سقوط آتشین «تیان‌گونگ-1» تا ساعاتی دیگر / آیا زباله‌های فضایی چین، ایران را آلوده می‌کند؟


سقوط آتشین «تیان‌گونگ-1» تا ساعاتی دیگر / آیا زباله‌های فضایی چین، ایران را آلوده می‌کند؟

نخستین ایستگاه فضایی چین در آستانه ورود به جو زمین قرار گرفته است. بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، این فضاپیما بامداد یا صبح 13 فروردین وارد جو زمین می‌شود؛ اما زمان و مکان دقیق هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرآنلاین، «تیان‌گونگ-۱» طی روزهای اخیر به ارتفاع ۱۷۰ کیلومتری از سطح زمین رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از ظهر فردا (۱۳ فروردین ۱۳۹۶) با ورود به لایه‌های غلیظ‌تر جو، بسوزد و متلاشی شود.

تازه‌ترین پیش‌بینی کارشناسان آژانس فضایی اروپا مستقر در اداره زباله‌های فضایی (ESOC) در دارمشتات آلمان حاکی از آن است که بسته به وضعیت لایه‌های فوقانی جو زمین، تیان‌گونگ-۱ از بعدازظهر اول آوریل تا صبح ۲ آوریل به وقت جهانی (شامگاه امروز ۱۲ فروردین تا ظهر ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران) وارد جو زمین می‌شود. بیشترین احتمال سقوط در حال حاضر برای حوالی ساعت ۲۳:۴۵ روز اول آوریل به وقت جهانی (۴:۱۵ بامداد ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران) محاسبه شده است.

سقوط آتشین «تیان‌گونگ-1» تا ساعاتی دیگر / آیا زباله‌های فضایی چین، ایران را آلوده می‌کند؟

کارشناسان ناسا اما تأخیر بیشتری را برای ورود تیان‌گونگ-۱ به درون جو زمین پیش‌بینی کرده‌اند. بر این اساس، بازه زمانی ورود نخستین ایستگاه فضایی چین به درون جو، از ساعت ۱۹ روز اول آوریل تا ساعت ۹ صبح روز ۲ آوریل به وقت جهانی برآورد شده است که به وقت تابستانی ایران، از ساعت ۲۳:۳۰ امروز ۱۲ فروردین تا ساعت ۱۳:۳۰ روز ۱۳ فروردین را در برمی‌گیرد. بیشترین احتمال برای ساعت ۲ بامداد روز ۲ آوریل به وقت جهانی مقارن با ساعت ۶:۳۰ بامداد ۱۳ فروردین به وقت تابستانی ایران پیش‌بینی شده است.

کارشناسان فضایی امیدوارند که تا شامگاه امشب، بتوانند زمان دقیق ورود تیان‌گونگ-۱ را به درون جو زمین پیش‌بینی کنند؛ اما با پیش‌بینی فعلی، هنوز نمی‌توان تعیین کرد که بقایای تیان‌گونگ روی کدام بخش از مناطق واقع بین عرض‌های جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی و جنوبی سقوط می‌کنند.

برای آن‌که از وضعیت پراکندگی بقایای فضاپیما و خطرساز بودن آن‌ها بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید.

۵۴۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی