افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت مسکن در بیرجند


افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت مسکن در بیرجند

افزایش بی رویه قیمت بازار مسکن طی چند ماه اخیر در استان با توجه به اقتصاد استان باعث می‌شود تا مردم استان برای خانه دارد شدن با مشکل مواجه باشند.

به گزارش ایسنا، مسکن یک کالای اقتصادی بوده که متأثر از نهادهای متفاوت و متنوعی است که نوسات اقتصادی و قیمتی هر یک از این نهاده‌ها می‌تواند تأثیراتی را بر روی قیمت مسکن داشته باشد.

از طرفی مسکن نیز به‌عنوان یک کالای اقتصادی معرفی‌کننده این نهاده‌ها بوده که طبیعتاً می‌تواند در اقتصاد این نهاده‌ها که جزئی از اقتصاد کلان کشور بوده تأثیرگذار باشد .

تمام مردم استان توان لازم برای تهیه مسکن را ندارند و اساساً تهیه مسکن جزو کالاهای گران قیمت و هزینه‌بر است؛ به گونه‌ای که عمده مردم با تسهیلات بانکی و اصطلاحاً از پس‌اندازهای آینده صاحب مسکن می‌شوند.

رشد قیمت مسکن از ماه‌های گذشته و به خصوص در اردیبهشت ماه باعث شد تا قدرت خرید اکثر متقاضیان مسکن کاهش یابد. از سوی دیگر این باور در میان برخی فروشندگان و سازندگان القا شد که این رشد قیمت باید ادامه یابد اما غافل از این که این رشد قیمت و کاهش قدرت خرید چیزی جز بازگشت رکود به بازار مسکن که به تازگی و بعد از پنج سال رکود، وارد فاز رونق شده عایدی دیگری نخواهد داشت .

برخی از متخصصان و کارشناسان این رشد قیمت مسکن را به خاطر رشد نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی عنوان می‌کنند و بر این باورند که برای حفظ ارزش دارایی‌ها برخی از سرمایه‌داران سرمایه‌های خود را وارد بازار مسکن کرده و موجبات گرانی مسکن را فراهم کردند .

برخی از فعالان بازار نیز کاهش عرضه مسکن را دلیل گرانی عنوان می‌کنند و برخی نیز رشد نهاده‌های مسکن را دلیل این رشد قیمت می‌دانند.

البته از آنجا که بخش مسکن در ایران همواره پس از یک سیکل 4 تا 5 ساله رکود مجدداً وارد رونق می‌شود پس طبیعی بود که بعد از این سال‌های رکودی، رونق و رشد قیمت‌ها رخ دهد .

یکی از کارشناسان حوزه مسکن معتقد است: قطعاً با افزایش التهابات اجتماعی قیمت مسکن باید کاهش یابد اما وقتی مردم و سرمایه‌ها برای حفظ سرمایه‌های خود و ارزش دارایی‌های خود به دنبال یک محل امن برای سرمایه‌گذاری می‌گردند بهترین راه را در خرید ملک می‌بینند و همین استقبال باعث رشد تقاضا و بالا رفتن قیمت مسکن می‌شود .

به هر حال متعادل شدن عرضه و تقاضا همواره جزء آرزوهای کشور در حوزه ساخت و ساز بوده است بنابراین چنانچه عرضه از مسکن عقب بماند قطعا رشد قیمت‌ها به دلیل عقب ماندن عرضه از تقاضا اجتناب ناپدیر خواهد بود .

مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اسفند ماه سال گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، در بحث بررسی وضعیت بازار مسکن خراسان‌جنوبی اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و جلسات برگزار شده با مشاورین املاک به‌نظر می‌رسد در دو ماهه اخیر رونق در بازار مسکن به وجود آمده که آمار خرید و فروش واحدهای مسکونی و مرجعات مردمی به نوعی نشانگر این موضوع است .

وی افزود: بازار مسکن در سال آینده به‌نظر می‌آید نسبت به قیمت‌های حال حاضر افزایش قیمت خاصی نخواهد داشت و وضعیت خرید و فروش و عرضه و تقاضا مطابق دو ماهه خیر در سال آینده نیز ادامه یابد .

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی همچنین در خصوص تسهیلات بانکی در حوزه مسکن گفت: منظور از سود بالای بانکی برای تسهیلات خرید و ساخت مسکن است که سود تسهیلات مذکور بالا نبوده و متعادل است .

جعفری افزود: هرچه نرخ این سود پایین‌تر باشد استقبال سازندگان و مردم برای استفاده از آن بیشتر شده و در نتیجه تعداد واحدهای مسکونی تولید شده «عرضه» افزایش یافته و تقاضا و قیمت متعادل‌تر می‌شود .

روند افزایش قیمت مسکن طی چند ماه اخیر

خزاعی، یک مشاور املاک در بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: افزایش قیمت‌ها از بعد عید رو به بالا بوده اما این امر به دلیل افزایش دلار نبوده است.

وی افزود: افزایش قیمت از مهر سال گذشته آغاز شد که در حال حاضر برای ملک حدود ۲۵۰ میلیون تومانی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان روی آن آمده است .

خزاعی تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها به دلیل فروش کمتر بوده و این امر باعث شده تا فروشندگان ملک قیمت آن را بیشتر اعلام کنند .

این مشاور املاکی در بیرجند ادامه داد: همچنین در بحث اجاره نیز حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

وی یادآور شد: این روند افزایش قیمت‌ها به احتمال زیاد تا پایان ماه رمضان متوقف خواهد شد و در تابستان شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم شد.

گرانی مصالح ساختمانی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن

این مشاور املاکی بیان کرد: گرانی مصالح ساختمانی یکی از دلایلی است که به رشد افزایش قیمت مسکن کمک کرده است.

خزاعی تصریح کرد: زمانی که انبوه سازان اقدام به ساخت و ساز کرده و واحدهای آپارتمانی را به دلیل افزایش مصالح گران بفروش می‌رسد در نتیجه واحدهای مسکونی دیگر نیز دست خوش افزایش قیمت می شوند .

وی بیان کرد: در صورتی که قیمت مصالح ساختمانی کاهش یابد شاهد کاهش قیمت مسکن نیز خواهیم بود.

خزاعی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شوکی در بازار وجود دارد که همه مردم فکر می‌کنند باید حتما املاک مسکونی گران فروخته شود.

افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق شهر بیرجند

علیرضا اربابی، رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بازار مسکن از اسفندماه سال گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها بود که در برخی مناطق شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها هستیم .

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها در سطح کشور، خراسان‌جنوبی به عنوان استانی کوچک بازتاب آن بیشتر دیده می‌شود .

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند اظهارکرد: با توجه به افزایش و گرانی آهن آلات و مصالح ساختمانی هزینه ساخت مسکن نیز افزایش می‌یابد .

اربابی بیان کرد: همچنین برگزاری مزایده از سوی بنیاد و ساخت و ساز انبوده با مصالح ساختمانی گران نیز باعث افزایش قیمت شده است .

وی با اشاره به اینکه جنوب شهر بیرجند افزایش بیشتری به نسبت سایر قسمت‌های شهر داشته است، افزود: در شمال شهر شاهد افزایش10 تا ۱۵ درصدی، در غرب افزایش20 درصدی، در شرق افزایش ۲۵ درصدی و در جنوبی شاهد افزایش30 تا۳۵ درصدی بوده‌ایم .

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند ادامه داد: اجاره مسکن نیز همچنین افزایش داشته که این امر به دلیل کاهش ساخت و ساز به علت افزایش قیمت مصالح است.

اربابی تصریح کرد: اجاره ملک مسکونی به نسبت ملک تجاری افزایش بیشتری داشته و ملک مسکونی ۱۰ تا ۲۵ درصد و املاک تجاری ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است .

حباب افزایش قیمت مسکن باید به حالت نرمال برگردد

وی تصریح کرد: افزایش قیمت کنونی حبابی در بازار مسکن است که این افزایش قیمت‌ها خوب نبوده و باید به صورت نرمال باشد.

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند یادآور شد: این امر معضلی سخت برای خانه دار شدن مردم است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

اربابی با اشاره به اینکه استانی محروم هستیم که درآمدزایی نداشته و کارخانه و راه آهن نداریم، اظهارکرد: کشاورزی استان نیز که اقتصاد ما به آن وابسته است بر اثر خشکسالی از بین رفته است.

وی بیان کرد: برای این کار باید دست به دست هم دهیم و ارگان‌های مربوطه زمین‌های محدوده شهر را باز کرده و روند صدور پروانه ساخت نیز روان شود تا با کاهش قیمت مصالح شاهد رونق ساخت و ساز و قیمت مناسب مسکن در استان باشیم .

اربابی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید مسکن و شهرسازی، استانداری، شهرداری، نظام مهندسی، مصالح فروشان و کارخانه داران کمک کرده تا شاهد خانه دار شدن همه مردم باشیم .

این روند افزایش قیمت مسکن در صورتی که ادامه داشته باشد معضل بزرگی برای خانه دار شدن مردم استان خواهد بود که برای رفع آن نیاز به حمایت‌ ارگان‌های مختلف در استان و نگاه ویژه و برنامه‌های منسجم در نظام کلی کشور است.

گزارش از سیده طوبی موسوی


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟