بررسی میدی کنترلر آرتوریا ARTURIA MINILAB mkII


مشاهده پیوست 177230 ​ مقدمه: شرکت فرانسوی Arturia سال هاست که در زمینه تولید سینتی سایزرهای نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت دارد و بین اهالی موسیقی الکترونیک کاملا شناخته شده است. سینت های شبیه سازی شده توسط این شرکت که تقریبا همگی از معروف ترین سینتهای دوران خود بودند و هنوز هم طرفداران زیادی...

بررسی میدی کنترلر آرتوریا ARTURIA MINILAB mkII

مقدمه:

شرکت فرانسوی Arturia سال هاست که در زمینه تولید سینتی سایزرهای نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت دارد و بین اهالی موسیقی الکترونیک کاملا شناخته شده است. سینت های شبیه سازی شده توسط این شرکت که تقریبا همگی از معروف ترین سینتهای دوران خود بودند و هنوز هم طرفداران زیادی دارند. از جمله:

ARP2000,Roland Jupiter-8,Moog Mini V,Yamaha CS-80 و ...

از تولید سینتی سایزرها که بگذریم ، Arturia چند سالی است که وارد عرصه تولید میدی کنترولرها هم شده و توانسته با توجه به قابلیت ها و امکانات گوناگونی که در آن ها قرار داده توجه کاربران زیادی را به این محصولات جلب کند.

قبل از هر چیز از یونس عامری عزیز (مدیریت سایت) بابت در اختیار قرار دادن این کنترولر جهت بررسی تشکر می کنم.
-------------------------------
محتویات جعبه شامل میدی کنترولر (که در دو رنگ مشکی و سفید عرضه میشود) ، یک کابل یو اس Type B یک راهنمای سریع جهت راه اندازی دستگاه می باشد. همچنین با این دستگاه شامل سه بسته نرم افزاری Abletone Live Lite, UVI Grand Piano و Analog LAB Lite به رایگان ارئه می شود که بر روی کارتن نیز قید شده است و از طریق سایت Arturia.com و ثبت کردن دستگاه با شماره سریالی که بر روی جعبه و برگه راهنما عنوان شده قابل دانلود می باشند.

بررسی میدی کنترلر آرتوریا ARTURIA MINILAB mkII

بررسی فنی:

پس از در دست گرفتن میدی کنترولر MINILAB mkII متوجه میشویم سنگین تر از نسخه قبلی این دستگاه است ولی در عین حال مشاهده میکنیم که دستگاه کیفیت ساخت بالایی دارد و با اینکه بدنه از جنس پلاستیک است اما از نوع مقاوم تولیده شده و در نگاه اول حس فلزی بودن بدنه رو القا میکند.

از لحاظ طراحی بنظرم این محصول ترکیبی از طراحی مدرن و کلاسیک هست که لبه های جلو و عقب کیبورد گرد و لبه های کناری تیز و همچنین پوششی با طرح چوب در 2 طرف زیبایی خاصی به دستگاه داده است.

همچنین مکان قرارگیری Modulation و Pitchbend نسبت به نسل اول دستگاه از کنار وسیله به گوشه سمت چپ و بالای کلاویه ها قرار گرفته که باعث کاهش طول دستگاه و در نتیجه اشغال فضای کمتر و قابلیت حمل راحتتر شده است.

این کنترولر از نوع 25 کلاویه Velocity Sesitive است که دارای کیفیت و تاچ مناسبی هستند و قابل رقابت با دیگر محصولات هم رده خودش است. همچنین شاید کار کردن با کلاویه های این دیوایس برای افرادی که قبلا با کیبوردهای کلاویه کوچک کار نکرده اند در ابتدا کمی مشکل باشد اما پس از کمی تمرین، کار با آنها راحت می شود. همچنین سطح کلاویه های مشکی این دستگاه کمی زبر ساخته شده تا با توجه به کوچک بودن آنها از سر خوردن انگشتان روی آن ها جلوگیری شود.

بررسی میدی کنترلر آرتوریا ARTURIA MINILAB mkII

در پشت این کنترولر 2 درگاه وجود دارد. ورودی یو اس بی نوع B که از این طریق برای اتصال به سیستم استفاده میشود که نقش خروجی MIDI هم ایفا می کند و همچنین برق دیوایس از همین پورت تامین می گردد. ورودی بعدی جهت اتصال پدال Sustain است. همچنین قسمتی برای قفل کردن کنترولر جهت جلوگیری از تغییر تنظیمات اعمال شده وجود دارد.


این کنترولر نیاز به درایور خاصی ندارد و پس از اتصال به کامپیوتر یا مک آماده به کار می شود. اما شرکت آرتوریا نرم افزاری با عنوان MIDI Controller Center تولید کرده که جهت مدیریت و تنظیم پارامترهای موجود در میدی کنترولرهای این شرکت قابل استفاده است و در ادامه مطلب به بررسی آن نیز خواهیم پرداخت.


این کنترولر شامل 16 ناب و همگی با قابلیت چرخش نامحدود هستند که به کاربر قدرت مانور بیشتری در هنگام استفاده میدهند. شماره ناب ها در زیر آنها قید شده و ضمنا شماره های 1 و 9 قابل کلیک کردن نیز هستند که برای انتخاب پریست ها و فیلترها در برنامه Analog Lab Lite میتوان از آنها بهره برد. چرخش ناب حرکت نسبتا نرم و یکپارچه ای دارند بغیر از ناب های 1 و 9 که هنگام چرخش حرکتی سفت تر از دیگر ناب ها و شبیه چرخ دنده دارند که به احتمال زیاد دلیل آن برای تغییر راحت تر هنگام انتخاب پریست ها و تنظیمات ذخیره شده است.

در زیر ناب ها 8 پد حساس به فشار (Velocity Sensitive) قرار گرفته که بسته به میزان فشار وارده به آن ها حجم خروجی صدا کم یا زیاد میشود. چراغ های ال ای دی پس زمینه در رنگ های گوناگون قرار گرفته که با کمک دکمه Pad همانند بسیاری از میدی کنترولر های دیگر قابل توسعه به 16 پد در عمل میشود. همچنین شماره هر پد روی آن قرار دارد.

جنس ناب ها و پد ها از پلاستیک مرغوب بوده و کار با آن ها رضایت بخش است. به نظر میاد که گرد و خاک به راحتی روی پدها و ناب ها قرار نمیگیرد و از این جهت شبیه پلاستیک های ضد گرد و غبار هستند!

چهار دکمه نیز روی کنترولر قرار دارند که عبارتند از:

دکمه های Oct- و Oct+ که دارای LED back light هستند و برای شیفت کردن به اکتاوهای بالاتر و پایین تر یا بازگشت به حالت اولیه. همچنین هنگام جابجایی به اکتاو های بالا یا پایین دکمه ها بصورت چشمک زن در می آیند.

دکمه Pad که برای سوئیچ بین پد های 1 تا 8 و 9 تا 16 به کار می رود.

Shift که با نگه داشتن آن و انتخاب هریک از PAD ها برای انتخاب هریک از مموری های ذخیره شده و یا با فشردن کلاویه هایی که بالای آنها شماره 1 الی 16 قید شده می توان بین کانال های MIDI جابجا شد. همچنین میتوان از آن برای تغییر CC ها با کمک ناب های 1 یا 9 و یا ریست کردن کنترولرها با نگه داشتن آن و فشردن همزمان دکمه های Oct- و Oct+ استفاده کرد.


اما می رسیم به بخش جالب این میدی کنترولر که در آن پارامترهای Modulation و Pitch Bend بصورت لمسی (Touch Strips) هستند و هنگام کار با آنها متوجه شدم که استفاده از این نوع صفحات لمسی راحت تر و موثرتر از نسخه های چرخدار می باشند و همچنین حسگر لمسی آنها از دقت بالایی برخوردار است. حتی در صورتی که انگشتان دست عرق کنند هم حرکت روی این تاچ استریپ ها مشکلی ایجاد نخواهند کرد.


همانطور که قبلا گفته شد این میدی کنترولر 3 پکیج نرم افزاری ارئه شده که Analog LAB Lite یکی از آنهاست که شامل گلچینی از اصوات سینتی سایزرهای اسطوره ای آنالوگ می باشد که توسط این شرکت شبیه سازی شده اند و مجموعه ای ارزشمند در اختیار کاربران می باشد.

بررسی میدی کنترلر آرتوریا ARTURIA MINILAB mkII

با کمک برنامه MIDI Controller Center و انتخاب نوع میدی کنترولر مد نظر از پنجره Device برای مدیریت و شخصی سازی پارامترهای مختلف میتوان استفاده و عملکرد هریک از ناب ها، پد ها و کلاویه ها را برنامه ریزی و شخصی سازی کرد. قابلیت تغییر رنگ چراغ پدها ، تغییر کانالها و ذخیره تنظیمات مختلف بر روی آنها با کمک دکمه شیفت و ... از قابلیت های برنامه است. همچنین در صورت ارائه آپدیت میتوان Firmware کنترولر را جهت هماهنگی بهتر با نرم افزارهای مختلف ارتقا داد.


شاید یکی امکاناتی که تولیده کننده می توانست در MINILAB mkII قرار دهد، ورودی و خروجی MIDI بود که برای اتصال به سینت ها و دیگر تجهیزات سخت افزاری مورد استفاده قرار گیرد که البته این مورد رو میشه یک آپشن اضافی در نظر گرفت.

در مجموع MINILAB mkII یک میدی کنترولر جمع و جور با قابلیت حمل آسان و مناسب برای استفاده در اجراهای زنده و یا به عنوان کنترولر جانبی در استودیو گزینه خیلی خوبی است.

قیمت جهانی این محصول حدود 100 دلار است.


مشخصات فنی :
25Velocity-sensitive mini-keys
16Encoder - 2 of them clickable
2 Banks of 8 velocity and pressure sensitive pads with RGB lighting (adjustable colors)
Touchstrips for pitch bend and modulation
Sustain pedal connector
USB port Bus Powered
Dimensions (W x D x H): 355 x 220 x 50 mm
Weight: 1.5 kg
Includes software "Analog Lab Lite" with 500 sounds in V-Collection 5-quality, "Ableton Live Lite" and "UVI Grand Piano" (software download required from manufacturer's website
OS Requirements - Mac: OS X 10.7 or Later
OS Requirements - PC: Windows 7 or later​

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!