بی بی گردی؛ مراسم نوروزی متفاوت در خضری دشت بیاض


بی بی گردی؛ مراسم نوروزی متفاوت در خضری دشت بیاض

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: بی بی گردی از جمله آیین‌ها و مراسم نوروز است که هنوز نیز در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود.

فریبا کاهنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برای این مراسم که در روز 12 فروردین و براساس یکی از داستان‌های قدیمی انجام می‌شود؛ زنان سالخورده ( بی بی ) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند.

وی افزود: در این مراسم یکی از زنان سالخورده روستا خشت خامی را برداشته و سطح خشت را گل می‌پوشاند.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: زنان و دختران جوان نیز با یک قطعه چوب و پنبه فتیله‌ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می‌کنند.

کاهنی ادامه داد: سپس یکی از زنان سالخورده خشت را بالای سر خود گرفته و در جلو و زنان و دختران همراه با شادی و دایره زنان پشت سر او از روستا خارج می‌شوند و در محلی که قبلا قنات و چاه آبی بوده است و فعلا متروکه شده جمع می‌شوند و این خشت را داخل چاه می‌اندازند.

وی اظهار کرد: مردم بر این اعتقاد و باور هستند که غم و غصه‌ها را با این کار در چاه می‌ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند کرد.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی یادآور شد: این آیین و مراسم به شماره 1457 در 21 آبان‌ماه 96 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آنجلینا جولی این‌بار موی خودش را قیچی نکرد؟ + تصاویر