراغتشان را کنار هم بگذرانند و به تماشای فیلم‌های خوب بنشینند. در نهایت این رویدادها باعث نزدیک شدن شهروندان به یکدیگر می‌شود.
شهردار مشهد با اشاره به اکران فیلم به وقت شام در پایان این مراسم گفت: ما اگر می‌دانستیم نوجوانان و کودکان زیادی در سالن حضور دارند، حتما فیلم دیگری را برای نمایش انخاب می‌کردیم. چون این فیلم برای بچه‌ها آن‌قدر مناسب نیست. امیدوارم فیلم بعدی که در این فرهنگ‌سرا اکران می‌شود، فیلمی خانوادگی باشد.

توازن فرهنگی برای مشهد
در ادامه جعفر مروارید، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از ورود سینما به ایران بیان کرد: برخلاف کشورهای اروپایی که سینما در آنجا به عنوان پدیده‌ای عمومی و مردمی شمرده می‌شد، سینما در ایران برای دربار و طبقه خاص بود. اما از ١٠٠ سال پیش تا به امروز هرچه گذشت سینما مردمی‌تر و درونی‌تر شد و امروزه کار به جایی رسیده‌ است که از سینما به عنوان بزرگ‌ترین رسانه برای بیان نظرات مردم یاد می‌شود.
او در مورد طرح سینما سلام نیز توضیح داد: ما با اجرای طرح سینما سلام سعی‌کرده‌ایم در فضاهایی از شهر که امکانات لازم فراهم نیست، مشکلات را برطرف کنیم. به این ترتیب اقشار مختلف به شکل عادلانه‌ای از سینما برخوردار خواهند بود. همچنین مزیت سینما سیار در قدرت جابه‌جایی آن است، بنابراین این برنامه می‌تواند در فرهنگ‌سراهای مختلف، شکل اجرایی پیدا کند.
مروارید ضمن تشکر از همکاری شهردای مشهد برای تحقق طرح سینما سیار ادامه داد: بدون همکاری مجموعه شهردای و سازمان فرهنگی و هنری این سازمان قطعا طرح‌های کلان در مشهد به نتیجه نخواهد رسید.
مدیر کل ارشاد در حاشیه این مراسم درمورد برگزاری این رویداد در فرهنگ‌سراها به شهرآرا گفت: فرهنگ‌سراها بستر خوبی برای معرفی آثار هنری و فرهنگی اهالی هنر مشهد هستند. ما فعالیت در فرهنگ‌سراها را با سینما سیار آغاز کردیم، ولی این رویداد می‌تواند به برگزاری برنامه‌های کتاب‌خوانی و جشنواره‌های فرهنگی توسعه پیدا کند.
وی افزود: طبق صحبت‌هایی که با دکتر بختیاری داشتیم این برنامه در فرهنگ‌سراهای دیگر نیز توسعه پیدا می‌کند. به هرحال نقش فرهنگ‌سراها توزیع عادلانه امکانات فرهنگی است. ما هم در اداره ارشاد برای توزیع عادلانه امکانات در مشهد اقدام می‌کنیم تا یک توازن فرهنگی را در تمام شهر شاهد باشیم.

طرحی برای تحقق اهداف فرهنگی
نسرین شاه محمدی، رئیس انجمن سینمای جوان مشهد، ضمن اشاره به نقش دیرینه خراسان در گسترش هنر ایران اسلامی بیان کرد: انجمن سینمای جوان با همکاری سازمان سینمایی و سمعی بصری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و معاونت هنری و سینمایی استان در نظر دارد طرح سینما سلام را در حاشیه شهر مشهد و هم‌زمان در شهرستان‌های استان از جمله گناباد، نیشابور، تربت حیدریه و رشتخوار اجرا کند. امیدوارم که این طرح آغازگر همکاری سازنده و مستمر در چهارچوب تحقق اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و امیدوارم در سایه همدلی و مشارکت مسئولان و مدیران فرهنگی هر روز بیش از پیش شاهد شکوفایی و درخشش هنرمندان و سینماگران در استان باشیم.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش برگزاری برنامه سیمرغ سینمای خراسان فجر را یکی از افتخارات دوران کاری‌‌اش در انجمن سینمای جوان دانست و تصریح کرد: ما در این برنامه به توانمندی‌های دوستان سینمایی‌مان در خراسان پرداختیم و درحاشیه جشنواره فجر این برنامه‌ها را برگزار کردیم. امیدوارم امسال بال‌های سیمرغ ما پربارتر باشد و در زمانی خارج از جشنواره فیلم فجر این رویداد را به صورت مستقل برگزار کنیم تا تمامی اهالی سینما بتوانند از آن استفاده کنند.

بلیت نیمه‌بها برای سینما سیار
در پایان مراسم افتتاح نخستین سینما سیار مشهد، افشین تحفه‌گر‌، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد طرح سینما سلام به شهرآرا گفت:. پیگیری‌های طرح سینما سلام را ما از سال گذشته شروع کردیم و امروز چهار دستگاه سینما سیار به صورت هم‌زمان در سطح استان به بهره‌بردای رسید. هدف اصلی از این طرح، توزیع عادلانه‌ امکانات فرهنگی برای تمام اقشار جامعه است. به این ترتیب می‌توان فیلم‌های روز کشور را با نصف قیمت بلیت‌های سینما در دوردست‌ترین نقاط استان نیز نمایش داد.
وی متولی این رویداد را انجمن سینمای جوان دانست و اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده متصدی و مجری طرح سینما سلام، دفاتر انجمن سینمای جوان در سطح استان هستند. ما تا این لحظه ١٢ دفتر سینمای جوان در سطح استان داریم که به زودی تمام این ١٢ دفتر مجهز به دستگاه سینما سیار خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !