استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه ۱۷۵ و ۱۷۶ سوره بقره پرداخته است.
* آیه ۱۷۵
أُوْلَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَواْ الْضَّلَلَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ
* ترجمه
آنها (کتمان کنندگان حقّ) کسانى هستند که گمراهى را به بهاى از دست دادن هدایت و عذاب را به جاى آمرزش خریدند. پس به راستى چقدر در برابر عذاب خداوند تحمّل دارند؟
* نکته ها
براى گناه کتمان، هشت تهدید پى در پى آمده است؛ پنج تهدید در آیه قبل، دو تهدید در این آیه و یک تهدید در آیه بعد. شاید در مورد هیچ گناه دیگر این همه تهدید پشت سر هم نیامده باشد.
انگیزه هاى کتمان حقیقت، زیاد است. از آن جمله مى توان به غرور، تعصّب نابجاى دینى، حفظ موقعیّت، ضعف نفس، عدم شهامت، تنگ نظرى، سفارش بیگانگان، حفظ مقام و مال اشاره کرد.
توبه ى گناه کتمان، تنها استغفار و گریه نیست، بلکه بیان حقایق است. البتّه در مواردى که جان کسى در خطر است و یا فساد و خطرى مطرح است، کتمان مانعى ندارد. مانند کتمان گناهان خود یا مردم، براى جلوگیرى از رواج بدىها.
* پیام ها
1- کتمان حقایق، از گناهان ویژه دانشمندان است. «اولئک الّذین»
2- در بیان کتب آسمانى، هدایت و مغفرت الهى است و در کتمان آنها ضلالت و عذاب. «اشتروا الضلالة بالهدى و العذاب بالمغفرة»
3- دین فروشى و کتمان حقیقت، سختترین کیفرها را به دنبال دارد. جمله ى «فما اصبرهم على النار» در قرآن تنها در مورد این گروه بکار رفته است.
* آیه ۱۷۶
ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْکِتَبَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُواْ فِى الْکِتَبِ لَفِى شِقَاقٍ بَعِیدٍ
* ترجمه
آن (عذاب) به جهت آن است که خداوند کتاب (آسمانى) را به حقّ نازل کرده است و البتّه کسانى که در کتاب (خدا با کتمان و تحریف) اختلاف (ایجاد) کردند، همواره در ستیزهاى عمیق هستند.
* نکته ها
این همه تهدید و وعده ى عذاب که براى کتمان کنندگان حقایق دینى بیان شد، از آن جهت است که خداوند کتاب آسمانى را چنان روشن و واضح و همراه با دلایل و استدلال نازل کرده است که جاى هیچ گونه شبهه و ابهام براى کسى باقى نماند، امّا با این حال گروهى از مردم براى حفظ منافع شخصى خود، دست به توجیه و تحریف زده و در فهم کتاب آسمانى اختلاف به وجود مىآورند تا به اصطلاح آب را گل آلود نموده و از آن ماهى بگیرند. خداوند در وصف اینان مى فرماید: این گروه در شقاق و جدایى بسر مى برند.
یکى از راه هاى کتمان حقیقت، ایجاد اختلاف است. در سه آیه ى گذشته، تمام تهدیدات متوجّه کتمان کنندگان بود. در این آیه به جاى اینکه بفرماید: کتمان کنندگان در شقاقند، فرمود: اختلاف کنندگان در کتاب، در شقاقند. این نشان دهنده آن است که کتمان کنندگان، همان اختلاف کنندگان هستند. زیرا در محیط آلوده به اختلاف است که مى توان مردم را سردرگم و حقایق را پنهان کرد.
* پیام ها
1- منشأ اختلافات دینى و مذهبى، دانشمندان هستند، نه کتب آسمانى. «نزل الکتاب بالحقّ... اختلفوا فى الکتاب»
2- کتمان حقایق، موجب شقاق وشکاف و جدایى وپراکندگى است. «شقاق بعید»
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه
چه گروه هایی منشأ اختلافات دینى و مذهبى هستند؟
توبه ى گناه کتمان، تنها استغفار و گریه نیست، بلکه بیان حقایق است. البتّه در مواردى که جان کسى در خطر است و یا فساد و خطرى مطرح است، کتمان مانعى ندارد. ]]>
مباحث تفسیری استاد محسن قرائتی؛
چه گروه هایی منشأ اختلافات دینى و مذهبى هستند؟توبه ى گناه کتمان، تنها استغفار و گریه نیست، بلکه بیان حقایق است. البتّه در مواردى که جان کسى در خطر است و یا فساد و خطرى مطرح است، کتمان مانعى ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ :
جمعه 1397/02/21 ساعت 06:57