حریق 70 درصد دو خانه تاریخی لنگرود را تخریب کرد


حریق 70 درصد دو خانه تاریخی لنگرود را تخریب کرد

لاهیجان - ایرنا - سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی لنگرود گفت: بر اثر آتش سوزی یکشنبه شب گذشته، 70 درصد دو خانه تاریخی این شهر تخریب شده است.

یاسر شادمان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آتش سوزی ساعت 20 و 50دقیقه یکشنبه شب گذشته رخ داد و عملیات اطفای حریق تا ساعت 2 بامداد امروز ادامه داشت.
وی افزود: در این عملیات 22 مامور و راننده و 11 خودروی آتش نشانی شهر لنگرود مشارکت داشتند و آتش نشانان پنج شهر مجاور هم، به کمک آتش نشانان شهر لنگرود شتافتند.
به گفته شادمان، خانه های قدیمی و تاریخی دریابیگی و شاهانی که در جوار هم قرار داشتند، در این حادثه آتش سوزی دچار خسارت شدند ولی آتش نشانان از سرایت حریق به یک دیگر خانه تاریخی همجوار جلوگیری کردند.
وی ادامه داد: سقف چوبی و اجسام قابل اشتعال و نیز چوبی بودن ساختمان ، مهار آتش سوزی را دشوار کرده و تا رسیدن ماموران آتش نشانی بیشتر ساختمان در شعله های آتش تخریب شده بود.
وی علت حریق و میزان دقیق خسارت وارد شده را در دست بررسی اعلام کرد.
معصومه میربلوکی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان لنگرود نیز در این باره به ایرنا گفت: سربندی چوبی خانه های تاریخی دریابیگی و شاهانی فرو ریخت.
وی افزود: سربندی خانه ها ، پنجره های اورسی و اشیای داخل آنها در آتش سوخت که در صورت تامین اعتبار لازم، قابل بازسازی است و دوباره به شکل اولیه باز خواهند گشت.
وی تصریح کرد: این واحدها گرچه ثبت ملی هستند، ولی ملک شخصی محسوب شده و افراد در داخل آن زندگی می کنند و میراث فرهنگی این واحدها را تحت کنترل دارند.
به گفته میربلوکی ، شهرستان لنگرود 11 اثر ثبت ملی دارد که خانه های دریابیگی ، منجم باشی در داخل شهر و خانه های هدایت در اتاقور ، امارت سیگارودی ، خانه تحویلداری و نیکوکار در روستاها از جمله این آثار ثبت ملی هستند.
خانه تاریخی دریابیگی لنگرود در حاشیه غربی رودخانه شهر لنگرود در محله راد پشته واقع شده و قدمت آن به اوایل دوره قاجار بر می گردد که در آن زمان مقر نیروی دریایی بوده است. این بنا از 2 طبقه تشکیل شده و اتاق های طبقه بالای آن اورسی های چوبی مشبک بودند و این خانه 2 درب بزرگ چوبی قدیمی با گل میخ ها و کوبه های قدیمی و در هر طبقه سه اتاق داشت و در جلوی هر طبقه یک ایوان چوبی زیبا به چشم می خورد و گچبری های ارزنده از دوران قاجار دارد.
شهرستان لنگرود با سه بخش مرکزی، کومله و اتاقور در 60 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029/2007


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر فوری از پرسپولیس| تکلیف پرسپولیس مشخص شد