آشنایی با کوچ سرفینگ


مترجم و نویسنده: یزدان مفهوم کوچ سرفینگ کوچ سرفینگ، یک شبکه اجتماعی گردشگری رایگان است که افراد با عضویت در آن می‌توانند به هر جای دنیا سفر کنند، بدون آنکه هزینه‌ای برای محل سکونتشان بپردازند. کوچ سرفینگ در فارسی به معنای «کاناپه گردی» است اما از آنجا که این عبارت برای فارسی زبانان بیگانه است،...

مترجم و نویسنده: یزدان

مفهوم کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ، یک شبکه اجتماعی گردشگری رایگان است که افراد با عضویت در آن می‌توانند به هر جای دنیا سفر کنند، بدون آنکه هزینه‌ای برای محل سکونتشان بپردازند.

کوچ سرفینگ در فارسی به معنای «کاناپه گردی» است اما از آنجا که این عبارت برای فارسی زبانان بیگانه است، می‌توان از «میهمان نوازی رایگان» از آن یاد کرد. کوچ سرفینگ یک شبکه اجتماعی مبتنی بر وب و اپلیکیشن‌های موبایلی است و عضویت در این شبکه رایگان است. اعضای آن می‌توانند به وسیله جستجو با دیگر اعضاء ارتباط برقرار کرده و از امورات یکدیگر مطلع شوند.

آشنایی با کوچ سرفینگ

تاریخچه کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک پروژه داوطلبانه (دلی) توسط بنیانگذار کیسی فنتون، دانیل هافر، سباستین لی توان و لئوناردو باسینی آغاز به کار کرد. یک ایمیل به گروهی از دانشجویان ایسلندی این ایده را که مردم در هر کجا که تمایل خواهند داشت تا خانه‌هایشان را با غریبه‌ها (یا آنطور که برخی دوست دارند خطابش کنند، دوستانی که هنوز ملاقات نکرده‌اید) به اشتراک بگذارند، متولد شد. در حال حاضر این شبکه ۱۲ میلیون عضو دارد و ۲۰۰ هزار شهر در سراسر جهان را پوشش داده است .

نحوه کار با کوچ سرفینگ در سایت و اپلیکیشن

همانطور که گفته شد برای اینکه یک «کوچ سرف» شوید ابتدا باید به عضویت این شبکه درآیید. با مراجعه به وبسایت کوچ سرفینگ در آن ثبت نام کنید و تا آنجا که می توانید در بخش «پروفایل» مشخصات خود را کامل و جامع وارد کنید. البته ناگفته نماند که متاسفانه هم سایت و هم اپلیکیشن کوچ سرفینگ فیلتر می باشد و بایستی از طریق فیلترشکن وارد سایت شوید.

نحوه عضویت در اپلیکیشن کوچ سورفینگ دقیقا مانند سایت است . به اینصورت که اپلیکیشن فوق را دانلود کرده و عضویت خود را کامل میکنید. در نظر داشته باشید که بایستی حتما تمامی گزینه های پروفایل را کامل کنید تا اجازه ثبت نام به شما داده شود. به طور خلاصه اطلاعاتی از جمله محل زندگی و اینکه قرار هست به عنوان میزبان چه خدماتی به میهمان خود ارائه دهید. سوالاتی که در قسمت تکمیل عضویت با آنها مواجه هستید در زیر آمده است.

آشنایی با کوچ سرفینگ

Interests

به چه چیزهایی علاقه دارید و یا به دنبال چه مواردی هستید؟

نکته: توضیح درباره علاقه مندی ها می تواند این امکان را به شما و دیگران بدهد که نقاط مشترک را کشف کنید و به میزبان یا میهمانی که سلیقه و ذائقه اش به شما نزدیکتر است متصل شوید.

Music, Movies, and Books

به چه نوع موسیقی گوش می دهید، چه ژانری از فیلم ها را می پسندید و چه کتابهایی می خوانید؟

One Amazing Thing I’ve Done

آیا تا به حال کاری شگفت انگیز و منحصر به فرد انجام داده اید؟

Countries I’ve Visited

نام کشورهایی که تا به حال به آنها سفر کرده اید را بنویسید.

در سربرگ «my Home» شما به عنوان میزبان شرایط میزبانی خود را شرح می دهید.

Max Number of Guests

تعداد نفراتی که می توانید به عنوان میهمان بپذیرید را مشخص کنید.

Last-Minute Requests Okay

آیا با حضور میهمان ناخوانده موافق هستید؟ (میهمان هایی که زمان حضورشان خیلی نزدیک است)

Preferred Gender to Host

میهمان آقا یا خانم برای شرایط زندگی شما مناسب است؟ آقا؟ خانم؟ یا فرقی نمی کند؟

Kid Friendly

آیا ورود میهمانانی که با خود کودک به همراه دارند مجاز است؟

Pet Friendly

آیا ورود میهمانانی که با خود حیوانات خانگی به همراه دارند مجاز است؟

Smoking Allowed

به میهمانان خود اجازه سیگار کشیدن می دهید؟

در سربرگ «Photos» قادر خواهید بود تعدادی عکس به اشتراک بگذارید. سعی کنید حتی الامقدور از فضای خانه خود و جایی که قرار است آنرا در اختیار میهمان قرار دهید عکس بگیرید. از عکس هایی که بعدها در سفرهای کوچ سرفی خود می گیرید حتما استفاده کنید.

سربرگ «References» یا ارجاعات، بازخوردِ میزبانی یا میهمانی شماست. بدین گونه که اگر میهمان یا میزبانی از شما راضی باشد پیامی با مضمون مثبت بر روی این صفحه درج می کند و اگر آن میهمان/میزبان به هر دلیلی از شما ناراضی باشد پیامی با مضمون منفی درج خواهد کرد. لازم به ذکر است که این سربرگ سوابق، نوع وکیفیت عملکرد و رفتار شما را از سوی دیگران نمایش می دهد و هیچ کدام از این پیام ها قابل حذف نیستند. هر چه پیام های مثبت و رضایت بخش در بخش ارجاعات بیشتر باشد سطح اعتماد به شما بالاتر رفته و افراد با خیالی آسوده تر میهمان/میزبان شما می شوند.

تا به حال آنچه گفته شد در توضیح بخش پروفایل بوده است. وقت آن رسیده که بدانیم چگونه با کوچ سرفینگ سفر کنیم. بعد از تکمیل مراحل عضویت و ثبت مشخصات در پروفایل، شما واجد استفاده از خدمات این شبکه اجتماعی هستید. در قسمت هِدر (header) در سمت چپ جعبه جستجو چند گزینه برای آنچه می خواهید بیابید وجود دارد. پیدا کردن میزبان، یافتن یک عضو، مشاهده مسافرانی که به منطقه شما (شهر/کشور) سفر کرده اند و همچنین جستجو برای یافتن یک رویداد و گفتگو درباره موضوعی.

برای یافتن میزبانی که شما به آن شهر/کشور سفر می کنید کافی است گزینه «Find Hosts» را انتخاب کنید. سپس نام شهری را که مقصد شماست تایپ کنید. حالا می توانید میزبانانِ شهر مورد نظر خود را ببینید و انتخاب کنید. باید توجه داشت که صرفِ ارسال درخواست به این معنی نیست که محل اسکان شما فراهم شده است؛ بدین منظور که حتما باید شخص مورد نظر (میزبان) درخواست شما را بپذیرد. نتیجه درخواست به شما ایمیل خواهد شد و اگر از اپلیکیشن کوچ سرفینگ استفاده کنید از طریق أپ برنامه نیز به شما اطلاع داده خواهد شد.

سیستم اصلی این شبکه بر “Hosting” و ” Surfing” می‌چرخد، Surfing به معنای اقامت یک مسافر در منزل یک شخص بومی به عنوان مهمان و به‌طور رایگان است، یعنی هر وقت کسی از شهری دیگر یا از یه کشور دیگر به شهر شما آمد با شما از طریق اینترنت تماس خواهد گرفت که آیا امکان آن هست چند روز را مهمان شما باشد یا نه، Hosting به معنی میزبانی و مربوط به آن فرد بومی است که به مسافر اقامت می‌دهد، رایگان بودن این سیستم به این معنا نیست که میزبان باید برای مسافر پول خرج کند، و میزبان هم حق ندارد برای فراهم کردن مهم اقامت از مسافر پول بگیرد، و مسافر هم حق ندارد خرجی به گردن میزبان بگذارد و نباید از سیستم سوءاستفاده نماید، اگر میزبان خواست برای مسافر کمی خرج کند و مثلاً به غذا مهمان نماید، صرفاً از روی مهمان نوازی است نه از روی دایره وظایفی که از طریق عضو شدن در سایت قبول کرده‌است.

میزبانان با میزبانیشان این امکان را دارند که بدون ترک کردن محل زندگیشون صرفاً با Host کردن مسافران یا Surferهایی که با نژادها، مذهب‌ها و سنت‌های مختلف از همه جا دنیا می‌آیند و چند روز زندگی کردن با آن‌ها علاوه بر اینکه با فرهنگشان، با تجربه‌های شخصیشان و با آدم‌های جدید زیادی آشنا می‌شوند و با زنده نگه داشتن سیستم مسافرت کردن را با از بین بردن هزینه محل اقامت برای خودشان هم بسیار ساده و ارزان می‌کنند. مسافران که در این شبکه به آن‌ها Surfer گفته می‌شود علاوه بر کم شدن هزینه اقامت از هزینه سفرشان این امکان را دارند که چند روزی را با میزبانشان از یک فرهنگ دیگری زندگی کنند و با عمق فرهنگ و زندگی و سنّت‌های کشور میزبان آشنا شوند و از اطلاعاتشان استفاده کنند، یعنی به معنای واقعی کلمه به جایی که مسافرت می‌کنند، با سایر فرهنگها آشنا شوند.

علاوه با این در هر شهری اعضا دورهمی‌هایی با عنوانCouchSurfing Gathering برای دور هم جمع شدن اعضای محلی و Surferها ترتیب می‌دهند که هم برای آشنایی بیشتر اعضای محلی با همه و همچنین برای گسترش روحیه کوچ سرفینگ است.

از بین افراد تنها ۸ درصد از سوی این سایت تأیید شده‌اند و حدود ۶ درصد هم از نظر اخلاقی ضمانت شده‌اند. اما بقیه اعضا – یعنی بیش از ۸۰ درصد اعضا- تأیید یا از نظر اخلاقی ضمانت نشده‌اند. شاید این موضوع کمی نگران‌کننده به نظر برسد چون فردی که به عنوان سفیر وارد این سایت می‌شود در واقع اعلام آمادگی می‌کند که میزبان دیگر سفیران باشد یا آن‌ها را در خانه خود بپذیرد. اما از سال ۲۰۰۴ تا اوت ۲۰۱۱ که بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ دیدار و میزبانی انجام شده اتفاقی رخ نداده است.

در قبول مهمان یا میزبان باید به رفرنسها و فیدبکهایی که مهمانان و میزبانان قبلی به آن فرد داده‌اند توجه کرد تا با آگاهی واطلاعات بیشتری اقدام شود.

گفتنی است زبان پارسی به عنوان زبان رایج بیش از ۱۱ هزار نفر شناخته شده‌است. این آمارها نشان می‌دهد تعداد کاربرانی که از ایران به عنوان سفیر عضو این سایت شده‌اند حدود ۷ هزار نفر و ایران چهل و نهمین کشور در Couch Surfing است.

آشنایی با کوچ سرفینگ

پیدا کردن میزبان در کوچ سرفینگ

برای پیدا کردن میزبان Host مناسب بعد از وارد شدن به حساب کاربری توی سایت کوچ سرفینگ، اسم شهر مقصد رو جستجو می‌کنید و می‌تونید افرادی که توی اون شهر آماده میزبانی یا هاست شدن هستند رو ببینید. معمولا این تعداد بسیار زیاده (مثلا شهر رم ایتالیا بیش از ۳۰ هزار عضو داره) و بهتره از فیلترهای سایت برای محدود کردن جستجو استفاده کنید. بهترین فیلتر هم آخرین زمان ورود به سایت هست. قبل از اینکه به کسی درخواستی بفرستید بهتره وقت بزارید و پروفایلش رو بخوانید. قسمت مشخصات خانه میزبان را حتما با دقت بخوانید. این که میزبان شما چه محلی در اختیار شما خواهد گذاشت میتونه از یک اتاق لوکس و مستقل با حریم خصوصی صد درصد باشه تا یک تشک وسط سالن پذیرایی. کلا توی این پروژه همه چیز بر اساس سادگی گذاشته شده و میزبانی هم با اون چیزی که توی ذهن ما از مهمان‌نوازی هست فرق داره. میزبان شما هیچ تعهدی نداره که برای شما غذا تهیه کنه، حوله در اختیارتون قرار بده و یا از کار و زندگیش بزنه و با شما بیاد شهرگردی. اینکه میزبانتان چطور از شما پذیرایی خواهد کرد رو میتونید با خواندن کامل پروفایلش و توصیه‌نامه (رفرنس) دیگران در مورد اون فرد بخصوص متوجه بشوید.

بطور متوسط ۲۰ الی ۳۰ درصد افرادی که بهشون پیام می‌فرستید و ازشون درخواست میزبانی می‌کنید هیچوقت جواب نمیدن. درصد بیشتری هم قطعا جواب منفی خواهند داد. بنابراین اگر قصد پیدا کردن میزبان را دارید باید تعداد زیادی درخواست ارسال کنید. این تعداد میتونه بین ۱۰ تا ۳۰ درخواست باشه و بعد از چند روز با توجه به بازخوردی که می‌گیرید تصمیم بگیرید بازهم درخواست ارسال کنید یا نه. اگر بیش از یک جواب مثبت گرفتید حتما یک میزبان که شرایطش برای شما مناسبتره را انتخاب کنید و بقیه را محترمانه کنسل کنید. اگر کسی منتظر شما باشه و به منزلش نرفتید نه تنها یک خاطره بد از ایرانی‌ها توی ذهن اون میزبان ثبت کردید، بلکه شانس خودتون برای دریافت یک توصیه‌نامه منفی رو بشدت افزایش دادید.

نحوه نوشتن درخواست هم خیلی اهمیت داره. یک عضو کوچ سرفینگ توی پاریس یا لندن به احتمال زیاد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درخواست از توریست‌هایی که قصد رفتن به اونجا رو دارند دریافت میکنه. مسلما یک نفر نمیتونه همه این درخواست‌ها رو بخونه و بهشون حتی یک جواب دو خطی بده. بنابراین سعی کنید با یک درخواست خوب و سطحی از زبان انگلیسی که قابل قبول باشه شانس خودتون رو برای گرفتن جواب افزایش بدین. یک درخواست معمولا با توضیحات مختصر در مورد خودتون شروع میشه، با ذکر دلیلتون برای انتخاب اون شهر بعنوان مقصد سفر ادامه پیدا میکنه و از همه مهمتر با ذکر دلیلتون برای انتخاب اون شخص بعنوان میزبان به پایان میرسه. برای مورد آخر سعی کنید توی پروفایل میزبانتون موردهایی رو پیدا کنید که هر دو بهش علاقه‌مند هستید، بعنوان مثال ورزش تنیس، نوع خاصی از موسیقی و … .

آشنایی کلی با فرهنگ کشور میزبان میتونه به لذت‌بخش تر شدن سفرتون کمک زیادی بکنه. مواردی مثل نحوه احوال‌پرسی، آداب غذا خوردن، زمان خواب، حیوانات خانگی را هم میشه از توی اینترنت پیدا کرد و یا بطور مستقیم از میزبان پرسید. مورد حیوان خانگی برای خود من اهمیت زیادی داره و اگر چندین جواب مثبت بگیرم سعی میکنم میزبانی را انتخاب کنم که سگ و گربه داخل منزل نگهداری نکنه. البته مشکلی با این دو تا حیوان ندارم و واسه بازی کردن خیلی دستشون دارم ولی خانه‌هایی که حیوان خانگی دارند معمولا تمیز نیستند.

یکی از مواردی که من حتما از میزبانم میپرسم فاصله خانه تا مرکز شهره و اینکه با استفاده از حمل و نقل عمومی میشه این مسیر را رفت یا نه. شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاتون از سیستم کوچ سرفینگ استفاده می‌کنید ولی اگر فاصله تا مرکز شهر زیاد باشه این امکان وجود داره که هزینه حمل و نقل و زمانی که توی راه هستید ارزشش را نداشته باشه و رزرو یک هتل در مرکز شهر مقرون به صرفه‌تر باشه.

با توجه به صحبت‌های قبلی مشخصه که برای پیدا کردن یک میزبان مناسب باید وقت بگذاریم و جستجوی خوبی انجام بدیم. بنابراین شاید واژه اقامت ارزان مناسبتر از اقامت رایگان باشه. توی دنیای امروز وقت و زمان هم هزینه ی کمی نیست ولی خوبیش به اینه که اینکار را قبل از سفر میتونیم انجام بدیم. بهترین زمان واسه درخواست مهمان شدن یک ماه تا یک هفته قبل از سفره. اگر ۳ ماه قبل از سفر درخواست بفرستین احتمال اینکه پاسخ منفی بگیرید خیلی زیاده چون معمولا کسی برای مهمان دعوت کردن به خونه ش اینقدر زود برنامه‌ریزی نمی کنه. پروژه کوچ سرفینگ تقاضای پول برای میزبانی را ممنوع کرده ولی توصیه شخصی من اینه که دست خالی به خانه کسی نرید که قراره شب را اونجا بگذرونید و از قبل هیچ دوستی ای باهاش ندارید. یک صنایع دستی کوچک، یک بسته شیرینی سنتی ایرانی و یا حتی پختن یک وعده غذای ایرانی برای میزبانتون میتونه یک هدیه بسیار مناسب باشه و خاطره خوبی از شما و ایران توی ذهن میزبان شما بگذاره.

نکته آخر برای پیدا کردن میزبان استفاده کردن از یک گزینه خیلی ساده و راحته. اگر فرصت جستجو برای میزبان رو ندارید خود سایت به شما این امکان را داده که توی صفحه شهر مقصدتون زمان سفرتون رو به همراه یک توضیح مختصر از خودتون اعلام کنید. کلیه اعضای کوچ سرفینگ توی اون شهر میتونن این درخواست عمومی شما را ببیند و اگه تمایال داشتند شما رو به منزلشون دعوت کنند.

با توجه به اینکه تفاوت فرهنگی ما با کشورهای غربی (که معمولا درصد بسیار بالایی از توریست‌ها را تشکیل می‌دهند) زیاده، بهتره قبل از پذیرفتن مهمان شرایط منزل را کامل براشون توضیح بدهیم که مشکلی پیش نیاد. با درنظر گرفتن اینکه اکثر خانواده‌های ایرانی چند نفره هستند و مجردی زندگی کردن هنوز خیلی رایج نشده من فکر می‌کنم بهترین گزینه برای انتخاب مهمان مسافرهایی هستند که بصورت خانوادگی سفر می‌کنند. یادتون باشه میزبانی و مهمان‌نوازی در کوچ سرفینگ با چیزی که توی فرهنگ ما تعریف شده قدری متفاوته. هیچ لزومی نداره از صبح تا شب برای همراهی و گشت و گذار با مهمانمون وقت بگذاریم و واسه هر وعده غذایی چندین مدل غذا بپزیم. حتی تعارف بیش از اندازه و یا اصرار برای خوردن انواع غذاها میتونه یه جور آزار و اذیت تلقی بشه.

آشنایی با کوچ سرفینگ

مزایای کوچ سرفینگ

از جمله مزیت ها اقامت راحت و مجانی، بهره بردن از میزبانی مهمان‌نواز که جاذبه‌های گردشگری مقصد سفرتان را به شما معرفی و گاه شما را همراهی می‌کند که سرمایه بزرگی محسوب می‌شود.همچنین میزبان شما برای بازدید از بهترین نقاط مقصد سفرتان که گاه از چشم کتاب‌های راهنمای گردشگری هم دور مانده، بهترین راهنما است. همچنین او می‌تواند در نحوه بهینه کردن سایر هزینه‌هایتان به شما کمک کند. تجربه نشان داده دوستی‌هایی که در کوچ سرفینگ شکل‌گرفته‌اند بسیار صمیمی‌تر از آن است که بعد از پایان سفر فراموش شوند. مزیت دیگر سفر از طریق کوچ سرفینگ این است که شما نیازی به تهیه از غذا از رستوران ندارید. می‌توانید همانند زندگی در محل سکونتان مواد اولیه غذایی تهیه‌کرده و در آشپزخانه میزبانتان غذای سالم و ارزان‌تری تهیه کنید.

آیا کوچ‌سرفینگ امن است؟

وقتی از هتل استفاده می‌کنیم تقریبا مطمئن هستیم که مسوولین اون شهر روی اون مجموعه نظارت دارند و اگر اتفاقی بیفته پاسخگو هستند. توی کوچ سرفینگ فرض بر این قرار گرفته همه افرادی که توی پروژه عضو میشند افراد قابل اعتمادی هستند مگر اینکه خلافش ثابت بشه. البته یک سری پارامتر هم برای سنجش میزان این اعتماد وجود داره. همه اعضا یک قسمت references یا توصیه‌نامه توی پروفایلشون دارند. اگر شخصی قبلا میزبان یا مهمان این عضو شده باشه میتونه بیاد و اینجا براش یک توصیه‌نامه بنویسه. هرچه تعداد توصیه‌نامه‌های مثبت یک عضو بیشتر باشه، قابل اعتمادتره. یک روش دیگه واسه بالا بردن ایمنی تایید هویت و آدرس افراد توسط خود سایت کوچ سرفینگ هست. هر شخص میتونه مبلغ ۲۰دلار رو به حساب سایت واریز کنه و سایت هم از این طریق میتونه هویت واقعی شخص و آدرسش رو تایید بکنه. افرادی که به این شیوه تایید یا به اصطلاح verified میشند یک تیک سبز رنگ کنار پروفایلشون قرار میگیره. هیچ اجباری برای این کار وجود نداره و من کسی را از ایران ندیدم این مبلغ رو واریز کرده باشه اما گزینه خوبیه که بتونیم میزبانمون رو از بین اعضای verified شده انتخاب کنیم.

درحالی‌که بسیاری از رسانه‌ها شما را از همراهی افراد ناشناس در سفر منع می‌کنند، سامانه هوشمند کوچ سرفینگ می‌تواند برای شما اطمینان خاطر ایجاد کند. در قدم اول شما نوع میزبان خود را بر اساس جنسیت و تأهل یا تجرد انتخاب می‌کنید. سپس می‌توانید اطلاعات شخصی به اشتراک گذاشته هریک از میزبانان را بررسی کنید. نکته‌ای که بیش از همه به شما اطمینان خاطر می‌دهد، بازخورد تجربه‌ها و گزارش‌هایی است که سایر گردشگرانی که قبلاً در خانه میزبان اقامت داشته‌اند روی صفحه میزبان منتشر کرده‌اند. با مطالعه این بازخوردها می‌توانید درباره شخصیت و رفتار میزبانتان دید دقیق‌تری پیدا کنید. برای جزییات هم می‌توانید با گردشگرانی که این بازخوردها را نوشته‌اند ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها درباره‌ی شرایط سفر و نحوه برخورد میزبان سؤال کنید. علاوه براین‌ها میزبان‌ها هم می‌دانند اگر گردشگران از پذیرایی آن‌ها رضایت نداشته باشند بازخورد مناسبی از آن‌ها منتشر نمی‌کنند و برای پذیرایی از گردشگران بعدی با مشکل مواجه خواهند شد. در پایان هم می‌توان گفت ۳ میلیون عضو این شبکه اجتماعی پشتوانه‌ای برای اعتبار و امنیت سفر از طریق کوچ سرفینگ است.

منبع: www.kojaro.com
www.safarnevesht.com

آشنایی با کوچ سرفینگآشنایی با کوچ سرفینگ

Neda kashi

More Posts


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج عروس 85 ساله ثروتمند با پسر 25 ساله در ایران / رسوایی شرم آور را ببینید