طرز تهیه انواع ترشی بادمجان (لیته، شکم پر، با تمر هندی)


طرز تهیه انواع ترشی بادمجان (لیته، شکم پر، با تمر هندی)

ترشی بادمجان، نوعی ترشی خوشمزه است که به شکل های مختلف و با استفاده از ادویه و چاشنی متفاوت تهیه می شود. د راین مطلب شما را با طرز تهیه ترشی بادمجان درسته، لیته، شکم پر، و با تمر هندی و انواع سبزی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ترشی نوعی کنسرو تره بار، میوه یا بعضی مواد دیگر در سرکه است که کیفیت آن گذشته از مواد ترشی، به کیفیت سرکه نیز بستگی دارد. نقش ترشی همیشه تغییر مزه یا تغییر ذائقه است؛ به همین دلیل هرگز به صورت مستقل خورده نمی‌شود، بلکه به مقدار کم و در چند رنگ سر سفره می‌آید.
قاعده کلی در ترشی انداختن این است که هر چیزی که معمولا خام می‌توان خورد، آن را خام ترشی می‌اندازند. در غیر اینصورت در آب یا سرکه نیم پز می‌کنند، سپس روی آن سرکه می‌ریزند و می‌گذارند برسد، یعنی روند پخت آن در سرکه کامل شود. در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه انواع ترشی بادمجان خوشمزه که محبوبیت بیشتری در بین مردم دارد، آشنا سازیم.

طرز تهیه انواع ترشی بادمجان (لیته، شکم پر، با تمر هندی)

طرز تهیه ترشی بادمجان درسته شکم پر

مواد لازم
بادمجان ریز بی تخم 1 کیلوگرم
نعنا، ترخون، جعفری، مرزه ساطوری (سبزی خشک) 2 پیمانه (2 قاشق غذاخوری)
گلپر و سیاه دانه درسته، زردچوبه، سرکه و نمک به میزان لازم

دستور تهیه:
دم بادمجان را از ته بگیرید و دامن کلاهک آن را هم بردارید، به طوریکه کلاهک گرد و کوچکی روی بادمجان بماند. شکم هر بادمجان را چاک بدهید، در قابلمه بچینید و با کمی آب روی حرارت زیاد قرار دهید. همین که آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بسته و ۱۵-۱۰ دقیقه بپزید تا بادمجان نیم پز شود. سپس بادمجان‌های نیم پز را در آبکش ریخته و کمی نمک بپاشید، روی آن یک پارچه کرباس بکشید، وزنه‌ای ۴-۳ کیلویی روی آن قرار داده و اجازه دهید یک شب در این حالت بماند. سپس داخل شکم هر بادمجان، کمی سبزی قرار داده و بادمجان‌ها را در ظرف ترشی بچینید. لای هر ردیف بادمجان، کمی گلپر و سیاه دانه و اندکی زردچوبه بپاشید. سپس سرکه بریزید تا روی بادمجان را بپوشاند. درب ظرف را بسته و در جای نسبتا خنک قرار دهید. پس از ۲ ماه ترشی می‌رسد و آماده مصرف است.
نکته: چند دانه فلفل سبز یا قرمز و کمی تخم گشنیز درسته هم می‌توانید به این ترشی اضافه کنید.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر رشت

این ترشی را از روی دستور ترشی بادمجان درسته شکم پر درست کنید. با این تفاوت که:
سبزی آن مرکب است از خالواش، نعنا و چوچاق که باید از فروشگاه‌های خوابار گیلان تهیه شود. گلپر و سیاه دانه حذف می‌شود. سیر نیم کوب هم (به ازای هر کیلو بادمجان، ۳-۲ بوته) به سبزی اضافه می‌شود.
طرز تهیه انواع ترشی بادمجان (لیته، شکم پر، با تمر هندی)

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر بوشهر

مواد لازم
بادمجان 1 کیلوگرم
موسیر خشک 100 گرم
مخلوط سیاه دانه، تخم گشنیز و فلفل سیاه 1/2 پیمانه
شیره تمر 2 پیمانه
فلفل قرمز نیم کوب یک قاشق غذاخوری به بالا
سرکه و نمک به میزان لازم

دستور تهیه:
بادمجان را از روی دستور ترشی بادمجان درسته شکم پر، آماده کنید. شکم بادمجان را با سیاه دانه، تخم گشنیز و فلفل سیاه درسته پر کنید و اندکی نمک بپاشید. لای ردیف‌های بادمجان، موسیر خیسانده و فلفل قرمز بریزید. اول شیره تمر هندی و سپس سرکه اضافه کنید تا روی بادمجان را بپوشاند. این ترشی پس از ۳ ماه می‌رسد و قابل استفاده است.
نکته: موسیر تازه در اواخر بهار به بازار می‌آید و موسیر خشک همیشه در بازار موجود است. از آنجا که موسیر تازه تندی زننده‌ای دارد باید آن را دست کم ۱ شبانه روز در آب نمک رقیق و سپس ۱ روز در آب ساده خیساند تا تندی آن گرفته شود. موسیر خشک را باید ۳-۲ شبانه روز در آب خیساند و هر روز ۲ بار آب آن را تازه کرد.

طرز تهیه انواع ترشی بادمجان (لیته، شکم پر، با تمر هندی)

طرز تهیه ترشی بادمجان لیته سبزی دار

مواد لازم
بادمجان 1 کیلوگرم
سرکه 3 پیمانه
زردچوبه 1 قاشق مرباخوری
سبزی ساطوری (جعفری، نعنا، ترخون، مرزه) 2 پیمانه
گلپر ساییده و سیاه دانه هرکدام 1 قاشق غذاخوری
سرکه به میزان لازم

دستور تهیه:
بادمجان قلمی یا دلمه‌ای بی تخم انتخاب کنید، آن را شسته و پوست بگیرید. سپس بادمجان را خرد کرده و با چرخ گوشت، چرخ کنید یا آن را ساطوری کنید. بادمجان را در قابلمه ریخته، به ازای هر کیلو بادمجان ۳ پیمانه سرکه، ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه و کمی نمک اضافه کنید. درب قابلمه را بسته و به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید، سپس حرارت را خاموش کرده و فرصت دهید خنک شود. به ازای هر کیلو بادمجان، ۲ پیمانه سبزی ساطوری، ۱ قاشق غذاخوری گلپر ساییده و ۱ قاشق غذاخوری سیاه دانه اضافه کنید. سرکه بریزید تا خمیر شلی به دست آید. سپس در ظرف ترشی بریزید، درب ظرف را محکم ببندید و در جای خنک قرار دهید. این ترشی پس از یک هفته رسیده و قابل استفاده است.

طرز تهیه ترشی بادمجان لیته ساده

از روی دستور ترشی بادمجان لیته سبزی دار درست کنید، با این تفاوت که:
سبزی را حذف کنید. زردچوبه، گلپر و سیاهدانه را هم می‌توانید حذف کنید.

طرز تهیه انواع ترشی بادمجان (لیته، شکم پر، با تمر هندی)


چند نکته مهم در نگهداری ترشی

بهتر است ترشی را در بطری‌های شیشه‌ای کوچک نگهداری کنید تا هر بار که شیشه‌ای باز می‌شود، ظرف چند روز به مصرف برسد. اگر ترشی را در ظرف بزرگ نگهداری می‌کنید، بهتر است از جنس بلور، سفال لعاب دار یا پلی اتیلن (پلاستیک بهداشتی) باشد. هنگام استفاده از ترشی از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید و برای اطمینان لحظه‌ای قاشق را روی شعله گاز بگیرید. هرگاه سرکه ترشی کم شد، کمی اضافه کنید تا سرکه روی آن را بپوشاند. اگر محیط نگهداری ترشی خشک و خنک باشد، احتمال فساد کمتر خواهد بود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سفته‌بازی روی شمش طلا چگونه ثبات اقتصادی را به هم می‌ریزد؟