مسیر مرگ!


مسیر مرگ!

عصر خودرو- امرار معاش از طریق رانندگی و به طور کلی حمل و نقل بارهای سنگین، به خودی خود یک شغل کاملا پرتنش و استرس‌زا است؛ اما زمانی که مسیری ناشناخته و دشوار پیش روی شما قرار بگیرد، اوضاع چندین برابر سخت‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بدین ترتیب در این مطلب به معرفی چند نمونه از خطرناک‌ترین جاده‌های دنیا خواهیم پرداخت که برای هر راننده‌ای (چه سبک و چه سنگین) چالش برانگیز خواهد بود.


1- بزرگراه «دالتون»، آلاسکا
666 کیلومتر جاده، با کمترین امکانات ممکن و دردسرهای متعدد! در طول این جاده تنها 3 آبادی با مجموع جمعیت کمتر از 100 نفر خواهید یافت و خبری از آنتن‌دهی موبایل نیست! بزرگراه دالتون در سال 1974 به منظور سرویس دهی به خط لوله Trans-Alaska ساخته شد و با توجه به سرمای طاقت فرسا (که گاها به حدود 60 درجه زیر صفر هم می‌رسد!)، نبود جایگاه سوخت فعال در مسیر (در هر آبادی یک جایگاه سوخت کوچک وجود دارد که در اکثر اوقات سوختی برای ارائه ندارند!)، نبود مراکز سرویس در صورت بروز خرابی برای خودرو و...، به یکی از «تنهاترین» جاده‌های دنیا مشهور شده است. راستی، سطح این جاده در بیشتر اوقات لغزنده و پوشیده از یخ و برف است!

مسیر مرگ!

2- جاده شمال یونگاس، بولیوی
این جاده به «جاده مرگ» مشهور است! 69 کیلومتر مسیر خاکی با عرض بسیار کم که درسته لبه پرتگاه قرار دارد و در بسیاری از نقاط دو خودروی سواری به سختی از کنار یکدیگر می‌گدرند، ساده‌ترین توصیف برای این جاده خواهد بود! طبق آماری که حدود 10 سال پیش منتشر شد، این جاده که لاپاز و کورویکو را در منطقه یونگاس بولیوی به هم می‌رساند، سالانه 200 الی 300 تن را به کام مرگ می‌کشاند! لبه‌های بسیار لغزنده این جاده، جای هیچ اشتباهی را برای راننده نخواهد گذاشت! جالب اینجا است که در طول روز خودروهای سبک و سنگین بسیاری از این جاده می‌گذرند. در کمال تعجب، این جاده یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن منطقه است!

مسیر مرگ!

3- لاس کاراکولس، شیلی
این جاده که سانتیاگو در شیلی را به مندوزا در آرژانتین متصل می‌کند، یکی از پرپیچ و خم‌ترین جاده‌های دنیا است که با شیبی بسیار تند، و بیش از 20 پیچ 180 درجه کاملا تُند، شما را به حدود 3200 متر بالاتر (یا برعکس!) می‌رساند. اما این تمام ماجرا نیست. این جاده بیشتر اوقات سال پوشیده از برف است و همچنین در همه حال خطر ریزش سنگ را به همراه دارد. البته خوشبختانه این جاده تلفات جانی چندان زیادی ندارد و فقط به دلیل شرایط آب و هوایی و شیب و پیچ و خمی که در بر دارد، در فهرست سخت‌ترین جاده‌ها برای خودروهای سنگین و سبک قرار می‌گیرد. البته از منظره بسیار زیبای این جاده هم نباید به راحتی گذشت!

مسیر مرگ!

4- پن امریکن، شمال تا جنوب امریکا
این بزرگراه که با طول تقریبی 48 هزار کیلومتر، بلندترین جاده در جهان است، از آلاسکا واقع در امریکای شمالی شروع شده و تا پائین‌ترین قاره امریکا ادامه پیدا می‌کند! پروژه ساخت این جاده برای نخستین بار در سال 1923 مطرح شد و تقریبا 3 دهه بعد، کار نخستین بخش از این جاده که توسط مکزیک انجام شده بود به اتمام رسید. این جاده بسیار بلند که ماجراجویان زیادی را به طرف خود می‌کشاند، از 18 کشور متفاوت مثل کانادا، ایالات متحده امریکا، مکزیک، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، آرژانتین، ونزوئلا، برزیل و... می‌گذرد و در این میان از بیابان‌های بی آب و علف تا مسیرهای کوهستانی و سرد و حتی جنگلی خواهید گذشت. البته لازم به ذکر است که در بطن این بزرگراه، یک گسستگی 87 کیلومتری بین پاناما و کلمبیا (شکاف دارین) وجود دارد که تنها با دوچرخه یا به صورت پیاده قابل پیمایش است.

مسیر مرگ!

5- بزرگراه کاراکورام، پاکستان تا چین
پروسه ساخت این بزرگراه از سال 1966 شروع شد و درست 20 سال بعد در دسترس عموم قرار گرفت. این جاده که طولی معادل 1300 کیلومتر دارد، به دلیل بهره‌گیری از شرایط بسیار خاص و قرار گرفتن در فاصله 4500 کیلومتر از سطح دریا، بارها به عنوان یکی از عجایب زمین معرفی شده است. این جاده بسیار زیبا که مناظر خارق‌العاده‌ای را پیش روی شما قرار می‌دهد، خطراتی مثل ریزش سنگ، زمین لرزه، پیچ‌های لعزنده، طوفان‌های وحشتناک و... را در دل خود دارد. اما با این حال بزرگراه کاراکورام یک مسیر بین‌المللی برای اتصال پاکستان به چین است که پیوسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیر مرگ!

نویسنده: معید حمیدی

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل