آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟


آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟ مجید حیدریان فوق تخصص درد، در ارتباط با درمان دیسک کمر بدون نیاز به بی هوشی اظهارداشت: یکی از راهکارهایی که برای درمان دیسک‌ها خصوصا دیسک کمر به بیماران پسشنهاد می شود، ازون درمانی دیسک کمر است. عضو انجمن درد گفت: در بیماران مبتلا به دیسک … نوشته آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟...

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

مجید حیدریان فوق تخصص درد، در ارتباط با درمان دیسک کمر بدون نیاز به بی هوشی اظهارداشت: یکی از راهکارهایی که برای درمان دیسک‌ها خصوصا دیسک کمر به بیماران پسشنهاد می شود، ازون درمانی دیسک کمر است.

عضو انجمن درد گفت: در بیماران مبتلا به دیسک کمر اُزن درمانی یکی از راهکارهای درمان غیرجراحی این مشکل است.

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

آیا دیسک کمر قابل درمان است

حیدریان اضافه کرد: اُزن شکلی از اکسیژن است که طی فرایندی توسط دستگاهی که یک ورودی اکسیژن دارد، از آن گرفته می شود.

فوق تخصص درد گفت: اُزن درمانی در طی 10 سال گدشته در مقوله های مختلف غیر از درمان مبتلایان به دیسک کمر، مانند مبتلایان به بیماری‌های گوارشی به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اُزن درمانی در طیف گسترده ای از درمان ها کاربرد دارد گفت: جایگاه استفاده از این روش در پزشکی تثبیت شده است.

حیدریان افزود: دیسک هایی که دچار بیرون زدگی و فتق می شوند، بدون نیاز به برش پوستی و بی هوشی، در اتاق عمل کلینیک درد، انجام این روش امکان پذیر است.

درمان دیسک کمر با ورزش

وی گفت: پس از بی حسی موضعی پوست، در حالتی که بیمار بر روی شکم خوابیده، یک سوزن ظریف وارد دیسک می شود و حجم مشخصی با غلظت مشخصی اُزن داخل دیسک تزریق می‌شود.

این فوق تخصص درد بیان داشت: پس از آن دیسک از داخل شروع به جمع شدن می کند. تاثیر ازون روی قسمت ژلاتینی داخل دیسک باعث می شود، دیسک به آرامی از داخل جمع شود و یک فشار منفی ایجاد می شود که لبه دیسک را به داخل می کشد. در این حالت فتق دیسک (بیرون زدگی) با این روش جمع می شود.

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

آیا دیسک کمر درمان قطعی دارد

وی با تاکید بر اینکه در 70 درصد دیسک های بیرون زده ، این روش درمانی کاربرد دارد گفت: اُزن درمانی،روش بسیار بی خطری است. زیرا نیازی به برش پوست و بازشدن محل عمل ندارد. همچنین نیازی به بستری شدن نیست.

حیدریان در خصوص مزایای استفاده از این روش برای درمان دیسک کمر گفت: در این روش خطر عفونت وجود ندارد و جایگزین بسیار مناسبی برای جراحی محسوب می‌شود.

درمان دیسک کمر با لیزر

فوق تخصص درد خاطر نشان کرد: استفاده از هر نوع اُزنی، اُزن درمانی دیسک نیست وازون درمانی که در عضلات و مفاصل که در مطب ها انجام می‌شود، برای درمان دیسک کمر مناسب نیست چراکه اُزن درمانی دیسک در اتاق عمل و زیر فلوروسکوپ است و روشی کاملا دقیق است که توسط فوق تخصص های درد باید انجام شود.

منبع: فارس

درمان دیسک با روش‌های بدون جراحی، طب سوزنی و اوزون تراپی

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

درمان دیسک کمر

آنچه مسلم است این است که تمام کمر دردها و دردهای ناحیه ستون فقرات دیسک نیست و با استفاده از یک روش درمان نمی شود.قبل از هر چیز لازم است معاینات لازم توسط پزشک متخصص صورت پذیر تا مشخص شود که علت درد چه بوده و در صورت وجود علت اسکلتی و عضلانی در درد کمر یا دیسک کمر، درمانهای بدون جراحی و غیر تهاجمی آن در پیش گرفته شود.

گفتنی است برخی دلایل دردهای کمری و علت دیسک کمر مربوط به داخل بدن می باشند که مستقیما با ستون فقرات بیمار در ارتباط نیستند.

پزشک متخصص با توجه به برخی عوامل نظیر سن بیمار، سوابق پزشکی بیمار، شدت و علت کمر درد ، روند بیماری و نیز نظر شخصی بیمار اقدام به اتخاذ استراتژی هایی جهت بهبود کمر درد وی می نماید.

ایا دیسک کمر با استراحت خوب میشود

بهترین درمان دیسک کمر درمانی است که بتواند بیماران را با کمترین عوارض و کمترین ناتوانی و ر زودترین زمان و البته با کمترین هزینه به زندگی خود بازگرداند. بنابراین ما معتقدیم بهترین دکتر دیسک کمر هم باید به چندین روش مناسب غیر جراحی دیسک کمر تسلط داشته باشد و با ارایه مجموعه آنها سریع ترین و بهترین درمان دیسک کمر را به بیماران ارایه دهد.دکتر سپهریان دانش آموخته داخل و خارج کشور با انجام ماهرانه تکنیک های مانیپولاسیون کایروپراکتیک، طب سوزنی غربی ، لیزر درمانی پرتوان و استفاده از تکنک ها و دستگاه های کشش و انجام اوزون درمانی به عنوان یک تکنیک مدرن غیرجراحی دیسک کمر موجب رضایت مندی درصد بالایی از بیماران خود درکیلنیک پیشگام شده است.

روشهای درمان بدون جراحی

درمان خانگی دیسک کمر پیاده روی

برای افرادی که مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر می باشند بهتر است هر دو تا سه ساعت یک مرتبه برای 10 تا 20 دقیقه روی سطح همواری که فاقد شیب و فاقد چاله و پله و یا برآمدگی باشد پیاده روی کنید. راه رفتن خود را تنها تا زمانی که احساس دردکمر نداشته باشید ادامه دهید. بنابراین از پیمودن مسافتهای طولانی که منجر به بروز کمردرد در افراد مبتلا به دیسک کمر می شود پرهیز نمایید.

کمپرس گرم

برای درمان بیرون زدگی دیسک استفاده از گرما به منظور کاهش گرفتگی عضلانی و نقاط درد ناشی از فتق دیسک کمر توصیه می شود. علاوه بر آن گرما باعث افزایش جریان خون و نیز اکسیژن سلولی می شود و به درمان درد کمر کمک می نماید.

استفاده از حوله های گرم شده، کیسه آب گرم و نیز سایر گرما درمانی ها برای مراحل ابتدایی درمان در منزل به منظور التیام درد توصیه می شود.

کمپرس سرد

استفاده از قالبهای یخ درن کیسه فیریزر و یا بسته های ژل یخ در درمان خانگی و بدون جراحی دیسک کمر موثر است.

کمپرس یخ می تواند باعث کاهش التهابات ناشی از بیرون زدگی دیسک در اطراف عصب های ستون فقرات دیسک بیرون زده باشد.

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

تجویز دارو

داروی کمر درد بیشتر داروهای ضد التهاب، مسکن و شل کننده های عضلانی است که با نظر متخصص طب فیزیکی جهت بهبود علائم درد دیسک کمر توصیه می شود. استفاده از داروی دیسک کمر با دوز مناسب و به میزان مناسب قسمت دیگری از درمان را شامل می شود، بیمار باید آموزش ببیند که دارو را به شکل موثر و در مدت مناسب حتی اگر درد و علایم ندارد مصرف کند. گاهی متاسفانه بیماران فقط داروی مانند دیکلوفناک را به عنوان مسکن و بدون توجه به دوز ضد التهابی ان مصرف می کنند و بعد که درد کمی ساکت شد همان فعالیت اشتباه را در مدت کوتاهی انجام می دهند تا مجددا درد ظاهر شود و بیمار مجددا علائم پارگی دیسک کمر را تجربه کند.

استفاده از فیزیوتراپی

طب فیزیکی و توانبخشی و نیز فیزیوتراپی در بهبود دیسک کمر بسیار موثر است. احتمال دارد در حین معالجه و درمان بدون جراحی دیسک کمر پزشک معالج جلساتی از فیزیوتراپی برای بیمار در نظر بگیرد.

پس از معرفی بیمار برای درمان دیسک کمر بدون جراحی به فیزیوتراپی، او بر اساس دستورات پزشک معالج، برنامه خاص درمان دیسک کمر را برای بیمار آغاز می نماید. در این برنامه درمانی، اهداف درمان و شرایط کنونی بیمار تحت معالجه نیز در نظر گرفته می شود. در اساس افزایش آمادگی جسمی فرد آسیب دیده و نیازهای وی، برنامه درمانی نیز تغییر می یابد.

برنامه فیزیوتراپی به منظور درمان غیر جراحی دیسک کمر احتمالا یک یا تمامی درمانهای زیر را در بر می گیرد:

درمان غیر فعال

در این مرحله بیمار در درمان بدون مشارکت یا با مشارکت اندک است. در این مرحله کارشناس فیزیوتراپی اقدام به ماساژ درمانی دیسک کمر، کشش و اولتراسوند برای بیمار در جهت درمان دیسک وی می نماید.

درمان فعال

در این مرحله از بیمار خواسته می شود که تمرینات درمانی خاصی جهت افزایش انعطاف، قدرت، هماهنگی و تعادل را انجام دهد تا بتواند در درمان بدون جراحی خود موثر واقع شود.

زیست مکانیک

در این مرحله به بیمار اصلاح وضعیت اندامی و نیز آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن انجام می شود تا او بتواند در درمان دیسک خود کمک کننده باشد.

شاکویوتراپی

شاک‌ویوتراپی یک روش درمانی غیرجراحی است که به بافت های آسیب دیده، تکانه‌های انرژی ارسال میکند و موجب افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود که تسریع در روند بازسازی سلولی و بهبودی را سبب می‌شود. همچنین افزایش جریان خون موجب کاهش عوامل درد و التهاب میگردد. تکمیل فرایند بهبودی، چند هفته یا چند ماه زمان می‌برد، هر چند تسکین درد معمولا پیش از تکمیل فرایند التیام اتفاق می افتد.

درمان با کشش ستون مهره‌ها

کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات، نوعی درمان با رفع فشار است که فشار بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد. این روش به صورت دستی و یا مکانیکی انجام میشود.

تکنیک کشش ستون فقرات برای درمان دیسک کمر و بسیاری از عوارض کمر که ممکن است باعث درد کمر گردد، استفاده میگردد. متخصصان طب فیزیکی در این تکنیک با کشیدن ستون فقرات موجب صاف شدن ستون فقرات و بهبود توانایی بدن برای ترمیم خود می‌شوند.

کشش مکانیکی

استفاده از دستگاه های کششی مدرن و جدید که موجب باز شدن فشار از روی مفصل ها و به تبع ان کاهش فشار از روی دیسک ها می شود روشی بسیار موثر در درمان دیسک کمرمی باشد.

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

آموزش ورزش و ارگونومی

بلافاصله پس از کاهش درد بیمار درمان اصلی غیر جراحی دیسک کمر یعنی آموزش ورزش ، مدرسه کمر و تغییر الگوی زندگی به بیماران آموزش داده می شود. البته توجه کنید اگر تمام اقدامات فوق به شکل موثری صورت بپذیرد باز ممکن است 10 % بیماران به درمان غیر جراحی دیسک کمر پاسخ ندهند و مجبور به جراحی شوند.

ورزش های دیسک کمر

در درمان دیسک کمر بدون جراحی، استفاده از برخی حرکات اصلاحی به بیمار کمک می کند که به آسانی حرکت کرده و حس بهتری داشته باشد. گفتنی است در هنگام شروع این حرکات اصلاحی و ورزش های دیسک کمر امکان دارد درد کمر بیشتری احساس شود. این امر تا حدودی طبیعی است اما بهتر است از بیمار این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارد.

در دید اول ممکن است انجام تمرینات و ورزشهای دیسک کمر به نظر مشکل بیاید. اما بررسی ها نشان می دهند که هرچه توانایی انجام این ورزشها افزایش پیدا کند، درد و علائم مربوط به بیرون زدگی دیسک کمر نیز سریعتر بهبود خواهد یافت.

نکاتی که باید در هنگام ورزش برای دیسک کمر مورد توجه قرار داد عبارتند از:

ترتیب انجام حرکات ورزشی باید رعایت شوند. در صورت شدت درد ساق پا و باسن و یا ایجاد درهایی که پیش از این وجود نداشتند، توقف ورزش توصیه می شود.

لیزر درمانی دیسک کمر

درمان دیسک کمر با استفاده از امواج مادون قرمز و نور، روند بهبودی بدن را تحریک کرده و تسریع می نماید. منبع نوری باعث نفوذ انرژی نورانی به عمق پوست شده و افزایش جریان خون را سبب می شود که این عمل از آن جهت در درمان غیر جراحی دیسک کمر مفید است که باعث بازگشت عملکرد طبیعی سلولهای بدن می شود.

لیزر درمانی دیسک کمر، بر اساس شرایط بیمار و هدف درمان دیسک کمر، پالسهای انرژی با شدت های مختلف و عمق های اثر بخش متفاوت به بافت آسیب دیده فرستاده می شود. انرژی های نورانی ساطع شده بر روی کمر دردناک باعث جذب این انرژی ها توسط بافت آسیب دیده شده افزایش جریان خون و تحریک بافتهای آسیب دیده را رقم می زنند.

پژوهشها نشان می دهند که لیزر درمانی برای درمان بدون جراحی دیسک کمر چه مزمن باشند و چه خفیف بسیار کاربرد دارد. لیزر درمانی باعث درمان جراحات و درمان انواع مختلف آسیب های وارد شده به ماهیچه می شود و در درمان دیسک نقش موثری دارد.

هنر درمان دستی ستون فقرات

پیش از پرداختن به هنر درمان دستی ستون فقرات مطالبی درخصوص ماساژ دادن و اثر آن بر درمان ارائه می شود.

ماساژ منظم و مداوم نقش شایان توجهی در تسکین درد کمر داشته و عملکرد سلولهای بافت آسیب دیده را بهبود می بخشد.

ماساژ درمانی دیسک کمر شامل ضربه زدن کنترل شده، مالش و دستکاری بافتهای کمری و پشتی بدن می شود. حرکات مالشی سبب بهبود جریان خون شده و در نتیجه آن اکسیژن رسانی به عضلات آسیب دیده بیشتر می شود.

استفاده از هنر درمانهای دستی در درمان غیر جراحی دیسک کمر یا حرکات مانیپولاسیون نقش بسیار درخور توجهی در این زمینه دارد.

دستکاری مهره ها و دیگر تکنیک های کایروپراکتیک در درمان دیسک کمر و بهبود علائم فتق دیسک مفید می باشد.

تزریق

پزشک متخصص بر اساس معاینات انجام شده و عصب شناختی و نیز بررسی آزمایشهای و تصویرهای گرفته شده از بیمار نسبت به تشخیص محل فشار ریشه عصب مهره های کمری اقدام می نماید. فشار وارد شده به عصب در دیسک بیرون زده باعث ایجاد التهاب و در نتیجه آن بروز کمردرد در بیمار می شود. تزریق انجام شده در راستای کاهش درد کمر و پا صورت گرفته و علاوه بر آن اطلاعات تشخیص مهمی را در اختیار پزشک معالج قرار می دهد و بر اساس آن مشخص می شود که ریشه عصبی که به کمر درد دامن می زند کدام است.

اوزون درمانی

استفاده از گاز اوزون به عنوان یکی از جدیدترین تکنیک های اروپایی در کنترل و بهبود دیسک کمر توسط دکتر سپهریان در کلنیک فوق تخصصی پیشگام انجام می شود. گاز اوزون در بافت تبدیل به اکسیژن می شود و در این فرآیند انرژی آزاد می شود که موجب کنترل علائم دیسک کمر و کوچک شدن آن به شیوه غیر جراحی می شود. همچنین رادیکال های آزاد شده از فرآیندهای بافتی اوزن موجب کاهش التهاب در بافت و بهبود دراماتیک بیماران می شود. ازن بر خلاف کورتن ها در همه سنین و بدون محدودیت قابل تزربق و استفاده می باشد و حتی بیماران با سنین بالا هم می توانند به کمک آن درمان بدون عارضه غیرجراحی را تجربه کنند.

استفاده از کمربند طبی

برای حمایت از عضلات کمر، تسکین درد و یا ثابت نگه داشتن ستون فقرات، پزشک معالج استفاده از کمر بند را تجویز می نماید. پزشک معالج بر اساس تشخیص خود و نیز برنامه درمانی اقدام به تجویز کمر بند خاصی می نماید.

آیا درمان دیسک کمر بدون جراحی امکان پذیر است؟

ساخت ارتوز ها در کلینیک تخصصی پیشگام توسط متخصصین ارتوپدی فنی کیلنیک و زیر نظر متخصصین طب فیزیکی انجام می شود.

انواعی از ارتوزها که در این مرکز ارایه می شود عبارتند از کمربند طبی ، کفش و کفی طبی ،کفش دیابتی ، زانوبند های تخصصی و زانوبند های مخصوص بیماران دارای زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری، اسکن کف پا و تهیه کفی های تخصصی زیر نظر متخصصین طب فیزیکی و با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط دستگاه ، ارایه انواع گردن بند ها و مچ بندها .

شایان ذکر است که استفاده از کمر بند در بیماران مبتلا به دیسک کمر فقط باید بر اساس دستور پزشک و زمان استفاده از آن نیز محدود و آن هم بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام شود چرا که استفاده بیش از حد از کمر بندهای طبی نیز عوارض خاص خود را دارد و باعث تنبلی عضلات مربوطه می شود.

طب سوزنی

امروزه درمان دیسک کمر با طب سوزنی به صورت جدی به عنوان یکی از درمانهای جایگزین عمل جراحی تجویز می شود. این روش که با قرار دادن سوزن های ظریف و کوچک در نقاط مختلف بدن انجام می گیرد، از فواید طب سوزنی ، ایجاد انرژی در بدن است که با بازگرداندن تعادل در عضلات همراه است. استفاده از روش های طب سوزنی همراه با تحریک الکتریکی هم معجزهای دردرمان غیر جراحی دیسک کمربا علایم انتشاری و سیاتیک می باشد . در صورتیکه نقاط کلیدی که در حد میلیمتر از نظر سایز هستند توسط پزشک و با حوصله پیدا شوند و تحت این درمان قرار گیرند به طوربسیار موثری علایم دیسک کمر بخ خصوص علایم انتشاری و دردهای سیاتیکی به طور موثری کنترل می شود.

در روش طب سوزنی، در ابتدای قرار گرفتن سوزنها در بدن، سوزش بسیار خفیفی ایجاد می شود و پس از آن حرارت در آن منطقه افزایش یافته و بیمار با احساس آرامش مواجه می شود. این درمان غیرجراحی باعث تحریک اندورفین و کاهش درد و علائم مربوط به فتق دیسک می شود.

توجه شود که بیماران متمایل به انجام این روش درمانی باید این درمان را در مراکز مجاز، تحت نظر متخصصان این رشته و همچنین با اطمینان از تمیز و ضدعفونی بودن سوزنهای مورد استفاده انجام دهند.

استراحت و همکاری بیماران

یک قسمت عمده درمان غیر جراحی دیسک کمر بر دوش بیماران استوار است و بیمار حتما باید استراحت را به عنوان جزیی مهم در درمان خود خصوصا در مراحل ابتدایی بیماری اجرا کند. استراحت در 3 روز اول بعد از ایجاد علایم دیسک کمر بسیار حیاتی است و درمراحل بعد استراحت نسبی می شود به گونه ای که به بیماران آموزش داده می شود که تا استانه درد و قبل از ایجاد ان کارهایی که برایشان ضرر ندارد را انجام دهند.

منبع: darmanedard.ir

مطالب مرتبط:

30 روش درمان خانگی کمردرد + از بین بردن کمر درد

آموزش درمان کمردرد با روش های طبیعی و خانگی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) بی‌خانمان‌های امامزاده ابراهیم چادرنشین شدند