ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیس


ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیس

با طرفداری در سفر به ایسلند، سرزمین آتش و یخ همراه باشید

اختصاصی طرفداری - در چهاردهمین قسمت از سفر به کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور ایسلند و نماینده قاره اروپا می رسیم.

ایسلند، شگفتی ساز یورو 2016 بود و توانست در مرحله یک هشتم این مسابقات با شکست دادن تیم ملی فوتبال انگلیس، تا مرحله یک چهارم نیز پیش برود. ایسلند تنها سابقه حضورش در جام های جهانی مربوط به همین مسابقات امسال و روسیه 2018 خواهد بود.

معرفی کشور ایسلند

کشور ایسلند هجدهمین جزیره بزرگ جهان و دومین جزیره بزرگ اروپا پس از بریتانیای کبیر است که در اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است. ایسلند شمالی ترین کشور اروپا به شمار رفته و جمعیت آن تنها 320 هزار نفر است. با مساحت 103 هزار کیلومتر مربع، ایسلند صد و هفتمین کشور دنیا از نظر وسعت محسوب می شود. این کشور شامل یک جزیره بزرگ و 30 جزیره کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است که کمی پایین‌ تر از مدار قطب شمال قرار گرفته‌ اند. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک است که بیش از نیمی از کل جمعیت ایسلند در این شهر قرار گرفته اند. ایسلند از سال 1262 تا 1918 جزئی از پادشاهی نروژ و پس از آن بخشی از پادشاهی دانمارک بود و در سال 1918 به استقلال رسید. ایسلند که تا قرن بیستم از فقیر‌ترین کشور‌های جهان بود، پس از جنگ جهانی دوم با صنعتی کردن ماهیگیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال به رفاه دست یافت و در دهه‌ 90 میلادی، به یکی از مرفه‌ترین کشور‌های جهان تبدیل شد.

وایکینگ‌های نروژی در سال 869 میلادی ایسلند را کشف کردند. نخستین تلاش وایکینگ‌ها برای سکونت دائمی در ایسلند توسط شخصی به نام «فلوکی ویلگروآسون» صورت گرفت. فلوکی ویلگروآسون کسی بود که نام ایسلند، به معنای سرزمین یخ را به این جزیره داد. امید به زندگی برای زنان در این کشور 83 سال و برای مردان 78 سال است. ایسلندی‌ها طبق قانون اساسی از آزادی دینی برخوردارند و به همین دلیل ایسلند، کشوری بسیار سکولار است. این کشور عضو سازمان ملل متحد و ناتو است و تقریبا با همه‌ کشور‌های دنیا روابط دیپلماتیک دارد، اما با کشور‌های نوردیک (فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک)، آلمان، آمریکا، کانادا و دیگر اعضای ناتو روابطی نزدیک تر دارد. ایسلند ارتش دائمی ندارد و تا سال 2006 نیروی هوایی آمریکا، پایگاهی در این کشور داشت و چهار تا شش هواپیمای رهگیر را در آن مستقر کرده بود.

پس از تعطیلی این پایگاه جنگنده‌های ناتو به طور دوره‌ای ماموریت‌ گشت و مراقبت در حریم هوایی این کشور را انجام می‌دهند. بر اساس آمار سال 2013 شاخصِ صلحِ جهانی، ایسلند با توجه به نداشتن ارتش، آمار ناچیز جرم و جنایت و ثبات قابل توجه سیاسی - اقتصادی، مسالمت‌ آمیزترین فضا را در بین تمامی کشور‌های دنیا داشته است. ایسلند‌ی‌ ها استقلال و خودکفایی کشورشان برایشان بسیار مهم است. آن ها از تعهد کاری بالایی برخوردار هستند و ساعات کاری روزانه آنها از بیشترین و مفیدترین ساعت های کاری در میان کشورهای دنیا به شمار می‌ رود. اختلاف درآمد در میان مردم آن از پایین‌ترین ‌ها در دنیا است و در خصوص تساوی میان زنان و مردان نیز جایگاه بسیار خوبی را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسشهر ریکیاویک؛ شمالی ترین پایتخت دنیا

اگر قصد سفر به ایسلند را دارید:

سرزمین آتش و یخ به قدری مکان های شگفت انگیز و اعجاب آور دارد که از سفر به آن به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد. ایسلند یکی از فعال ترین کشورهای آتشفشانی دنیا است و بیش از 125 کوه آتشفشانی دارد که خیلی از آن ها همچنان فعال هستند. این کنتراست بین یخ و آتش، باعث شده تا ایسلند جاذبه های طبیعی فراوانی داشته باشد. این کشور منحصر به فرد اروپایی به نوعی کشور «ترین ها»ست. قوی ‌ترین مردان، امن ‌ترین کشور، پاکیزه ‌ترین و البته زیباترین چشم‌اندازها، همگی بخشی از ویژگی ‌های ایسلند است. این کشور بسیار سبز است که دلیل این طبیعت بکر و سرسبز آن، وجود آب فراوان و آب و هوای معتدل است.هرچند تعداد درختان آن نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است، اما برخی معتقدند با این سرسبزی که این کشور دارد، باید نام گرینلند (سرزمین سبز) را به جای ایسلند (سرزمین یخی) برای آن انتخاب می کردند.

منطقه ریکیاویک که پایتخت ایسلند هم به این نام در این منطقه قرار گرفته از جاذبه های مهم توریستی این کشور به شمار می رود. شفق های زیبای قطبی، کوه های سرسبز و معمولا سر در لاک ابر فرو برده، با چشمه های روان و گاه چشمه های آب گرم و البته آتشفشان های فعال و نیمه فعال، طبیعت ریکیاویک را طبیعتی کم نظیر کرده اند. ایسلند بیش از 250 رودخانه دارد که رودخانه ی «پیورسا» بزرگ ترین آن هاست.شاید برایتان عجیب باشد، بدانید کشوری با این وسعت کم بیش از 1800 دریاچه دارد. شما در این کشور به هر سو که می نگرید دریاچه ای خواهید یافت. بزرگترین این دریاچه ها «پینگوالاواتن» نام دارد. عمق این دریاچه نزدیک به 114 متر است و 84 کیلومتر مربع مساحت دارد.

آبگرم هایی که از زمین می جوشند و خواص دارویی بسیاری دارند، از جاذبه های گردشگری ایسلند هستند که گردشگران را به سوی خود فرا می خوانند. بسیاری از گردشگران برای استفاده از خواص این آبگرم ها به ایسلند سفر می کنند. در بعضی نقاط فوران آب گرم ها از دل زمین، فواره های بسیار زیبای طبیعی ایجاد می کنند. از جاذبه های مهم گردشگری ایسلند از دید طرفداری، به اختصار می توان به کلیسای هال گریم در پایتخت ایسلند، آبشارهای زیبا و اعجاب انگیز، منطقه آتشفشانی هنگیل، یخچال های طبیعی و کوه های یخی و گوپاووگور که منطقه ی زندگی فُک هاست، اشاره کرد.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسطلوع آفتاب از پشت کوه کرکیوفل مشهورترین کوه ایسلند

به مانند سفرهای قبل در طرفداری، در این قسمت هم 10 حقیقت جالب، شنیدنی و عجیب که شاید کمتر در مورد این کشور شنیده باشید را برایتان بازگو می کنیم.

1. امن ترین کشور دنیا

اگر بخواهیم کشور ایسلند را در یک کلمه توصیف کنیم، آرامش بهترین عبارت خواهد بود. ایسلند به قدری صلح جو است که در آن هیچ نیروی نظامی یا نیروی هوایی یافت نمی شود. آنها فقط گارد ساحلی دارند. میزان جرم و جنایت در ایسلند آن قدر پایین است که این کشور را در رده مسالمت‌آمیزترین کشورهای جهان قرار داده است. یکی از دلایل این امر را می‌توان در نبود اختلاف طبقاتی در ایسلند جستجو کرد، به طوری که میان طبقات مختلف اجتماعی آن هیچ گونه تنشی وجود ندارد. این کشور تا اندازه ای امن است که بسیاری از مادران، کودکان خود را در ماشین رها می کنند و به خرید می روند. در این کشور آمار قتل و جنایت تقریبا صفر است و فقط 30 کارمند حقوقدان، کار اداره قوه قضاییه این کشور را انجام می دهند. در سرتاسر این کشور تنها 700 افسر پلیس وجود دارد که حتی اسلحه هم حمل نمی کنند. دلیل این موضوع، عدم وقوع جرم در ایسلند است که نیازی هم به حمل سلاح گرم در آن احساس نمی‌شود. تعداد دویست زندانی نیز در ایسلند به سر می برند که در ایام تعطیل مرخصی می گیرند. بر اساس گزارش شادترین کشورهای دنیا، ایسلند در مقام بالایی در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسگارد ساحلی کشور ایسلند

2. فرهنگ ایسلندی

مردمان ایسلند دارای فرهنگ و رسم و رسومات جالبی در نوع خود هستند که در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت. نام خانوادگی ایسلندی ها نسل به نسل منتقل نمی شود. در بیشتر فرهنگ ها رسم این است که نام خانوادگی نسل به نسل منتقل می شود، اما در ایسلند همچین رسمی وجود ندارد. نام خانوادگی ایسلندی ها از ترکیب نام پدر هر فرد و کلمه son برای پسر و کلمه dottir برای دختر به وجود می آید. مثلا اگر Isaks صاحب پسر شود، نام خانوادگی پسرش Isaksson می شود. ایسلندی ها به اسم کوچک اهمیت زیادی می دهند؛ آن ها حتی در جلسات رسمی، یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند و قوانین سفت و سختی برای اسم های نوزادان دارند؛ چون این اسم حتما باید ایسلندی باشد. یکی از موارد عجیب در بین ایسلندی ها، این است که نوزادان خود را در دمای زیر صفر درجه می خوابانند! شاید باور نکنید، اما پدر و مادرهای ایسلندی، نوزاد هایشان را هر چند روز یک بار در بیرون خانه رها می کنند! البته پشت این کار یک منطق جالب وجود دارد و آن این که، بچه هایی که چه در تابستان و چه در سردترین روزهای زمستان، در معرض هوای تازه قرار می گیرند، کمتر سرما می خورند.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسخوابیدن نوزادان در هوای سرد

3. ایسلند پشه ندارد

شاید سرمای هوا در ایسلند معایبی داشته باشد، ولی یکی از ویژگی های مثبت آن این است که در این کشور اصلا پشه ای وجود ندارد. با نبودن این موجودات مضر، طبیعتا خبری از بیماری هایی که پشه ها منتقل می کنند، هم نیست. دلیلی که در ایسلند هیچ پشه ای وجود ندارد؛ این است که در اسکاندیناوی شمالی پشه ها در طول زمستان در زیر یخ ها به خواب زمستانی می روند و همین که یخ ها آب می شوند، شروع به تخم گذاری می کنند. این اتفاق در بهار می افتد چون زمستان های قطبی همچنان ادامه دارند. اما در ایسلند قضیه فرق می کند، زمستان های ایسلند خیلی متغیر هستند وگاهی ناگهان در وسط زمستان دمای هوا بالا می رود و برف ها آب می شوند و دوباره بعد از چند روز دمای هوا پایین می آید. این شرایط نمی گذارد، تا پشه ها تخم گذاری کنند و زنده بمانند. از نکات جالب دیگر این است که به غیر از پشه، در ایسلند مورچه هم وجود ندارد! ایسلند یکی از معدود نقاط جهان است که مورچه در آن وجود ندارد. هنوز دلیل علمی برای آن پیدا نشده است. شاید باز هم سرما یکی از دلایل آن باشد.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیس

4. تامین تمامی برق کشور از انرژی هیدروالکتریک و منابع طبیعی آب گرم

ایسلند بالاترین تولید سرانه برق را در بین تمامی کشورهای دنیا دارد و نزدیک به 100 درصد برق و 85 درصد کل انرژی مصرفی خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر به دست می‌آورد. تقریبا تمامی برق این کشور در نیروگاه‌های برق‌آبی و زمین‌گرمایی تولید می‌شوند و ایسلند تنها کشور دنیا در این زمینه است. حضور آتشفشان‌های متعدد در ایسلند، امکاناتی را جهت استفاده حداکثری از انرژی زمین گرمایی فراهم آورده است. در حدود 300 چاه بخار در کشور ایسلند پراکنده هستند که منابع بالقوه زمین‌گرمایی به شمار می‌آیند و از آن‌ها برای تولید برق و انرژی گرمایی استفاده می‌شود. این کشور مقادیری از فراورده‌های نفتی را نیز برای حمل و نقل و ناوگان ماهیگیری خود وارد می‌کند. ایسلند یکی از معدود کشورهای دنیاست که توانایی تولید هیدروژن کافی به قیمت قابل قبول را دارد و در آن ایستگاه‌های فروش انرژی هیدروژن برای خودروهایی که از سوخت هیدروژن استفاده می‌کنند، ساخته شده‌است. از سال 2012 گفتگوهایی بین این کشور و بریتانیا برای برقراری یک خط انتقال برق به منظور صادرات برق این کشور انجام شده‌است.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیستامین 100 درصدی برق ایسلند از منابع گرمایی زمین

5. آزادی و سرعت بالای اینترنت

ایسلند در بین برترین کشورها از لحاظ سرعت و کیفیت اینترنت قرار می گیرد. اتحادیه بین‌ المللی مخابرات یا آی تی یو (ITU) که مخفف International Telecommunication Union است، با کمک موسسه معتبر آکامای تکنولوژی با نزدیک شدن به روزهای پایانی هر سال، فهرستی از کشورهای پیشگام در سرعت اینترنت را منتشر می کنند که قابل توجه است. در این رده بندی و در سال 2017 کره جنوبی به مانند هر سال، سنت خود را حفظ کرده و در رتبه نخست و صدر این جدول قرار گرفته است. رتبه های بعدی این فهرست نیز به ترتیب به نروژ، سوئد، ایسلند و انگلستان تعلق می گیرد. در انتهای این جدول و کشورهایی که بدترین سرعت اینترنت را به خود اختصاص داده اند، کشور افریقایی چاد از کندترین سرعت اینترنت و پس از آن نیز کشورهایی مانند مالاوی، ماداگاسکار، اتیوپی و اریتره قرار گرفته اند.

ایران نیز در رتبه 107 این جدول قرار گرفته و پایین تر از کشورهایی مانند سورینام، سنت لوسیا (کشوری در دریای کارائیب در آمریکای جنوبی)، سیشل، آفریقای جنوبی، پاناما و اکوادور قرار گرفته است. هر چند با توجه به سال 2016 رشد 33 درصدی را تجربه کرده است. همچنین گزارش سالانه آزادی در استفاده از اینترنت، توسط سازمان دیده بان مستقل «خانه آزادی» کشور ایسلند رتبه اول دنیا در زمینه آزادی اطلاعات بوده است. در این گزارش از کشور ایسلند، به عنوان آزادترین کشور در استفاده از اینترنت یاد شده است. 97 درصد مردم این کشور، به اینترنت دسترسی دارند و ایسلند هیچگونه وب سایت اجتماعی و یا وبلاگی را مسدود نکرده است. پس از آن استونی، کانادا، استرالیا، آلمان و ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیس

6. سرزمین آبشارها

ایسلند کشور آبشارهاست و در آن زیباترین و مخوف ترین آبشارهایی که حتی تصورش را هم نمی کنید، وجود دارند. این کشور دارای چندین آبشار بزرگ و زیبا در نقاط و شهرهای مختلف خود است که در ادامه به اختصار مشهورترین آنان را معرفی خواهیم کرد.

آبشار دینیاندی

این آبشار از رویایی‌ترین تصاویر خلقت است. ساعتی تماشای آن زنگار جان را زدوده و روح را صیقل می‌دهد. دینیاندی خود از 6 آبشار کوچک تشکیل شده‌ و بستر سنگی آن، دارای سطوح مختلفی بوده و در مجموع 100 متر ارتفاع دارد.

آبشار اسوارتیفوس

اسوارتیفوس یکی از غیر معمول ترین آبشارهای ایسلند است که توسط ستون شش ضلعی بازالت که مانند لوله های بزرگی آویزان هستند، قاب شده است. نام این آبشار به معنی آبشار سیاه از این ستون های تاریک گرفته شده است. آبشار اسوارتیفوس در پارک ملی Vatnajökul در جنوب شرقی ایسلند واقع شده است.

آبشار سلیالاندفوس

سلیالاندفوس یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است که در جنوب ایسلند واقع شده است. این آبشار که ‏بلندترین نقطه ریزشگاه آن به 60 متر می‌رسد، سالانه گردشگران و عکاسان زیادی را به خود جذب می‌کند و می‌توان آن را یکی ‏از زیباترین مناطق دیدنی جهان نامید. یکی از جذابیت های ‏این آبشار این است که پشت آن یک غار است، که این امکان را به وجود می آورد به پشت آبشار بروید و ریزش آب های آن را از زاویه ‏دیگری ببینید.

آبشار خدایان

آبشاری که به آبشار خدایان شهرت دارد، دارای تاریخی غنی و افسانه های مختلفی می باشد و قطعا بازدیدکنندگان آن از دیدنش ‏لذت خواهند برد؛ چرا که این آبشار به اندازه اسمش بزرگ است. عرض این آبشار 30 متر و ارتفاع آن 12 متر است. آبشار خدایان ‏منظره ای بی نظیر و چشم نواز دارد، به طوری که تماشاگرانِ خود را مدت ها، خیره به خود می سازد.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسآبشار سلیالاندفوس شاهکار خلقت در کشور ایسلند

7. آرورا بوریلیس

شفق قطبی یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است که به صورت تابش های رنگارنگ در آسمان مناطق قطبی دیده می شود. شفقی که در مناطق قطبی شمالی اتفاق می افتد با نام آرورا بوریلیس (Aurora Borealis) شناخته می شود. این اسم از نام الهه سپیده دم، آرورا و نام یونانی باد شمال، بوریس گرفته شده است . Aurora Borealis یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در ایسلند است. Auroras به باد خورشیدی و جریان یون های تابشی از خورشید مرتبط است. این ذرات در میدان مغناطیسی زمین نفوذ کرده و با مولکول های جو برخورد می کنند و موجب انفجار انرژی می شوند، که به عنوان حلقه های بزرگ در اطراف قطب ها ظاهر می شود. این نمایش نور طبیعی، دیدنی و جذاب در مکان های دور افتاده بسیار جذاب تر هم هست و در زمان افزایش فعالیت خورشید، فوق العاده دیدنی است. البته هیچ تضمینی برای دیدن این شفق ها وجود ندارد. شرایط جو و آب و هوا باید همکاری کنند و آسمان هم باید صاف باشد. با آنچه که گفته شد، اگر شما خوش شانس باشید، این چراغ های شمالی را می توانید در اکثر نقاط و در سراسر ایسلند از حدود اواخر سپتامبر تا آغاز ماه آوریل مشاهده کنید.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسپدیده زیبای شفق قطبی در کشور ایسلند

8. آشپزی در ایسلند

مردم ایسلند سلیقه عجیب و متفاوتی در ذائقه غذایی خود دارند. ایسلندی ها غذاهایی دارند که از نظر دیگر کشورها کمی عجیب و غریب هستند. البته اگر بخواهیم منصف باشیم، آن ها این غذاها را مرتب نمی خورند و فقط در مراسم خاص به سراغ آن ها می روند. یکی از غذاهای عجیب ایسلند که البته غذای ملی این کشور هم به شمار می رود، هاکارل (Hakarl) است. این غذا در واقع گوشت نهنگ فاسد شده است و برای درست کردن این غذا، گوشت نهنگ های مخصوص را به مدت 4 تا 5 هفته آویزان می کنند تا خشک شود. به همین دلیل گوشت، طعم و بوی آمونیاک مانندی پیدا می کند. یکی دیگر از غذاهای عجیب ایسلندی ها Hrutspungar است که با روده قوچ درست می شود. البته محبوب ترین غذای این کشور هات داگ است. هات داگ یکی از مرسوم ترین و محبوب ترین غذاهای این کشور محسوب می شود که در همه جا از پمپ بنزین ها گرفته تا کنار جاده و داخل رستوران ها فروخته و عرضه می شوند.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسهاکارل یا گوشت نهنگ فاسد شده، غذای ملی کشور ایسلند

9. ساحل Reynisfjara

ساحل رِینیسفیرا در نزدیکی روستای «ویک» در سواحل جنوب کشور ایسلند قرار گرفته و با شن و ماسه تیره سیاه و سفید، ستون بازالتی ناهموار و امواج توفنده ای که به کرانه هایش برخورد می کند، از جاذبه های جالب توجه این کشور محسوب می شود. این ساحل زیبا، خانه پرنده های ماکارو که نوعی طوطی دریایی است، به شمار می رود. در این مکان، شن های سیاه ساحل شما را به سمت دو صخره دریایی با پایه های قوی می کشاند که مردم ایسلند آن ها را رِینیسدرانگار (Reynisdranger) می نامند. مردم بومی معتقد هستند که این دو صخره به مانند دو ترول (ترول ها غول های خیالی در عهد باستان که رفتارشان بر اساس شرارت بوده است) هستند، که وقتی سعی کرده اند یک کشتی را به خشکی بکشانند، توسط روشنی روز به سنگ تبدیل شده اند. شاید به دلیل همین افسانه هاست که از دور، این صخره ها این قدر ترسناک به نظر می رسند. امواج مواج در این ساحل می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین گردشگران باید در فاصله ای امن بایستند.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیس ساحل Reynisfjara در جنوب کشور ایسلند

10. غار یخی واتنایوکول

در اکثر ماه های سال در ایسلند برف و یخ وجود دارد و به همین دلیل غارهایی که به شکل یخ ساخته می شوند، چیز عجیبی نیست. اما برخی از این غارها از نظر زمین شناسی و جلوه های طبیعی، بسیار خیره کننده هستند. غار یخی واتنایوکول یکی از همین غارهاست که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران، یخ نوردان و زمین شناسان به این مکان زیباست. این غارها در لایه های زیرین یخچال های قطبی ایسلند پنهان هستند. در حقیقت این گذرگاه ها هر زمستان با عبور آرام رودخانه های یخی از ارتفاعات کوهستانی ایجاد شده تا یک بار دیگر در فصل بهار و با گرم تر شدن هوا تخریب شوند. غار یخی واتنایوکول Vatnajokull به عنوان بزرگترین یخچال ایسلند، حدود 11 درصد خاک این کشور را اشغال کرده است. بدین ترتیب در داخل آن فضای زیادی برای شکل گیری غارهای یخی وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید، تجربه بودن در فضایی زیر خروارها یخ را تجربه کنید، پارک ملی واتنایوکول که یخچال ها و زبانه های یخی متعددی در آن قرار گرفته، مکانی ایده آل برای شما به شمار می رود. یخچال های واتنایوکول، بزرگترین یخچال قاره اروپا محسوب می شود که در برخی نقاط ضخامت یخ در غارهایش به 1000 متر نیز می رسد. دیوارهای یخی در این منطقه آنقدر بلند هستند که ممکن است خود را در یکی از اپیزودهای سریال تاج و تخت تصور کنید. جالب است بدانید بسیاری از نقاط این یخچال ها و غارهای سحرآمیز، هنوز کشف نشده است.

ایستگاه چهاردهم جام جهانی 2018: ایسلند؛ از آزادی و سرعت بالای اینترنت تا آرورا بوریلیسغار یخی واتنایوکول در جنوب شرقی ایسلند

معرفی کشور ایسلند

*/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند